Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu in windowsnetwerk  (gelezen 2722 keer)

dwart

  • Gast
ubuntu in windowsnetwerk
« Gepost op: 2007/01/17, 20:21:23 »
Hallo allemaal,
Hier is weer een nieuwe linux-ubuntu klungelaar. Ik weet niets maar wil het wel proberen. Ubuntu loopt (mpg, avi, mpeg, mp3 en msn moeten nog) bij mij in een netwerk met 2 andere xp computers. Ik kan met ubuntu op internet en ik kan de beide xp's zien en benaderen. Echter als ik met een xp computer naar ubuntu kijk dan wordt er een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd. Mijn standaard inlog werkt niet. Wellicht weten jullie raad.

Alvast bedankt,
Wim

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/17, 20:27:42 »
Heb je een samba netwerk?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/17, 21:14:18 »
Doe het volgende:
Systeem > Beheer > Gedeeldemappen
Wanneer je dat instelt, worden de benodigde programma's automatisch opgehaald.
Nu moet je nog een gebruiker aanmaken:
sudo smbpasswd -a gebruikersnaam
Het systeem vraagt dan om de wachtwoorden en klaar is dwart!

Succes, mocht het niet lukken, dan gewoon verder vragen op dit forum, daar is het voor,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/17, 22:21:46 »
Verdorie Ron, das makkelijk zeg :)
Ik heb voor de veiligheid maar dezelfde user aangemaakt die er al was.
Ik had ergens gelezen dat dat nodig zou zijn.
Bij het aanmaken van een willikeurige user verschijnt namelijk een foutmelding dat de betreffende user nog niet in de unix database is opgenomen.

Monk.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/17, 22:30:54 »
Citaat van: Monkwarrior
Verdorie Ron, das makkelijk zeg :)
Linux, en zeker Ubuntu is ook niet moeilijk, maar gewoon anders ......

Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/18, 07:46:48 »
Ach ja toen ik nog kubuntu draaide had ik samba via een aantal commando's geinstalleerd.
Vandaar dat ik aangenaam verrast was dat er ook een methode is die grotendeels via het menu loopt.

dwart

  • Gast
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/01/18, 17:37:20 »
Ron,
Het is gelukt.
Maar het schept weer een paar vragen.
Waar mag ik op de harde schijf (bestandsysteem) zelf directories maken?
Ik mag tot nu toe alleen onder home/mijnnaam directories maken maar als je dan een onderliggende directorie deelt, dan gaan de bovenliggende ook mee. Mijn desktop bijvoorbeeld en dat is niet de bedoeling. Die heb ik nu andere rechten gegeven maar het klinkt mij niet logisch in de oren. Als ik de directorie gewoon op een andere plaats kon zetten......

Op de xp computer:
Als je hier op 'mijn netwerklocaties' klikt dan staat er Ubuntu niet bij. Daarna doe ik 'zoeken naar computers' en dan staat ie er wel bij met inlog en ik kan de gedeelde map lezen.....
Is het mogelijk om ubuntu ook in 'mijn netwerklocaties' te laten zien?

Fijn dat jullie willen helpen. Nu dat er iets vooruitgang in zit, zie ik het weer helemaal zitten met UBUNTU
Nu alle codecs nog en msn en mijn dochters zijn weer tevreden.

Wim

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/01/19, 19:26:13 »
Hoi Wim,
Sorry voor de late reactie, maar naast mij, waren er volgens de pers nog 5999 mensen gestrand door de storm :lol:

1. Inderdaad mag je alleen in je persoonlijke directorie rommelen, de rest is van het systeem en van de beheerder.
   In windows ben je automatisch ook de beheerder, iets waar de virussen dankbaar gebruik van maken.
   Wanneer je een subdirectorie wilt aanmaken, dat gaat dat het beste in de terminal met sudo mkdir.

2. In XP kan je een vaste verwijzing maken, het was simpel, maar ik weet niet meer hoe .....
    Het was dacht ik in de verkenner > netwerkomgeving > dan de server/directorie aanklikken en met de rechter muistoets op verbinden klikken (ongeveer .....).

Hopelijk kom je er uit,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

dwart

  • Gast
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/05, 17:51:01 »
Ron,
Aanvankelijk leek alles goed te gaan. Het netwerk werkte en ik was bezig met codecs en dergelijke (ik kom daar ook niet uit). Ik heb de computer 3 weken niet gebruikt, weer aangezet en na het inloggen blijft het beeld donderbruin met alleen een bestuurbare muis. Alles maar weer opnieuw geïnstalleerd en jouw instructies gevolgd voor samba. Ik heb daar zitten klungelen. Ik weet niet welk wachtwoord en weet ook niet de gebruiker. In het windows netwerk is de computer wel te zien maar ik kom niet voorbij de inlog. Ik had geprobeerd om een map te delen zonder gebruiker en wachtwoord.... misschien is dat wel de fout maar hoe mag ik dat oplossen? Graag ook de nodige tips over hoe ik codecs moet installeren. Je kunt die wel downloaden maar hoe het dan verder moet wordt in de websites niet beschreven. Totem speelt alleen .wav

alvast bedankt maar weer.
Wim

hosti

  • Gast
ubuntu in windowsnetwerk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/07, 01:25:27 »
(Je dient wel even te googlen naar SMB op google)

Zo uit't hoofd:

1) je dient aan te geven welke mappen je wilt delen onder linux -> rechtermuisknop op een map en 'delen'....
2) Enkel gebruikers die een login-account op je compi hebben kunnen gebruik maken van gedeelde mappen... dit staat zo in je SMB.conf. Wel je dit niet dan moet je deze aanpassen.

3) als ik het zo lees dien je je smb.conf eens van nader te bestuderen.. windows gebruik zijn register om alle settings te bewaren, linux gebuikt tekstbestanden.

http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/SMB-HOWTO.html#s7


Codecs installeren? Gemakkelijk: zonder veel woorden aan vuil te maken: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy#How_to_install_Multimedia_Codecs

geef je een seintje al het (niet) lukt