Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: avidemux niet meer in 16.04  (gelezen 1566 keer)

avidemux niet meer in 16.04
« Gepost op: 2016/06/01, 20:52:15 »
Ik heb zojuist, als test Ubuntu Studio 16.04, geinstalleerd. Werkt prima maar ik miste mijn oude trouwe avidemux heel erg. Cannonical heeft die uit de repositary gehaald voor 16.04. Jammer maar toch via een omweg geprobeerd:

$ sudo add-apt-repository ppa:rebuntu16/avidemux+unofficial
$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get install avidemux2.6

Helaas, als ik dit doe krijg ik conflicten met 'broken packages'. Synaptic kan die helaas niet vinden/repareren. Ook vreemd dat er problemen zijn het is een schone install. Iemand al een poging gedaan met avidemux in 16.04? Anders moet ik toch maar eens aan de slag met Openshot.

Re: avidemux niet meer in 16.04
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/01, 22:20:18 »
Dit is volgens een officiele site over Avidemx:
http://avidemux.sourceforge.net/download.html



Re: avidemux niet meer in 16.04 [opgelost]
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/01, 22:40:28 »
Had ik ook al gevonden maar ik kon er helaas geen wijs uit. Zal wel aan mij liggen. Gelukkig heb ik toch nog avidemux aan de praat gekregen:

sudo apt-add-repository ppa:mc3man/avidemux1
sudo apt-get update
sudo apt-get install avidemux

Dit werkt dus wel!  :)

Re: avidemux niet meer in 16.04
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/04, 21:47:19 »
Jammer, encoderen werkt niet goed. File grootte (2-pass) klopt totaal niet en ook wordt maar een gedeelte ge-encodeerd. Ik ga een poging doen om terug te gaan naar de stabiele 2.5.4/2.5.6 versie van avidemux.

Offline vanadium

  • Lid
Re: avidemux niet meer in 16.04
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/05, 16:59:56 »
Ik had het nog niet gemerkt, maar ik ga het toch ook heel erg missen als eenvoudig tooltje om vlug een video bij te knippen zonder kwaliteitsverlies. Wat kan de reden zijn dat het programma werd geweerd?

[edit]
Hier enkele onderstellingen. In volgende Ubuntu release is het blijkbaar terug. Dit vind ik een beetje verontrustend. De software verdwijnt zo maar eens eventjes (en dat bovendien in een LTS versie) - behelp je ondertussen..
« Laatst bewerkt op: 2016/06/05, 17:03:23 door vanadium »

Re: avidemux niet meer in 16.04
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/07, 21:27:35 »
Idem! Ik ben druk op zoek geweest naar een vervanger maar kan er geen vinden. OpenShot kun je wel mee knippen en plakken maar alleen als je opnieuw gaat encoden. Bij avidemux kun je gewoon 'copy' gebruiken. Overigens, avidemux 2.6.12 geinstalleerd onder Ubuntu Studio 16.04 (command line, niet in de repositary) werkt wel maar is wat gevoeliger voor files met wat 'hikjes'. Mijn eerste test was met een oude asf en dat ging niet goed. Ik kreeg telkens maar een half bestand. Met OpenShot en met Handbrake hetzelfde probleem. Echter, met avidemux 2.5.4GTK op mijn andere PC met Ubuntu 14.04 ging het perfect.

Verder nog wat testjes gedaan met 2.6.12 met andere bestanden maar die gingen wel goed. Hmm.... Ik had toch liever 2.5.4 terug maar dat is me niet gelukt. Zal best wel mogelijk zijn met compileren e.d. maar ooit moet ik toch aan een nieuwe tool wennen. Je kunt niet eeuwig bij ouwe trouwe tooltjes blijven. Helaas!  :(

Enfin, het lijkt erop dat avidemux uit de repository gehaald is omdat het enigszins 'broken' is. Jammer!
« Laatst bewerkt op: 2016/06/07, 21:31:01 door paultje1965 »