Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet door geven aan andere pc via 2e netwerk kaart.  (gelezen 1946 keer)

Dwarrel

  • Gast
Internet door geven aan andere pc via 2e netwerk kaart.
« Gepost op: 2008/09/21, 21:34:24 »
Ik wil dat mijn gewone ubuntu pc internet kan doorgeven aan een oude pentium 3. Het is me gelukt om een goed werkende crosswire netwerk kabel te maken, ook lukt het me meestal om de 2 pc's elkaar te laten pingen. Maar het lukt me niet om internet goed te krijgen op de pentium pc.
Zo zit het hier in elkaar:
Internet (kabel) komt binnen -> router (deze kan ik niet aanpassen aangezien het een studentenhuis is) -> ubuntu pc deze heeft 3 netwerk kaarten en moet dus internet door geven (dual boot met 8.10 en 8.04) -> Pentium 3pc (puppy linux)(er staat nu even Damm small linux op)
Volgens mij moet dit mogelijk zijn maar tot nu toe is het me heel even gelukt via gateway instellen op de puppypc maar meteen na een herstart kreeg ik het niet meer aan de praat.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op een simpele manier voor elkaar krijg? (het liefst niet te veel instellingen aangezien ik vaak herinstalleer)
Maakt de ip naam die ik de 2e netwerk kaart geef ook iets uit?

Alvast bedankt.


Dwarrel

  • Gast
Internet door geven aan andere pc via 2e netwerk kaart.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/23, 13:32:10 »
Hmm ik had deze al eerder geprobeerd en toen werkte het niet. Najah het werkt nu wel in elk geval hartelijk bedankt.

Offline Petervdw

  • Lid
Internet door geven aan andere pc via 2e netwerk kaart.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/23, 22:31:50 »
Aan Dwarrel
Beetje laat met mijn reactie, maar kon niet eerder.
Als je dit op deze manier zo wilt maken om het maken zelf moet je dit beslist doen. Ik heb daar grote bewondering voor, voor mensen die echt iets willen proberen en het voor elkaar krijgen. Wat je wilt is goed mogelijk, als je tenminste geen CAI kabelaansluiting hebt. Dan deelt de provider vaak een vast IP adres uit per computer en dat kan problemen geven. Bij een gewone ADSL aansluiting gaat het wel goed. Kijk ook eens kritisch naar het energieverbruik. Vermits die eerste computer geen server is, die altijd aanstaat, moet die eerste computer altijd worden aangezet om op de tweede internet te hebben. Dat betekent een verbruik van 100 tot 150 Watt extra. Op jaarbasis zijn de kosten 2 Euro per Watt. Als je even uitgaat van een computer die altijd aanstaat dan kost dat 200 Euro per jaar. Staat ie natuurlijk niet, maar toch. Dan kun je eigenlijk beter een switchje van een paar tientjes kopen. Makkelijker aansluiten, gaat altijd goed. Onafhankelijk van elkaar werkende computers. Minder energiegebruik. Werkt waarschijnlijk ook sneller. En geen dataverkeer via de eerste computer, die misschien ergens anders mee bezig is.
Ik vind het knap dat je het werkend hebt, maar ik wilde dit toch even onder je aandacht brengen.
Succes ermee.
Vr.groet, peter

Dwarrel

  • Gast
Internet door geven aan andere pc via 2e netwerk kaart.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/24, 17:14:31 »
Haha, de pc die het internet deelt staat eigenlijk toch al altijd aan, dus zo veel verschil zit daar niet in. De 2e pc is een oude pentium 3 die meer bedoelt is om mee te spelen dan echt te gebruiken. Aangezien ik ook in een studentenhuis woon maakt dat extra energie verbruik toch niet zo heel veel uit. Denk dat ik beter me kan richten op de mede studenten die hun tv aan laten staan als ze weg zijn;).