Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en  (gelezen 2115 keer)

Offline Trabant

  • Lid
[Opgelost] Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Gepost op: 2011/06/23, 14:57:47 »
Hallo,

nu Ubuntu 11.04 al een tijdje uit is, kon ik het niet laten hem ook eens te proberen. Hij werkt echt heel fijn en ik wil hem dus graag installeren.

Het probleem is dat ik al verschillende besturingssystemen op heb staan; nl. Windows 7 (wil ik behouden), Ubuntu 10.04 LTS en Jolicloud.
De Ubuntu 10.04 LTS gebruik ik nog amper en deze mag er dus af, maar de Jolicloud en W7 wil ik er graag ophouden.

Ik heb dus al een live-USB gemaakt, getest en begonnen met de installatie, maar tijdens de installatie stuit ik op een probleem. Als ik kies voor 'naast andere OS installeren' dan staat er alleen Ubuntu 10.04 LTS en Ubuntu 11.04 en dus geen andere OS'en. Ik durf nu dus niet verder te gaan, want ik ben bang dat ik W7 en Jolicloud zal verwijderen.

Wat kan ik nu het beste doen?

Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 15:52:40 door Trabant »

Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/23, 15:03:48 »
Daar hoef je je gelukkig geen zorgen over te maken. Bij mij staan Windows 7, Jolicloud en Ubuntu 11.04 vreedzaam naast elkaar.

Zelf kies ik dan wel de optie om handmatig de juiste partities aan te maken en in te stellen.

Wat wel even de vraag is, is hoe jouw partitietabel er nu uit ziet. Windows 7 maakt al gebruik van twee primaire partities (hoewel niet altijd).

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/23, 16:23:48 »
Bedankt voor uw reactie.

Ik dacht er ook al aan om de partities handmatig te specifiëren, maar weet iemand hier een handleiding of iets dergelijks voor?

Bedankt

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/23, 16:55:13 »
Voor de duidelijkheid heb ik hier enkele screenshots van tijdens de installatie.

« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 16:58:16 door Trabant »

Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/23, 16:57:07 »
ik denk dat het het probleem is van het aantal primaire partities.

Pjotr heeft een goede uitleg gemaakt op zijn site: http://sites.google.com/site/computertip/meervoudigopstartbaar

Succes !!

Je screenshots tonen spijtig genoeg niet de info die noodzakelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 17:00:11 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/23, 17:14:53 »
Bedankt.

Voor ik hieraan begin stel ik mij de vraag of het niet beter zou zijn om gewoon mijn ubuntu 10.04 LTS te verwijderen? Deze heb ik toch niet meer nodig en deze zal ik toch achteraf verwijderen.

Indien ik beslis dit te doen, kan ik dan Ubuntu 11.04 gewoon in de plaats installeren?
Wat moet ik dan allemaal verwijderen?
En ten slotte, hoe kom ik erachter welke partitie ik moet verwijderen?

Bedankt.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/23, 20:24:29 »
Open eens een terminal (Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal of de toetsencombinatie Ctrl+Alt+T) en tik in:
sudo fdisk -l(Die -l is een kleine L)
(Voor het geval je dit niet weet):
Je wachtwoord word gevraagd. Je zal niets zien, ook geen sterretjes of zo, dat is normaal. Je moet dus je ww  "blind" intypen.

Naar ik kan zien in je screenshots heb je al 3 primaire partities en je zou een extended partitie moeten hebben met daarin sda5 sda6 sda7 en sda8.
sda4 (de extended partitie naar ik aanneem is echter niet te zien. Daarom de vraag voor output van het bovenstaande commando.
Je kan maar 4 primaire partities hebben normaal gezien. En in je screenshot is die niet te zien dat er een extended is. Raar.


Wat je ook niet hoeft te hebben zijn die 2 swaps. 1 is genoeg. De andere distro's herkennen die normaal gezien automatisch.
Dus die ene swap kan je verwijderen.

De 10.04 partitie is ofwel de sda5 of de sda7.

Boot eens op en in grub kan je soms al zien waar de andere besturingssystemen staan. Dit staat normaal gezien tussen haakjes achter de kernel-regels.

Maar boot op in je ubuntu 10.04 install en ga dan naar Systeem>Beheer>Schijfgereedschap. Daar kan je dan zien welke partitie aangekoppeld is met / (zie het muispijltje bijna rechtonder in de afbeelding)
Klik dus een partitie aan en dan kan je zien welke partitie naam/nummer die heeft. In de afbeelding zie je dat het eerste veld aangeklikt is (grijs gekleurd) en dat achter "Apparaat" /dev/sda1 staat. Deze is gekoppeld op / en dat is dus de partitie waar ik op dat moment op werk.

De anderen zullen normaal gezien via /media/......(hier normaal gezien een 'label' of een lang getal).
Om zeker te zijn koppel je de andere partities af via Locaties>Computer. Daar zie je alle 'harde schijven'. Klik rechts erop en kijk of je in de opties de keuze 'ontkoppelen' ziet. Is dit zo, ontkoppel dan.
Het "Bestandssysteem" en de "cd/dvd station" kan je niet ontkoppelen.

In Schijfgereedschap zie je dan wat voor partitie het is die aangekoppeld is. De anderen zullen aangeven dat ze niet gekoppeld zijn.
Zo kan je weten op welke partitie je 10.04 staat.

Er zal waarschijnlijk wel ergens een commando voor zijn maar kan er op dit moment niet opkomen  :'( vandaar deze kleine "howto".  :)


« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 20:32:18 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/23, 22:07:30 »
als de schijf MBR (master boot record) is geformatteerd dan mag je maximaal 6 partities nemen en de volumes mogen niet groter zijn dan 2,19 TB
de opvolger EFI (Extensible Firmware Interface, word op dit moment alleen nog gebruikt in mac's) kan dankzij de GUID-partition table meerdere partities aan en grotere volumes, EFI start ook de losse partities, in plaats van het MBR van de schijf. de ubuntu-cd bevat al een map EFI waarmee je kunt opstarten en GRUB-EFI bestaat ook al. dat word dus partities combineren of wachten totdat je een moederbord hebt dat EFI ondersteunt... >:( >:(

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/23, 23:22:49 »
@Heir4c: bedankt voor je uitgebreide uitleg. Morgen post ik hier wel eventjes de resultaten van dat commando. Had het niet echt bekeken eigenlijk, maar in GParted zie je dat ik naast Windows een extended partitie heb met daarin de distro's. Ik kan in het Grub menu zien dat Ubuntu 10.04 op sda5 staat. Verder zal ik morgen jouw 'How to' eens proberen en laat wel weten wat het is geworden.

@Niekn: 6 partities is volgens mij wel genoeg om ubuntu 11.04 er nog bij te nemen aangezien dat er nog maar 3 in de extended partitie zitten.

Dan (weer) een volgend vraagje: als ik dan toch bezig ben met het verwijderen van een partitie zou ik dat niet beter ook al direct een nieuwe partitie aanmaken zodat ik bij de installatie die partitie gewoon kan selecteren?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/23, 23:47:52 »
Ja, dat kan je doen en formatteren als ext4. Maar dan nog zal je via "handmatig" moeten aangeven welke partitie je wil gebruiken en ook aangeven dat die gekoppeld moet worden op /
Maar dan hoef je inderdaad niet meer het vinkje te zetten bij "formatteren.
Bij de schijfindeler selecteer je ook even de swap partitie en klik je daar dan even op de knop waar je kan aangeven wat het moet worden. Gewoon even klikken zodat de mogelijkheden zichtbaar worden en dan weer klikken (ernaast). Zo ben je zeker dat die swap gebruikt zal worden zodat hij zeker geen andere swap zal aanmaken.

En nog dit: Mijn howto kan je eens uitproberen maar dat hoeft blijkbaar niet omdat je al in grub hebt gezien dat die op sda5 staat. Maar je kan het altijd even nachecken.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/23, 23:50:51 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/24, 07:12:09 »
Hier alvast de output van dat commando,
Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x6ffb0d4c

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1          26      203776    7  HPFS/NTFS
Partition 1 does not end on cylinder boundary.
/dev/sda2              26       11069    88705993+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           18001       19458    11700224    7  HPFS/NTFS
/dev/sda4           11069       18001    55677953    5  Extended
/dev/sda5           13428       17807    35174400   83  Linux
/dev/sda6           17807       18001     1554432   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda7           11069       13324    18111488   83  Linux
/dev/sda8           13324       13428      829440   82  Linux swap / Solaris

Partition table entries are not in disk order

Disk /dev/sdb: 7969 MB, 7969177600 bytes
246 heads, 62 sectors/track, 1020 cylinders
Units = cylinders of 15252 * 512 = 7809024 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk identifier: 0x00089c4c

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1   *           1        1020     7778489    c  W95 FAT32 (LBA)

Je kan dus zien dat de sda4 extended is.

Als ik het goed begrijp kan ik wel best 1 swap verwijderenm maar maakt het uit dewelke? Niet dat ik de verkeerde verwijder...

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/24, 07:28:21 »
Eigenlijk niet maar verwijder die maar van de sda6. Die behoort normaal gezien tot de 10.04 op de sda5.
Verwijder die dus eerst en vergroot met gParted de sda5 partitie. (alles best vanuit de LiveCD)



Ter info:
Het kan zijn dat na het opstarten van het OS op sda7 de swap niet word herkend omdat de UUID van de swap zou veranderd kunnen zijn. Maar dat kan je dan na de install van 11.04 nagaan door dat andere OS eens op te starten en dan in een terminal het commando  top te gebruiken. Dan zie je daar of de swap gebruikt/herkend word. Als dat niet zo is dan staan er drie nullen naast de gegevens.
Dat meld je dan maar even en dan kunnen we dat oplossen. (Heb dit eens tegengekomen dus we zien dan wel)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/24, 07:47:00 »
Ok. Ik heb nu die sda6 swap verwijdert en ook de ext4 van sda5. Dus normaal gezien zou ubuntu 10.04 nu weg moeten zijn. Nu heb ik dus in mijn extended partitie een ulalocated met de grootte van de swap en ubuntu 10.04 samen. Kan ik daarvan dan mijn nieuwe partitie maken? Hoe moet dat dan, want het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gedaan.

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/24, 07:58:24 »
Ik heb dus gewoon een nieuwe partitie gemaakt met indeling 'ext4' (ubuntu 10.04 en JoliOS hadden ook die indeling). De partitie staat op sda7 en is 33 GB groot, groot genoeg dus voor Ubuntu lijkt me.

Kan ik nu dus met de installatie beginnen?

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/24, 08:52:35 »
ja, let wel op dat bij het indelen van de partities je voor "iets anders" moet kiezen zodat de partition-manager word geopend.
klik op de partitie en kies eigenschappen. standaard staat er "deze partitie word niet gebruikt" verander dat in "/".
op deze manier kun je dus ook ubuntu installeren "met behoud van bestanden". zeer handig!

Offline Trabant

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 naast verschillende OS'en
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/24, 10:51:27 »
Bedankt.

Ik heb Ubuntu nu geinstalleerd, maar ik kan hem niet opstarten omdat ik een foutmelding krijg, nl. error: the symbol "grub_xputs"not found
grub rescue>

Op het internet vind ik hiervoor een commando voor, maar dit werkt niet.

Ik denk dus dat ik tijdens de installatie een fout ben begaan. In plaats van het grub-menu van JoliOS te selecteren, zoals voorheen werkte, heb ik voor sda7 gekozen.

Is er nu een mogelijkheid dit te verhelpen zonder opnieuw te moeten installeren, bijvoorbeeld door het grub-menu terug te veranderen naar JoliOS?


Ik heb nog een ander commando gevonden op het net en dit werkt wel.

Ubuntu 11.04 draait nu en ik vind hem heel fijn om mee te werken. Op mijn relatief traag netbookje vind ik hem heel snel reageren. Ik blijf het toch fantastisch vinden hoe snel en gemakkelijk ubuntu (en andere distro's) werkt tegenover windows, zeker omdat het ook nog gratis is.

Nu nog eventjes mijn printer terug instellen en ik ben weer vertrokken.

Dus iedereen is bedankt voor zijn hulp en hier mag een slotje op.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/24, 15:51:57 door Trabant »