Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zwart scherm  (gelezen 877 keer)

Offline Spider

  • Lid
Zwart scherm
« Gepost op: 2015/12/27, 17:07:04 »
Beste forumleden,

Sinds een paar dagen gaan mijn laptop (Lenovo) wel aan, maar blijft het scherm zwart. Als je op de Numlock-toets drukt, gaat het lampje ook niet aan. De indicatie lampjes op de laptop (het powerlampje en van de accu) branden wel gewoon op de gebruikelijke manier. Iemand enig idee wat er mis kan zijn? Ik heb de laptop op de TV aangesloten, maar ook hierbij geen beeld. Ik dacht zelf dat de videokaart overleden is?
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/27, 17:17:02 »
Hoi Spider,

Dan zou toch het Numlock lampje moeten reageren, zou ik zeggen. Caps Lock doet het wel?

Wat staat er op jouw Lenovo aan systeem?Je zou hem verder eens kunnen opstarten in Live modus met een installatie CD of USB stick. Als jou systeem van slag is, doet hij het dan wel. In het andere geval is het vermoeden van een hardware gebrek wel terecht.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Spider

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/29, 09:24:21 »
Hallo Jvecht,

Caps Lock doet het ook niet. Vanochtend haalde ik de stekker eruit en toen kwam er er piepend geluid uit de laptop. Denk maar dat ik na feestdagen een operatie moet gaan verrichten.  :'(
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/29, 09:44:53 »
Hoi Spider,

Ik zou hem misschien eerst maar eens een beetje met beleid schoon blazen van stof voor je hem openmaakt. En als dat het geluid doet verdwijnen eerst maar eens een live CD of USB stick er in gooien.

Laptops open maken is net zo erg als dashboards van een auto los maken. Wááŕ zit dat haakje waardoor het kr&&**(*# niet los wil :D .

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/29, 10:57:17 »
Ik heb zelf een keer het overlijden van een Lenovo-laptop meegemaakt..... Een Lenovo B570e. Een goedkoop prutding met een gruwelijk weerspiegelend scherm.

Die had ongeveer dezelfde verschijnselen: het kreng wilde gewoon niet meer aan. Zelfs aan het UEFI-scherm (BIOS-scherm) kwam-ie niet eens toe.

Natuurlijk net na het verstrijken van de fabrieksgarantie van 1 jaar. Uiteindelijk heb ik 'm uit elkaar gesloopt en wat onderdelen eruit gered (geheugen, harde schijf, draadloze kaart).

Zware miskoop dus. Nooit meer een Lenovo voor mij.  :evil:

Re: Zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/29, 11:33:40 »
Ter info:

Over het algemeen zijn voor de Lenovo (IBM ThinkPad) goede service manuals te vinden op internet.
Dus het demonteren mag geen probleem geven.
Uiteraard moet je wel zoeken met het type/model.
Voorbeeld die van Pjotr: https://support.lenovo.com/be/nl/docs/um010963
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Spider

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/29, 13:23:16 »
Het lullige is dat ik niet eens in de bios kom en dus ook niet de instellingen kan aanpassen dat eerst me USB en/of DVD-rom wordt gelezen.  Dus voor mij ook geen Lenovo meer! Laptop moest natuurlijk ook stuk gaan in de duurste maand van het jaar  >:(  Maar goed, gelukkig heb ik de laptop van mijn vrouw nog, en gelukkig zit zij er zelden op.  =D

Maurice, bedankt voor de link. Die had ik nog niet.

Btw, nu de kans vrij groot is dat ik een nieuwe laptop moet kopen (liefst zonder Windows  :evil:) , wat raden jullie mij aan? Ik ben speel geen games op de laptop, maar kijk wel regelmatig series en films erop.

"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zwart scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/29, 13:55:42 »
Met een voorgeïnstalleerde Windows erop is meestal goedkoper dan zonder.... Massaproductie.

Advies: een goedkope flaptop, mits met een videokaart van Intel of Nvidia (geen AMD). AMD ondersteunt zijn videokaarten korter dan Intel en Nvidia, waar het Linux-stuurprogramma's betreft.

Ook geen videokaart van andere obscure kleine merken, want mogelijke problemen met stuurprogramma's.

Deze ziet er bijvoorbeeld goed uit (zal waarschijnlijk zonder veel moeite goed draaien op Linux):
http://www.paradigit.nl/hp-250-g4/20551701/details.aspx

Zo te zien heeft-ie een mat scherm (belangrijk!) en een fijn aanraakveld met twee afzonderlijke knoppen (geen storingsgevoelige modieuze geïntegreerde knoppen).


Re: Zwart scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/29, 14:00:03 »
Als je voor bijna 100% zeker bent dat het GPU gelateerde probleem is.
Kijks eens bij YouTube bij 'repareren GPU' met behulp van oa een verf-stripper.

PS,
Het lijkt simpel dan het in werkelijkhied is.
Had ook een laptop met een defekte GPU, maar helaas is bijmij niet gelukt.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/29, 14:04:34 »
In Nederland geld een wettelijke garantie van 2 jaar.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Zwart scherm
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/29, 16:32:40 »
In Nederland geld een wettelijke garantie van 2 jaar.
Dan heb ik 'm waarschijnlijk te vroeg gesloopt.  :P

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Zwart scherm
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/29, 16:56:16 »
Nou Pjotr, maak je daar maar niet te druk om. Inderdaad heb je recht op twee jaar garantie en daarbovenop een redelijke levensduur (die wel wat langer is dan twee jaar bij een laptop). Maar hebben is hebben en krijgen is in deze verschrikkelijk de kunst. De consumentenbond heeft er trouwens een mooie app voor, meen ik. Die leest je rechten helemaal voor.

Dat varieert uiteraard van product tot product en van winkel tot winkel. Ik zal nooit vergeten dat onze iPad plots een breuk in het beeldscherm had, schuin dwars over. Wij hadden geen enkel idee hoe dat gebeurd kon zijn en gingen de winkel maar eens vragen wat de reparatie ons ging kosten. Die wilden het wel bekijken en rekenden alleen daarvoor al een bedrag dat erg ruim boven de 50 € zat. Onderzoekskosten heette dat. Dan heb je dus nog helemaal niks.

Om een lang verhaal kort te maken ging mijn vrouw de Apple Store maar eens vragen om een richtprijs. Het kwam er op uit dat Apple het apparaat netjes door een koerier liet ophalen met een speciale doos voor het vervoer en we kregen hem idem ditto na redelijke tijd terug. Garantie, helemaal kosteloos.

Het zal vast niet helemaal onbegrijpelijk zijn  dat wij in die winkel nooit meer wat zullen kopen. En dat is niet onze enige negatieve ervaring rond garanties, enkele succes stories trouwens inbegrepen - maar wel na uiterste volharding.

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2015/12/29, 16:58:09 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Nero

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/01, 15:01:41 »
... maar kijk wel regelmatig series en films erop.
Dan kan je beter gaan voor een Full HD scherm.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Zwart scherm
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/01, 15:11:22 »
Haal alle extra aangesloten accesoires los.
Voeding er af, accu er uit.
Druk nu 5 sec op de powerknop.
Wacht 10 minuten.
Steek de accu terug en de voeding er in.

Test, fingers crossed.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL