Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10 (OPGELOST)  (gelezen 3240 keer)

Offline force317

  • Lid
Ik heb recentelijk een Compaq 615 gekocht waarop ik alleen Linux Mint 7 kan installeren én dan nog alleen in compatibiliteismode.

Ubuntu 9.10, Xubuntu 9.10, de laatste Sidux, de laatste openSUSE, allen haken zij af vanaf het installatiescherm, zowel als je kiest
voor installatie als indien je kiest voor opstarten zonder installeren.

Bij een poging tot installatie vanaf de Ubuntu Alternate CD blijft hij steken wanneer de hardwareherkinning begint .... .

De enige die blijkbaar naast Linux Mint ook schijnt te werken - nog niet geinstalleerd op harde schijf maar de Live CD start in ieder geval op -
is de laatste versie van simplyMEPIS , en die draait niet bepaald op de meest recente kernel.

Ik vermoed dat het iets te maken kan hebben met de kernelversies.

Ik hoop dat op de nieuwe Linux Mint 8 installatie CD ook een kompatibiliteitsmodus zit ... .

Mijn vraag is dus : is er een procedure om in Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu die kompatibiliteitsmodus eveneens in te schakelen bij de installatie of bij
het draaien van het menupunt live CD opstart zonder installatie ?
« Laatst bewerkt op: 2009/12/16, 23:05:03 door force317 »
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/23, 00:36:23 »
Ik heb gisteren de Linux Mint 8 RC1 CD geprobeerd op mijn Compaq 615 - geen installatie op HD maar wel opstarten als Live CD.
Dit werkt zonder problemen op de gewone manier, zelfs geen compatibiliteitsmode nodig.
Dus : waarschijnlijk zal de nieuwe Linux Mint 8 het ook doen.

Ubuntu, Xubutu, Knoppix, Fedora, openSUSE, geen van deze doet het ... . Steeds de laatste versie geprobeerd.

Wat doet Linux Mint 8 in zijn opstartprocedure dan anders dan de andere Linux distro's ??? Gewoon een kwestie van support voor mijn Compaq 615 ???
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/23, 07:39:53 »
Een vraagje: Wat bedoel je met compatibiliteistsmodus? (ik leer ook graag bij  :))
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/23, 08:38:25 »
Heb je Pardus al eens geprobeerd? Ik heb er al vaker de aandacht op gevestigd, vooral in gevallen, waar andere distro ´s het moeilijk hebben. Tot nu toe vrat Pardus alles, hier bij mij. Ik gebruik hem voor als niets het meer doet. Wel even goed kijken op de site, want Padus kent geen installeerbare live CD. Ze gebruiken twee types CD's, een live versie en een installeerbare versie, van welke je de international moet hebben. Anders praat 'ie alleen Turks en Engels tegen je....


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Dave

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/23, 10:04:44 »
het is de alternate versie die je moet hebben wanneer je wilt installeren zonder live cd eerst opstarten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/23, 16:08:20 »
Compatibiliteismode tav de videokaart of bijv harde schijf kontroller?

Videokaart zou je vga kunnen installeren(bij installatie al kiezen), en later met envy proberen de goede driver te installeren.

Welke hardware heb je?

Offline force317

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/24, 12:39:08 »
Ik heb dat al eens geprobeerd bij de opstart - verschillende van de aangeboden modi - geen resultaat.

De verwijziging 'compatibiliteitsmode' is gewoon een installatiemodus die je kan gebruiken op het hoofdmenu van de Linux Mint CD, net onder de normale installatiekeuze. Wat deze inhoudt weet ik niet. Met de RC1 van Linux Mint 8 hoefde ik zelfs niet eens deze kompatibiliteitsmode te kiezen. Ik kon met deze CD perfekt de Live CD opstarten met de gewone installatieprocedure.

Je ziet het lichtje van de CD lezer effektief op een bepaald moment stoppen bij de andere distro's, zowel bij een installatie op de harde schijf als indien je de Live CD wil opstarten zonder installatie op de harde schijf.

Persoonlijk denk ik - maar het blijft gissen - dat het de grafische kaart is van mijn laptop.

Voorlopig staat op die laptop dus Mint 7 en binnenkort dus Mint 8. Niet echt een probleem. Alleen intrigeert het mij waarom Mint kan geinstalleerd worden en de andere Linux distro's niet ... . Ergens zit er dus iets in de opstart/installatieprocedure van de Linux Mint CD dat de anderen niet hebben ... . Maar wat ???

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/24, 13:48:06 »
Als je heel veel tijd hebt kan je eens de twee .iso's naast elkaar zetten en de bestanden vergelijken, ooit zul je dan het verschil wel tegenkomen.  =D ;) (ooit doe ik dit wel eens, als ik héél véél tijd heb.)
« Laatst bewerkt op: 2009/11/24, 13:49:49 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline force317

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/29, 12:46:20 »
Toch even melden dat ik geprobeerd heb Linux Mint 8 - is gisteren gereleased - te installeren op mijn Compaq 615 : vergeet het maar, het lukt niet, net als bij Ubuntu 9.10 waarop Mint 8 gebaseerd is.

Op mijn MSI notebook gaf de installatie geen problemen ... .

Hopelijk is dit probleem opgelost als Ubuntu 10.4 uitkomt ?  ???

De HP Compaq 615 wordt stilaan een 'probleem laptop' ... . Zijn er nog recente laptop typen die het met de laatste Ubuntu distro laten afweten ? Het is verdomd vervelend dat het onmogelijk is om Linux distros zelfs maar te testen !

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/30, 21:28:04 »
Ik heb hier mogelijk de oplossing gevonden voor een installatie van Ubuntu 9.10.

Het probleem zou voorkomen bij alle linux distro's met kernel versie 2.6.3X of later. Oudere kernels geven geen problemen.

Zie de 2 links hieronder :

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=82052

Op de hierbovenvermelde link heeft de laatste entry het over de Compaq 615.

Op de onderstaande link heeft men het er ook over.

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/454268

Het vermelden/aktiveren via de F6 toets van de acpi=off optie is iets dat ik nog snap, maar het editeren
en aanpassen van de rf.conf file op een wijze dat hij hiermee rekening houd bij het installeren van de cd
... dat is wat anders ... .

Kan iemand mij in méér detail hier uitleggen hoe je zo'n wijziging aanbrengt en vastlegd zodat de laptop daar bij de volgende opstart rekening mee houd ?

Kortom : het lijkt er dus op dat het niet om een Ubuntu of variant probleem gaat, maar het puur om de gebruikte kernelversie gaat.

Dank bij voorbaat !  :D

Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.

Offline force317

  • Lid
Re: Alternatief voor Linux Mint / compatibiliteitsmode in Ubuntu 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/16, 23:04:30 »
Ik heb vandaag de nieuwe Linux Mint 8 x64 64bit gedownload en geinstalleerd op mijn Compaq 615, in compatibiliteitsmode.

En alles werkt perfekt. Mint heeft wel de commerciele wireless drivers nodig, en de commerciele graphics driver heb ik ook geinstalleerd en
werkt perfekt, in 3D en in de beste grqfische stand ( in Mint 7 alleen met 3D uitgeschakeld en in een iets lagere grafische stand). Ook het
geluid werkt onmiddellijk ! Dus : de Mint (64bit) werkt prima op mijn Compaq 615.
Momenteel in gebruik op mijn hardware : Ubuntu 13.10, Kubuntu 13.10, Windows 7 Home, Windows 8.1 Home.