Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??  (gelezen 2906 keer)

Offline Jimmy

  • Lid
Hallo,
Tijdens de installatie van kubuntu op mijn desktop laat qtparted het afweten op stap 5. Ik opteerde voor het manueel partitioneren van mijn schijf. Daar staat de C:\ op met 11 Gb, een 2 de partitie E:\ van 88 Gb en als laatste een partitie F:\ van 14 Gb. Mijn idee was van de E schijf een stuk weg te nemen en 15 Gb voor kubuntu te pakken en 1,5 Gb voor de swap.
Tijdens een vorige install op een laptopke met een vals gebit (Campaq Armada E500S) lukte de herpatitionering prima. Wat schuiven met de blakjes en klaar. Nu, op de desktop, niet. Install kan alleen wanneer ik de automatische modus neem. Geen optie want dan verlies ik mijn andere partities. Bij manuele modus laat hij het afweten; "the advanced patitioner (qtparted) crached"! was de melding.
Partition Magic heb ik liggen en dacht de partities aan te maken voor de install. Slecht idee volgens dit, heel goed forum. Iemand met een simpel en gemakkelijk idee.

Leg het is uit zoals je dat doet aan een kind van zeven.

Alvast bedankt!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/02, 16:05:39 »
Je kan wel met partition magic je huidige partities kleiner maken.
Hierdoor heb je daarna een stuk ongepartitioneerde ruimte op je schijf.
Volgens mij kan je dan bij het installeren aangeven dat Ubuntu alle ongepartitioneerde ruimte moet gebruiken.

Mocht dat niet werken, dan kan je de live cd van gparted downloaden en het daarmee proberen.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/03, 07:00:50 »
heb gparted binnen. nog even de cd bakken. maar dan dacht ik: wanneer de partities klaar zijn begin ik de install van kubuntu. hoe vertel ik hem dat ik een warm plaatsje heb op dit deel van de harde schijf. en dit wanneer gparted mij alleen de manuele modus toelaat. zo ga ik er niet geraken denk ik. mis nog info. nog een voorstel??

Dank

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/03, 11:14:54 »
Probeer het nogmaals als je met gparted de partities in orde hebt gemaakt.
Werkt het dan nog steeds niet, dan zou je de alternatieve cd eens kunnen proberen.

Heb je trouwens de cd al op fouten gecontroleerd?

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/03, 21:15:14 »
hey,

Toch niet zo goed nieuws, gparted bakte er niets van. iso op cd gezet en booten maar. zwart scherm op desktop en ook op mijn compaq E500s. op deze laatste gaf een flauw beeld maar kon er niets mee aanvangen.

Zowel install cd als gparted cd op fouten nagekeken en geen fouten,

Alternatief cd dan maar in de desktop geboot, manuele patitiemodus, kies voor hda partie 5 herpatitioneren maar geeft mij mijn 98 GB als partitie. het is duidelijk: niet simpel en een idioot achter het scherm. ga eerst nog even moeten nalezen op t'net hoe het allemaal moet.

het ware simpel geweest om een bepaalde schijf op voorhand aan te maken en het OS te zeggen: daar moet je zijn, idem voor de swap.
alternatief is nog altijd om de partities aan te maken met partition magic. maar een ms programma bovenhalen om ubuntu te installeren?

dank

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/03, 21:32:16 »
Kies dan eens Gparted LiveCD versie 3.3-7. Ik heb bijna dezelfde hardware als jij, en bij mij werkt die versie perfect. Haal hem hier: http://downloads.sourceforge.net/gparted/gparted-livecd-0.3.3-7.iso?modtime=1172440981&big_mirror=0

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/04, 12:17:33 »
op http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2165417 vond ik nog een ander persoon met hetzelfde probleem: melding van het advanced patitioner (qtparted) crached"!. blijkbaar een bug las ik op andere forums. jammer dat er geen oplossingen bij stonden

Pjotr 123, dank je voor je hulp. ben meteen aan de slag gegaan. maar jammer genoeg, hier ook een zwart scherm. heb de voorbij flitsende regels aan het volgen geweest. allemaal ok. Dus zit ik nog steeds vast!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/04, 14:50:22 »
Gebruik bij de boot eens de opties. Druk dan op F2 en kies 800x600 met 16 bits kleurendiepte, en ook de Vesa driver (dus niet Xorg), als je die keuze kunt maken.

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/04, 16:24:27 »
dit wil echt niet lukken! heb optie f2 genomen en effectief krijg ik verschillende modussen: fb 800 framebuffer 800 op 600. grappig? staat erachter "default, should work!". mis! ben een paar andere modus aan het probereren geweest en opnieuw mis! verder kan ik geen vesa driver selecteren, dus geen optie.

dit vind ik echt jammer. zit hier te netten met een stokoud laptop-machientje met kubuntu in dualboot. werkt zalig. dit wil ik ook op mijn desktoptoestel! maar we willen zoveel natuurlijk.

zat rond te neuzen:

vraag 1: heb al 3 partities op 1 schijf. is dat niet teveel om er nog 2 bij te zetten? eigenlijk 3 (zou er nog en bijmaken voor de home. maar kom, eerst zien dat we de boel aan de praat krijgen).

vraag 2: we hadden het er al over, partition magic ligt nog in de kast. versie 8 en kan volgens mij schijven aan tot 120 Gb. is dat een optie om die partities aan te maken voor de install van kubuntu? kan ik de installer wijsmaken dat hij daar kubuntu moet opmieteren? onder windows zeg je gewoon c:\windows en klaar. onder linux???

vraag 3: andere distro nemen? geduld hebben? blijkbaar komt er in april een nieuwe versie uit (fetsie) of zoiets? even afwachten,

ik ga proberen een nationale verhuis te doen naar mijn andere partities en zien dat ik op de andere schijf plaats genoeg krijg om een fatsoenlijke install te doen. op die schijf zijn er geen partities. hopelijk werkt dat wel. zat te lezen op het forum. blijkbaar niemand anders die dit probleem heeft?? ongelooflijk hoeveel moeite jullie doen om iemand op een fatsoenlijke manier op gang te krijgen. mooi en bedankt.

jimmy

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/04, 16:39:28 »
Doe eens dit:
Bij bootscherm intikken: vesa
druk op Enter

Doet Gparted het nu wel?

Partition Magic is vaak slecht voor Linux: valse foutmeldingen en rampzalige "reparaties".

Je kunt maximaal 4 primaire partities op je harde schijf hebben. Slimme jongens hebben daarom wat verzonnen: één van de primaire partities kun je extended maken. Die extended ruimte kun je vervolgens opdelen in een onbeperkt aantal logische partities.

Windows wil alleen staan op een primaire partitie, Linux maakt het niks uit.

Let op: één primaire partitie moet een boot flag krijgen. Als je Windows hebt, dan wil Windows die per se. Die startvlag kun je in Gparted zetten.

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/04, 18:18:44 »
ongelooflijk, zit je dan altijd achter je pc om mensen uit de nood te helpen?

goed, de verhuiswagen is langs geweest. een verhuisje achter de rug. zit nu met volgende situatie: 3 partities waar winhoos (zo noemen jullie dat toch graag) op zit. de andere schijf heeft nog geen partities. één grote partitie van 114 Gb. ga daar proberen een install te doen. lukt dat niet probeer ik je voorstel om vesa in te voeren. ik denk dat het beter is de installer zijn werk te laten doen bovenop handmatig in te grijpen. allé toch nen dikke merci

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/04, 19:20:27 »
zo, zit in de install op stap 5, manuele herpatitionering crashed weer, krijg de mogelijkheid ide 1 slave aan te passen (hdb). knip knip! en het lukt. hoor hem de bestanden bij een zetten. achteraf zegt hij dat hij klaar te zijn. heeft een partitie klaar gemaakt + een swap. kan niet zien hoe groot deze zijn en probeer verder een manuele edit. tegen mijn oor. crashed. nu reboot en waarschijlijk opnieuw moeten beginnen. maar we zitten al verder!!

herstart in Windows, paniek, scandisk maar start op. blijkt 15 Gb niet toegewezen. opnieuw opstart install. zeg hem al de plaats in te nemen die op die partitie klaar staat. install loopt verder. herstart en draaiende

niet echt op hoera te roepen maar staat erop. krijg de refresh niet hoger dan 60hz. trillen doet dat scherm, zoals het manneke erachter!!

merci voor de moeite. denk dat ik je nog nodig zal hebben,

dank je

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/04, 19:24:41 »
Goed zo! En wees niet bang, Linux vreet jou niet op, en je computer ook niet....

Laten we eens beginnen met dat akelig trillende scherm. Het trillingsgetal (hz) wordt bepaald door je videokaart. Welke heb je?

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/04, 19:27:51 »
nvdia geforce TI 4800 se 128 mb

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/04, 19:57:06 »
Citaat van: Jimmy
nvdia geforce TI 4800 se 128 mb
Nvidia is een prima merk om mee te Linuxen, want die biedt prima Linuxdrivers.

Start Adept (grafische installeerder)
zoekterm: nvidia
aanvinken:
- nvidia-glx

Druk op knop Toepassen

Daarna in terminal (Konsole):
sudo nvidia-glx-config enable

Daarna in terminal:
sudo kate /etc/X11/xorg.conf

In de Section "Device", de vermelding "nv" vervangen door "nvidia"

daarna: herstarten.

Als het gelukt is, zie je tijdens de herstart kort een schermpje in beeld komen met het nvidia-logo.
Je kunt daarna de gewenste resolutie instellen via het menu, via de Voorkeuren (of zo, ik draai zelf geen Kubuntu met KDE maar Ubuntu met Gnome).

Helpt dit?

Groet, Pjotr.

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/04, 20:20:19 »
ben al blij dat ik een goede kaart heb voor linux. na het eerste commando kreeg ik:

error your X config has been altered
this script cannot proceed automatically blabla bla
md5sum /etc/x11/xorg.conf  sudo tree /var/lib/X11/xorg.conf.md5sum
otherwise edit manually /ext/x11/xorg.comf to schange the driver section from nv to nvidia

nu blijkbaar al alverwege! hij weet al dat het over nvidia gaat en niet over nv

??

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/04, 20:22:30 »
edit manually /etc/X11/xorg.conf to change the driver section from nv to nvidia

Zoals ik al had aangegeven in mijn eerdere post. Gewoon hele post opvolgen.

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/04, 20:44:01 »
ja,ja, voor jou allemaal cool en geen stress

het is GELUKT!! wel geen filmke maar een schermpje van nvidia. verder instellingen moeten aanpassen via system settinges - monitor - display wel daarna moeten heropstarten. en de mens is blij, fier en vooral geholpen, merci

verder heb nog vragen over data-encryptie (zit met patientengegevens bezig), hoe speel je een dvd, via amarok bezig geweest en aanvullende gegevens moeten installeren om mp3 te spelen, Hoe moet ik onder kubunutu mp3's maken (onder winhoos met eac en lame), radio beluisteren, streams opnemen, automatisch mixen onder linux, .....

ik heb hier nog een kamer vrij. kom eens 14 dagen langs, kost en inwoon...

een dikke merci

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/04, 20:48:48 »
Mooi zo. Graag gedaan! Overigens: afgelopen zomer heb ik dat allemaal ook beleefd, hè!

Tips om Kubuntu te temmen:
- Adept is een rotprogramma. Gebruik het nog één keer, om een goede grafische installeerder te installeren. Namelijk Synaptic.
- Gebruik direct daarna Synaptic voor het installeren van de volgende programma's:
1. Firefox (echt veel beter dan Konqueror) als webbrowser
2. Thunar (echt veel beter dan Konqueror) als bestandbeheerder (verkennertje).

Veel plezier, en we horen je nog wel, als je problemen hebt met multimedia-codecs installeren en zo! Kijk eerst eens rond op het forum; er zijn veel draadjes over.

Overigens: over anderhalve maand verschijnt de nieuwe versie van Ubuntu, 7.04, waarin het installeren van multimedia-codecs kinderspel is (paar muisklikjes en klaar). Maar een echte doorzetter probeert het nu al natuurlijk.....  :-)

Groet, Pjotr.

Offline Jimmy

  • Lid
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/04, 21:05:02 »
firefox, net install gedaan via adept  en ook update, ging vlot.

Dus ga ik via adept synaptic binnenhalen. hoe gaat het verder met de updates die via adept binnenkomen. ik vond dit nu zo goed. niet naar omzien en toch in orde?

geef gerust nog een antwoordje maar ga dan de kinderen in bed steken. Zolang ik hier achter de toetsen zit zijn ze zo braaf. ik hoop dat ik je computerkennis nog veel mag "misbruiken" :d

salukes en de kost

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/04, 21:10:36 »
Adept kun je gerust blijven gebruiken voor de updates. Hij blijft ook gewoon op je PC staan, naast Synaptic. Je kunt dan dus steeds kiezen welke je wil gebruiken voor het installeren van programma's.

Thunar zou ik echt ook doen. Lijkt erg op Windows verkenner en is heel lichtgewicht en simpel te bedienen. Kijk maar eens, hoe het installeren met Synaptic gaat!

Groet, Pjotr.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
qtparted hangt tijdens install van kubuntu 6.10 destop i386??
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/04, 21:18:35 »
Ik de nederlandstalige wiki is ook veel info te vinden voor beginners.
Klik maar eens op de links onderaan mijn post.

:)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"