Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker  (gelezen 1612 keer)

Offline eekie

  • Lid
Waarom wordt het steeds moeilijker zo niet onmogelijk om Linux distro’s op moderne pc’s te installeren. Ik stoei al een aantal jaren met Linux distro’s (redheat-fedora, suse, kubuntu en ubuntu) en net nu ze een beetje volwassen beginnen te worden blijkt het steeds moeilijker ze te installeren. Ik heb net een ander moederbord aangeschaft (MSI K9A2 Platinum) voor mijn eigen pc (1), omdat het vorige me anderhalf jaar lang grijze haren heeft bezorgd met Linux. De vorige was een Asrock AliveNF5-eSATA2+.  Een leuk bord maar met een nvidia nforce 520 chip, waarmee je of alleen sata of raid/jbod kon draaien en die ik nu doorgeschoven heb naar mijn tweede computer (2).
Gutsy  Gibbon was de enige distro met de juiste drivers voor jbod, alle andere lieten het afweten ook de nieuwe (k)ubuntu distro’s  8.04.
Het nieuwe MSI bord met z’n AMD SB600 chip heeft ook een Promise T3 en kan in principe 6 SATA schijven aan. De SB600 chip kan ook alleen sata of raid/jbod draaien. De promise chip heb ik nog niet geprobeerd omdat ik 4 schijven heb.  Ik vermoed, dat de promise chip niet zo fuzzy is en gewoon SATA draait naast de raid/jbod van de andere chip.
In principe ben ik dus voor Linux nog geen stap verder dan met het vorige bord tenzij ik twee schijven doorschuif naar de aansluitingen van de promise chip.  

In mijn thuisnetwerk zit nog een derde computer met Asrock  939SLI32-eSATA2 moederbord met Uli  1697 chip (3). Op dit systeem kon ik toen er nog sata schijven inzaten redelijk goed met Linux overweg omdat de chip naast raid ook sata configuratie toestond.

Nu de concrete problemen:

Op (1) kan ik geen enkele distro  installeren en ook geen live-cd draaien. De live cds eindigen in de busy box en de installaties lopen vast of eindigen daar ook.

Op (2) is het gelukt om suse 10.3 te installeren,  ubuntu  verdwijnt in de busy box.

Op (3)  heb ik nu alleen twee ide schijven en kan ik dus in principe alles installeren. Helaas Ubuntu live cd  en de ubuntu installatie krijgen geen netwerk contact.  Het netwerk stond op roaming. Ik heb alles geprobeerd.  DHCP, statische ip adressen via de netwerk tool maar ook handmatig via gedit /etc/network/interfaces.  Niets vermag het netwerk aan de praat te krijgen . Bovendien krijg ik foutmeldingen bij het opstarten en blijven er toepassingen hangen na het aanpassen van het interface.

Het draait allemaal om de slechte ondersteuning van software raid/ahci/jbod in de Linux distributies.

Eerdere threads bij verschillende forums hebben niets zinvols opgeleverd. Ik ben benieuwd of er nu iemand opstaat met kennis van zaken.
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Offline jan11000

  • Lid
Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/28, 07:00:32 »
Leuke verhaal, maar je zult toch kijken wat steeds het probleem is.
linux kun je volgens mij op bijna elke moederbord installeren, je hebt zelf zitten lezen op forums, daar zie je dat je soms in de bios iets moet wijzigen tav raid/ahci/jbod, en soms andere dingen.
Bij mijn oude moederbord moest dat ook.
Dus gewoon zoeken.
Wat moet je eigenlijk met jbod, dan ben je volgens mij snel gegevens kwijt bij een defecte hd.
En als je alles via linux software laat lopen(raid bijv), dan kan linux op alles lopen.

kurosaki_ichigo

  • Gast
Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/28, 08:44:56 »
Wat wel goed kan is dat het zo nieuw is dat er nog geen driver voor linux in ubuntu zitten.

Offline lizardman

  • Lid
Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/28, 09:49:47 »
Een goede manier om mensen met kennis van zaken en, nog belangrijker, invloed op de ontwikkeling van Ubuntu te contacten is launchpad.
Je kunt daar zoeken of er al (bug)meldingen bestaan die jouw probleem omschrijven, of je kunt er zelf een nieuwe bugmelding doen. Je hebt dan grote kans om met mensen met kennis van zaken of zelfs rechtstreeks met ontwikkelaars in contact te komen en het probleem bespreken en/of op te lossen.

Om bugs te kunnen melden moet je eerst even een launchpad account aanmaken, zodat je kunt volgen wie wat waar doet.
https://launchpad.net/distros/ubuntu/+filebug
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline eekie

  • Lid
Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/29, 13:03:25 »
Ik heb de problemen bij launchpad aangemeld. Nu maar afwachten of die er wat aan (kunnen) doen
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/29, 18:50:01 »
Dit soort verhalen is altijd moeilijk natuurlijk,
want waar ligt het probleem ??

heb je wel goed gekeken of alle hardware op dit mobo compatible is.
Je kan namelijk niet zomaar wat spullen bij elkaar stoppen en dan verwachten dat het goed werkt.
Dit staat nog helemaal los van het OS wat je erop wilt zetten.

Ik lees wat dingetjes over dit mobo zoals:
Citaat
I had major, major issues that I fought for a month that were finally solved by a bios flash. Runs like a dream since,but I fought it like crazy at first
meeste fabrikanten geven ook al aan dat je direct na aankoop de bios versie moet nakijken en eventueel meteen moet flashen.
Gebrek van de fabrikanten om een mobo af te leveren met een alpha bios, maar toch.
Lees je dit niet zit je eindeloos te kutten en zal je het nooit goed voor elkaar krijgen.

En verder lezend heeft dit mobo een fake raid, wat voor Linux niet lekker werkt.
Er is wel een oplossing voor lees linkjes hieronder.

postjes met mogelijke oplossingen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=809461

http://www.linuxquestions.org/questions/slackware-14/drivers-for-promise-pdc42819-raid-controller-on-msi-k9a2-platinum-motherboard-621818/

http://www.linuxquestions.org/questions/slackware-14/drivers-for-promise-pdc42819-raid-controller-on-msi-k9a2-platinum-motherboard-621818/page2.html

Boven alles nooit zomaar iets kopen, eerst wekenlang lezen op het internet.
Heeft als 2e voordeel dat het ondertussen steeds goedkoper word.. :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eekie

  • Lid
Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/03, 16:31:07 »
Hallo Gandyman,
Ik stop natuurlijk niet zomaar onderdelen bij elkaar. Alles is uit en te na gecheckt. Windows distributies doen het op alle drie computers. Dus een hardware probleem sec is het niet. wel geloof ik dat er te weinig geschikte  apparaat drivers zijn voor linux distro's.
Het bios opwaarderen doe ik altijd standaard na aankoop van een nieuw moederbord. hoewel dat ook niet altijd goed loopt. het nieuwste ami bios (versie 1.5) van het MSI K9A2 Platinum bord kan bijvoorbeeld niet beide sata bios chips tegelijk zien. ik heb het oude bios weer moeten terugzetten.
De fake raid of software raid is volgens mij wel een belangrijke bron van mijn problemen. Bedankt voor de links
Eekie
Asus sabertooth 990fx motherboard  -AMD Bulldozer 8150 AM3 processorMSI -AMD-ATI-HD6800 -2x 4GB corsair 1600 DDR3 SDRAM memory -2 striping sata raid harddisks, 2x2 striping SSD (Vertex 2,3) ,    , 1 IDE disk -2sata DVD-R  Samsung Writemaster  -500 W powersupply

Offline mcgyver

  • Lid
Installatie van ubuntu en ander linux distro's steeds moeilijker
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/03, 19:38:01 »
Hij bedoelt (denk ik) dat wat goed werkt met windows niet altijd goed werkt met Linux. Men houdt bij het produceren van drivers niet genoeg (gelukkigkomt dat steeds minder voor) "voor windows" gemaakt.