Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien  (gelezen 1448 keer)

Offline jkbe

  • Lid
Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Gepost op: 2010/05/07, 18:00:14 »
Korte omschrijving van mijn probleem:
Ik heb een hele tijd software raid gehad met alle vorige versies van ubuntu maar kheb nu een nieuwe pc waar er hardware raid standaard op zit. Deze wil ik
dan ook gebruiken aangezien ik niet van plan ben mijn harde schijven ooit in een andere pc te steken. Als ik mijn ubuntu 10.04 cd laad en alle opties enzo
gekozen heb, is het de beurt aan mijn harde schijven. Daar zie ik alleen mijn storage hardeschijf en niet mijn andere schijven die in raid0 liggen. Kheb ze al
volledig leeg gemaakt enzo(dus windows7 ervan gesmeten) en dan nog ziet ubuntu ze niet... Ik ben nog geen al te ervaren ubuntu gebruiker dus ik weet ook echt
niet wat er gaande is. Alle hulp en tips zijn welkom! (eventueel ook terug overgaan op software raid)


Re: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/07, 19:13:35 »
Alleen de Ubuntu Alternate cd kan omgaan met RAID. Dus probeer het hier eens mee, de installatie lijkt op een Windows installatie, text based.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jkbe

  • Lid
Re: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/07, 19:47:03 »
Daar zag hij ze ook niet in, khad het ondertussen al ergens anders op een engels forum gelezen... MAAR!! Ik heb mijn raid controller op AHCI gezet i.p.v. IDE en mijn windows partitie boot nog steeds en ik kon met die alternate versie mijn raidconfiguratie zien! nu ga ik proberen met de gewonde ubuntu 10.04 desktop cd en laat het jullie zeker nog weten hoe dat gaat!

Re: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/07, 23:09:18 »
Gebruik in principe nooit hardware raid.

Het waarom ligt hem precies in de hardware.
Als dit ooit kapot gaat en je niet precies dezelfde hardware gaat gebruiken is alles verloren op je raid schijven.
Andere hardware is over het algemeen niet compatible en dus heb je een vet probleem.

Linux Software raid werkt altijd en is dus veel betrouwbaarder. !

BTW ik vermoed dat je de raid van je mobo wilt gebruiken, zonde als je hiervoor extra geld hebt uitgegeven, en meestal is dit niet eens echte raid maar Fake Raid.
« Laatst bewerkt op: 2010/05/07, 23:19:17 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/08, 00:54:59 »
Daar zag hij ze ook niet in, khad het ondertussen al ergens anders op een engels forum gelezen... MAAR!! Ik heb mijn raid controller op AHCI gezet i.p.v. IDE en mijn windows partitie boot nog steeds en ik kon met die alternate versie mijn raidconfiguratie zien! nu ga ik proberen met de gewonde ubuntu 10.04 desktop cd en laat het jullie zeker nog weten hoe dat gaat!

Je kan die alternateCD evengoed gebruiken om ubuntu te installeren. Is enkel tekst gebaseerd en de LiveCD is grafisch.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline tigger

  • Lid
Re: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/08, 09:57:49 »
Gebruik in principe nooit hardware raid.

Het waarom ligt hem precies in de hardware.
Als dit ooit kapot gaat en je niet precies dezelfde hardware gaat gebruiken is alles verloren op je raid schijven.
Andere hardware is over het algemeen niet compatible en dus heb je een vet probleem.

Linux Software raid werkt altijd en is dus veel betrouwbaarder. !

BTW ik vermoed dat je de raid van je mobo wilt gebruiken, zonde als je hiervoor extra geld hebt uitgegeven, en meestal is dit niet eens echte raid maar Fake Raid.

Dit is gedeeltelijk complete onzin. Hardware raid is een prima oplossing, maar alleen met een echte RAID-controller. Als je raid controller stuk gaat, dan is niet je data verloren, maar enkel de configuratie van die controller. Dit soort raid controller zijn er van oudsher in SCSI en tegenwoordig ook in SAS en in mindere mata als SATA.
Linux software raid kan betrouwbaar zijn, tot je een error krijgt en je raid configuratie defect raakt. Dan ben je wel alles kwijt.
(ja, ik heb beide situaties gezien).

Over het algemeen zit er op een moederbord een software/fake raid. Deze werkt eigenlijk alleen om raid 0 of raid1 te doen en dan ook eigenlijk alleen onder windows met drivers. Die moet je absoluut nooit gebruiken. Een echte raid-controller heeft geen extra software nodig en zal behoorlijk pijn in je portemonee doen. Tenminste ik vind 200+ euro als particulier behoorlijk aan de prijs voor een derelijke kaart. (Ja er zijn goedkopere kaarten, maar dat zijn of fake-raid, of hebben nogal wat trekjes van fake-raid.)

Heb je een echte server, bijvoorbeeld een HP/Compaq Proliant en er zit raid in, vooral gebruiken... Heb je een desktop/consumer-moederbord met raid.... Lekker softwareraid gebruiken
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline jkbe

  • Lid
Re: Kan met 10.04 Lucid Lynx geen hardware raid0 zien
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/08, 12:15:57 »
Ik heb het nu met allebei de cd's geprobeerd en het werkt nu, dus de oplossing was zeer eenvoudig! Gewoon jouw raidcontroller op AHCI mode zetten en ubuntu geeft niets van fouten bij de installatie! Nu alles werkt heb ik al tests gedaan en alles blijkt ook prima te werken! En ik draai mijn raid 0 zonder problemen:)