Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU Server  (gelezen 15280 keer)

ian

  • Gast
UBUNTU Server
« Gepost op: 2007/08/01, 16:30:01 »
Graag wil ik een Domein opzetten met Linux UBUNTU server en windows clients , met volgende eigenschappen:

UBUNTU server als PDC
Samba file en print server

Ubuntu server moet als login authenticatie dienen voor de windows clients.
Logon scripts voor de clients.
Windows client computers opgenomen in het Linux domein.
desktop en werkomgeving instellingen van de windows clients roaming op de UBUNTU server.

LDAP als user en groep beheer.

Het komt erop neer een Windows client omgeving met een primaire domaincontroller server zoals windows NT4 server of windows server 2003, maar waar de server een Linux UBUNTU server is i.p.v een windows server.

Waar vindt ik goede documentatie en voorbeelden om dit op te zetten.

Alle hulp welkom
Alvast bedanktL

Offline woteb

  • Lid
UBUNTU Server
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/01, 16:43:21 »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

wr19026

  • Gast
UBUNTU Server
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/01, 16:43:38 »
Het is een beetje vloeke in de kerk, maar kijk eens op http://www.smeserver.org/ , een distro specifiek om dit soort dingen out-of-the-box op te lossen.

Ik heb een machinetje dat ik hier voor gebruik en het bevalt prima.

Offline woteb

  • Lid
UBUNTU Server
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/01, 16:53:55 »
Citaat van: wr19026
Het is een beetje vloeke in de kerk, maar kijk eens op http://www.smeserver.org/ , een distro specifiek om dit soort dingen out-of-the-box op te lossen.

Ik heb een machinetje dat ik hier voor gebruik en het bevalt prima.
Een heleboel van die freubels kun je ook realiseren door webmin op je server te installeren en via een secure https://ip.van.server:10000 te laten doen. Kun je nagenoeg alles laten instellen en installeren wat je niet hebt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

ian

  • Gast
UBUNTU Server
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/01, 18:26:04 »
Bedankt voor de informatie!

ian

  • Gast
UBUNTU Server
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/01, 18:43:51 »
Ik heb de links eens bekeken, maar het is niet echt een antwoord.

Webmin is me bekend, ook het installeren van SAmba Apache DNS enz is op zich geen probleem.
Nergens vind ik echter een beschrijving die omschrijft hoe je zo een topologie aanpakt m.a.w

Wat is er nodig aan stappen en configuratie om een omgeving met Linux SAMBA PDc op te zetten.

LDAP configuratie.
SAMBA file en printsharing configuratie.
Logon scripts

Voorbeeld van bvb een Linux domein met een aantal windows Xp clients, definitie van de computers in het domain gebruikers en groepn voor te share directory's.
Het opzetten van de print server.
Het definiƫren van de desktopomgevings profielen voor de windows clients.

Het is me duidelijk en hierin heb ik de nodige ervaring in een totale windows server omgeving, maar hoe vervang ik de windows server door een Linux server met de zelfde modaliteiten als in de volledige windows omgeving.

Van de configuraties op zich is er wel voldoende beschreven ( installatie, en configuratie van de verschillende elementen samba dns ftp enz. ) maar hoe men een totale topologie opzet daar vindt ik niet direct informatie van.

Offline woteb

  • Lid
UBUNTU Server
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/02, 13:37:32 »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)