Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm  (gelezen 1117 keer)

foscodogwood

  • Gast
Heb al een tijdje een probleem met mijn Xubuntu server. Ik ben helemaal geen expert in Xubuntu en de installatie is 1.5 jaar geleden door iemand anders gedaan. Helaas kan ik hem nu niet meer goed bereiken, dus daarom probeer ik het maar hier. Ik heb net al een tijdje geprobeerd om antwoorden op dit forum te vinden, maar omdat ik weinig weet en de fout niet begrijp is het lastig zoeken. Misschien dat een van jullie me verder kan helpen

Ik draai dus Xubuntu 7.10, kernel 2.6.22.14 op een oude Fujitsu Siemens PC. Er staat alleen Xubuntu op en geen windows oid
Als ik op start kan ik gewoon in het Bios menu komen / geen problemen daar
Als ik verder gewoon opstart dan kreeg ik de GRUB loader, die Xubuntu probeert te starten. Ik krijg de melding starting/up en daarna alleen zwart scherm en verder niets meer.
Ik heb daarna in de GRUB loader Xubuntu gestart in Recovery mode / nu krijg ik een hele lijst commando´s. Hij blijft een tijdje (4min) hangen bij `Reading files to boot...´ net na de message No resume image, doing normal boot. Daarna weer een hoop tekst en dan an automatic fle system check failed. The root filesystem is currently mounted in read/only mode. After performing maintenance press Control/D. Give root password for maintenance.
Ik heb wel een root password, maar heb geen idee welk commando ik nu zou moeten of kunnen ingeven. CTRLD start de computer weer op met dezelfde problemen.
Ik heb ook geprobeerd met de installatie CD te starten. Dit werkt en ik kreeg een menu, waar ik verschillende opties kan kiezen. Als ik kies voor de optie recover broken system en doorloop netjes de menus dan kom ik uit bij een Shell waar ik ook niet weet wat ik moet-kan doen.

Kortom ik weet niet meer wat ik nog kan-moet proberen. Iemand hier die suggesties heeft?

Groeten,

taco

Re: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/13, 17:18:34 »
Welkom op het forum :)

Waarom geen Xubuntu 9.04? Xubuntu 7.10 wordt niet meer ondersteund.

Re: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/13, 17:28:36 »
Ten eerste, waarom draai je Xubuntu als server? Ubuntu Server Edition is speciaal bedoeld voor de server.

Citaat
an automatic fle system check failed. The root filesystem is currently mounted in read/only mode.
Hier zegt de computer, vrij vertaald: de automatische schijfcontrole is mislukt, het bestandssysteem wordt aangekoppeld met alleen leesmogelijkheden. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat de harde schijf het loodje begint te leggen, of het bestandssysteem is beschadigd. Voer eens uit: fsck.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/13, 17:31:53 door Cumulus007 »

foscodogwood

  • Gast
Re: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/13, 17:31:18 »
 :D

Vistaus - Goed punt. Weet niet waarom we in het verleden gekozen hebben voor deze versie. Maar de computer staat nu midden in het regenwoud van Gabon en ik heb hier een erg trage (lees inbel snelheid van ~10 jaar terug in NL) en ben daarom erg selectief met upgrades downloaden.
Als er een simpele manier is om deze versie weer werkend te krijgen dan wil ik dat graag proberen. Als de enige juiste oplossing om een nieuwe versie te downloaden en te installeren dan zal ik dat proberen. Mijn grootste zorg is om alle data & scripts die op deze PC staan te behouden. Ik gebruik deze pc voor het bijhouden van foto's op mijn website over het leven in Gabon (www.tacoenpetra.nl/gabon) en wil dit graag blijven doen.

Suggesties?

Taco

Re: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/13, 17:36:02 »
Probeer mijn suggestie eens ;)

Aangezien je in Gabon woont: is er in Afrika überhaupt een lokale Ubuntu-community? Misschien kun je daar aankloppen voor een gratis cd. Misschien wil Canonical (het bedrijf achter Ubuntu) je wel een cd opsturen naar Afrika. Normaal gesproken kun je één Ubuntu-cd gratis bestellen via de dienst Ubuntu Shipit, maar ik weet niet zeker of dat ook richting Afrika kan. Kijk eens op http://shipit.ubuntu.com/ ;)

foscodogwood

  • Gast
Re: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/13, 17:36:50 »
 ???
Cumulus

Ik krijg de volgende message na het uitvoeren van fsck

Inconsistency detected by ld.so: dl-lookup.c: 378 -dl_setup_hash: Assertion  '(bitmask-nwords & (bitmask_nwords - 1)) == 0'failed

Het zegt mij niet veel, maar het klinkt niet goed.

Re: Probleem: Xubuntu 7.1 start niet meer op, boot probleem en zwart scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/13, 17:45:54 »
Ik vrees dat de harde schijf stervende is...