Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Leesbaarheid / scherm onduidelijk  (gelezen 6410 keer)

Aegir81

  • Gast
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Gepost op: 2008/03/29, 11:01:51 »
Ik heb deze week voor het eerst Ubuntu (8.04) geïnstalleerd op mijn pc. Alles lijkt prima te werken, het is me gelukt om de nodige drivers te installeren (nvidia) en compiz. Visueel ziet alles er op het eerste zicht prima uit.

Mijn pc zit momenteel in een dual boot met Xp.

Iets wat me opvalt is dat het scherm in Xp veel leesbaarder/duidelijker is dan in Ubuntu. Ik merk dat vooral wanneer ik teksten lees in bijv. Firefox 3.0. Nochtans gebruikt Ubuntu dezelfde resolutie 1280*1024.

Is er ergens een instelling die dit kan verhelpen?

Wat extra info:
Ubuntu 8.04, AMD3200+, Nvidia 6800GT, nvidia driver geïnstalleerd (169.12 of zoiets).

Alvast bedankt voor de reacties.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/29, 11:05:37 »
Welkom!

1. je hebt een bèta geïnstalleerd. Daar zitten nog fouten in.....
2. Doe eens dit (o.a. voor je schermweergave):
http://computertip.googlepages.com/directdoen

Groet, Pjotr.

Aegir81

  • Gast
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/29, 12:12:05 »
Bedankt pjotr123!


Ik overloop even het lijstje uit je link:

1. Is gebeurd.
2. Restricted rivers zijn ook geïnstalleerd + nvidia control panel is geïnstalleerd.
3. Subpixels staan aan.
4. Dat is ok voor Firefox maar niet voor de rest van het systeem, waar het probleem zich ook in meerdere of midnere mate voordoet.
5. Nog niet gedaan, echt nodig? Nog geen enkele keer de installatie-cd terug moeten in de drive steken.
6. .mp3, .avi, flash, ... alles speelt perfect
7. Nederlands is ok.
8. Ook gebeurd.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/29, 14:02:55 »
OK, en is het nou verbeterd? Zo niet, kijk dan eens of de frequentie (trillingsgetal) van je monitor niet te hoog staat. 60 Hz is optimaal voor een LCD-scherm. Hoger is slechter.

Systeem - Voorkeuren - Schermresolutie

of:

Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in: gksudo nvidia-settings

Aegir81

  • Gast
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/29, 18:03:07 »
Het is nog niet echt verbeterd. Ik heb een aantal lettertypes uit Windows geïnstalleerd maar het is toch nog niet hetzelfde qua kwaliteit.

Bij frequentie is er iets eigenaardigs aan de hand. Onder schermresolutie heb ik de keuze uit 50 en 51Hz. Ik heb beiden geprobeerd maar er is geen merkbaar verschil.

Onder nvidia settings staat echter 60 Hz selecteerbaar (zoals in Xp), maar nadat ik op toepassen heb geklikt blijft in het menu 'schermresolutie' enkel 50/51 Hz beschikbaar.

Ook na 60 Hz geslecteerd te hebben blijft de beeldkwaliteit (iets) minder (scherp?).

Welk menu geeft nu de juiste instelling weer?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/29, 18:48:40 »
nvidia-settings geeft de juiste frequentie weer. "Schermresolutie" geeft bij nvidia meestal die andere onjuiste waarden; dat komt doordat Gnome (de grafische schil van Ubuntu) schermen uniek wil identificeren en dat doet aan de hand van een fictief (onjuist) frequentiegetal. Kan geen kwaad, maar is wel verwarrend. Komt alleen voor bij Nvidia-kaarten die draaien op de fabrieksdriver, trouwens.

Controleer maar eens hardware-matig, met de fysieke knoppen van je scherm, wat de echte frequentie is. Dan zul je zien, dat die overeenkomt met nvidia-settings.

Voor de rest: de weergave van lettertypen is net iets anders dan in Windows. Niet slechter, maar net iets anders. Dat is een kwestie van even wennen.  :-)

Aegir81

  • Gast
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/29, 19:18:14 »
Ok, bedankt :)

Ik kijk er even een weekje tegenaan en zie wat ik er dan van vind.

Offline lizardman

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/30, 12:38:23 »
Heb op een oude laptop ook de beta van Hardy geïnstalleerd en daar valt mij ook op dat de weergaven van de letters nog niet helemaal je-dat is, maar dat was bij de beta van Gutsy ook zo, en daarvoor de beta van feisty en dat is allemaal goed gekomen dus vooralsnog maak ik me daar geen zorgen over.
Pas als de oficiele release is uitgekomen en het is dan nog niet goed, dan ga ik pas aan het tweaken, en totnutoe is het nog altijd goedgekomen. dus heb er alle vertrouwen in.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Aegir81

  • Gast
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/30, 12:53:14 »
Ok, fijn om te horen. Ik upgrade dan nog eens binnen enkele weken :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/30, 15:22:00 »
Citaat van: Aegir81
Ok, fijn om te horen. Ik upgrade dan nog eens binnen enkele weken :)
Tip voor soepele opwaardering:
http://computertip.googlepages.com/opwaarderen

Offline woteb

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/10, 23:21:06 »
Ik heb al een paar weken problemen met de leesbaarheid van een van mijn netwerk gebruikers. Alle andere gebruikers hebben een goedleesbaar lettertype, maar bij bewuste gebruiker lijkt het wel of de letters zijn 'afgevreten'.

Hier een gecombineerd gedeelte van een schermfoto:

http://www.oudvaders.nl/images/lettertypes.jpg
Het bovenste deel is van een van de gebruikers waar het er gewoon netjes en leesbaar uit ziet. Onder hetgeen de ander gebruiker moet lezen. Ziet er niet uit.
Hieronder de instellingen van de bewuste gebruiker (instellingen minutieus overgenomen van de andere gebruikers), maar alle overgenomen instellingen werken niet.

http://www.oudvaders.nl/images/lettertypes2.jpg

Ik heb alle lettertypes uit de .fonts directory van een ander gebruiker gekopieerd en van de juiste rechten en eigenaar scchappen ingesteld, maar niets helpt.

Iemand enig idee?
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline lizardman

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/11, 00:04:38 »
Nadat ik msttcorefonts geinstalleerd had werden bij mij de letters 'mooier'.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline eendje

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/11, 14:40:08 »
Citaat van: lizardman
Nadat ik msttcorefonts geinstalleerd had werden bij mij de letters 'mooier'.
Bij mij werd het in Firefox ook beter na installatie van Msttcorefonts. Menu's e.d. waren wel goed, maar de teksten op de webpagina's waren erg beroerd.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline nor

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/11, 18:19:03 »
Citaat van: eendje
Citaat van: lizardman
Nadat ik msttcorefonts geinstalleerd had werden bij mij de letters 'mooier'.
Bij mij werd het in Firefox ook beter na installatie van Msttcorefonts. Menu's e.d. waren wel goed, maar de teksten op de webpagina's waren erg beroerd.
Misschien ziet de tekst van de website beroerd uit, omdat je (per ongeluk) allerlei instellingen heb aangepast? Probeer eens alle instellingen naar oorspronkelijk instellingen te herstellen.

Bij mij zag het meteen goed, nadat ik msttcorefont had geinstalleerd. En verder heb ik niks aangepast.

Offline eendje

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/11, 21:56:08 »
Citaat van: nor
Citaat van: eendje
Citaat van: lizardman
Nadat ik msttcorefonts geinstalleerd had werden bij mij de letters 'mooier'.
Bij mij werd het in Firefox ook beter na installatie van Msttcorefonts. Menu's e.d. waren wel goed, maar de teksten op de webpagina's waren erg beroerd.
Misschien ziet de tekst van de website beroerd uit, omdat je (per ongeluk) allerlei instellingen heb aangepast? Probeer eens alle instellingen naar oorspronkelijk instellingen te herstellen.

Bij mij zag het meteen goed, nadat ik msttcorefont had geinstalleerd. En verder heb ik niks aangepast.
Bij een clean install zagen de websites er beroerd uit (rest van tekst in Ubuntu was wel ok)  en na install msttcorefonts waren de websites ook weer ok.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline woteb

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/12, 10:44:29 »
Maar mag ik erop wijzen dat de andere gebruikers hier -GEEN- last van hebben! Die kunnen alles goed lezen, maar alleen die éne gebruiker heeft er last van. Wat jullie op die schermfoto zien is op dezelfde computer genomen. Het bovenste deel is gewoon, het onderste del wat die ene gebruiker te zien krijgt. EN niet alleen met Firefox, maar overal, oom de menu's, OpenOffice.org, Gimp enz. enz.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/12, 11:25:26 »
Tja, je kan natuurlijk nog lang blijven puzzelen, maar is het niet eenvoudiger en sneller om die ene gebruikersaccount te verwijderen, en daarna gewoon een nieuwe gebruikersaccount voor 'm aan te maken?

Een vuile, maar snelle oplossing....

Offline eendje

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/12, 12:16:53 »
Citaat van: woteb
Maar mag ik erop wijzen dat de andere gebruikers hier -GEEN- last van hebben! Die kunnen alles goed lezen, maar alleen die éne gebruiker heeft er last van. Wat jullie op die schermfoto zien is op dezelfde computer genomen. Het bovenste deel is gewoon, het onderste del wat die ene gebruiker te zien krijgt. EN niet alleen met Firefox, maar overal, oom de menu's, OpenOffice.org, Gimp enz. enz.
Niet goed gelezen :D Er lastig probleem. Ik vind je quick-and-dirty trick van Pjotr wel goede als je snel wilt, maar je weet dan nog niet hoe het komt ...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Offline woteb

  • Lid
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/12, 13:59:06 »
Ik heb het rigoureus opgelost door bij dat account de volgende directories weg te gooien:
.gconf
.gconfd
.gnome
.gnome2
.gnome2_private
.nautilus

Vervolgens met dat coount opgestart, en alles werd opnieuw aangemaakt en werkt nu prima. Even wat config zaakjes opnieuw instellen als: taakbalken verwisseld van plaats (onder/boven), menuzaken op de taakbalk zetten (netwerk/media/grafisch en multimedia staan op de taakbalk) en het thema.
Dus in één van de bovengenoemde directories zit een fout. Door die directories weg te halen en opnieuw op te starten wordt het basaal opnieuw aangemaakt. Enkel wat verfijningen toepassen.
Ik post het hier omdat misschien anders er ook tegenaan kan lopen.

@Pjotr, dus enkel die directories is voldoende, blijven de overige instellingen behouden.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Leesbaarheid / scherm onduidelijk
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/12, 14:06:05 »
Citaat van: woteb
Ik heb het rigoureus opgelost door bij dat account de volgende directories weg te gooien:
.gconf
.gconfd
.gnome
.gnome2
.gnome2_private
.nautilus

Vervolgens met dat coount opgestart, en alles werd opnieuw aangemaakt en werkt nu prima. Even wat config zaakjes opnieuw instellen als: taakbalken verwisseld van plaats (onder/boven), menuzaken op de taakbalk zetten (netwerk/media/grafisch en multimedia staan op de taakbalk) en het thema.
Dus in één van de bovengenoemde directories zit een fout. Door die directories weg te halen en opnieuw op te starten wordt het basaal opnieuw aangemaakt. Enkel wat verfijningen toepassen.
Ik post het hier omdat misschien anders er ook tegenaan kan lopen.

@Pjotr, dus enkel die directories is voldoende, blijven de overige instellingen behouden.
OK! Handig om te weten.  :-)