Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe kan een java programma met een link op het bureaublad gestart worden?  (gelezen 975 keer)

Offline bart85

  • Lid
Met het volgende commando kan ik een java programma vanaf de terminal starten
java -jar programma.jarHoe met een link vanaf het bureaublad?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Bloom

  • Lid
Welke desktopomgeving?
In XFCE en Gnome2/MATE-derivaten is het gewoon een nieuwe starter aanmaken op de desktop. Bij Gnome3 gaat het niet, als ik me niet vergis.

Welke desktopomgeving?
In XFCE en Gnome2/MATE-derivaten is het gewoon een nieuwe starter aanmaken op de desktop. Bij Gnome3 gaat het niet, als ik me niet vergis.

Bij GNOME 3 heb je inderdaad standaard geen bureaublad, maar je kunt wel met Alacarte (GNOME's menubewerker) een starter maken in je applicatiesmenu.

Offline wowo

  • Lid
Bij GNOME 3 heb je inderdaad standaard geen bureaublad, maar je kunt wel met Alacarte (GNOME's menubewerker) een starter maken in je applicatiesmenu.
Ik heb ubuntu gnome (=gnome 3) in virtualbox draaien en daar heb ik toch gewoon een bureaublad (desktop)
zie ook :http://ubuntugnome.org/screenshots/
Of bedoelde je iets anders ?
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Bij GNOME 3 heb je inderdaad standaard geen bureaublad, maar je kunt wel met Alacarte (GNOME's menubewerker) een starter maken in je applicatiesmenu.
Ik heb ubuntu gnome (=gnome 3) in virtualbox draaien en daar heb ik toch gewoon een bureaublad (desktop)
zie ook :http://ubuntugnome.org/screenshots/
Of bedoelde je iets anders ?

Ja, ik bedoelde dat (zoals Bloom ook al een beetje probeerde te zeggen) je op GNOME 3 standaard geen echt bureaublad hebt omdat je er geen snelkoppelingen enzo op kunt plaatsen. (volgens mij kan je dat met een tweak in Dconf-editor wel een beetje instellen maar out-of-the-box is het bureaublad alleen een leuk achtergrondje en meer niet).

(btw: ik heb zelf Arch met GNOME 3, hiervoor gebruikte ik ook Ubuntu GNOME Edition met GNOME 3)

Offline bart85

  • Lid
Ik gebruik om een koppeling te plaatsen:
gnome-desktop-item-edit --create-new ~/BureaubladEen gewone toepassing wil wel, maar geen verwijzing naar java met een .jar bestand.

De standaard desktop gebruik ik. Klopt dat dat Unity is?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Door nu die koppeling aan te passen en daar het commando van je eerste post in op  te nemen (Exec=...) zou het moeten werken.

Offline bart85

  • Lid
Dit staat er in HexGame.desktop

#!/usr/bin/env xdg-open
[Desktop Entry]
Version=1.0
Type=Application
Terminal=false
Icon[nl_NL]=gnome-panel-launcher
Name[nl_NL]=HexGame
Exec=java -jar ~/Java_apps/programma.jar
Name=HexGame
Icon=gnome-panel-launcher

Deze word zo niet geopend.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Het probleem zit hem in ~ teken voor de home-map.
Deze veranderd in /home/<naam>
Hiermee is dit opgelost.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.