Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost!!] scherm vergrendelen werkt niet??  (gelezen 4761 keer)

Offline vip_frits

  • Lid
[opgelost!!] scherm vergrendelen werkt niet??
« Gepost op: 2009/12/29, 18:41:15 »
Hoi,

Sinds kort (pas een week) ben ik overgestapt van windows naar ubuntu.
en eerlijk mensen het bevalt me super! geen koppijn over software, makkelijker, veel en veel sneller..
maar eerlijk gezegd het is echt wel eventjes wennen, maar de probleem nu is:
als ik rechts boven op me scherm bij afsluiten op scherm vergrendelen klik gebeurt er nix..
eerste 2/3dagen heeft ie het gedaan, echt super ook als je de wachtwoord verkeerd intikt gaat ie trillen:)
maar nu doet ie het dus niet plus mijn screensaver staat volgens mijn instellingen op uit, scherm op zwart staat op nooit, en toch na enkele minuten gaat ie op zwart..
is het normaal dat ubuntu een eigen willetje heeft of doe ik iets verkeerds??
« Laatst bewerkt op: 2009/12/30, 17:58:32 door vip_frits »

Offline Roc.am

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/29, 18:50:41 »
Welkom bij de club,

Citaat:
mijn screensaver staat volgens mijn instellingen op uit, scherm op zwart staat op nooit, en toch na enkele minuten gaat ie op zwart.
Bij de screensaver heb je ook een knop energiebeheer. Het kan zijn dat je hier ook de instellingen moet aanpassen.  ;)

Welke versie gebruik je btw  :)

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/29, 18:56:16 »
is dus normaal dat dit kan gebeuren.. ubuntu heeft toch een eigen willetje:)
alles staat ook op nooit bij mij ik heb er wel even na gekeken maar kon nix vinden waarom het gebeurt..
maar ik snap ook niet waarom mijn scherm vergrendelen niet werkt..
ik heb v 9.10.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/29, 19:23:11 »
Nee, ubuntu heeft geen eigen willetje. Het is juist de bedoeling dat je alles naar eigen wens kunt maken.
Maar het kan zijn dat je bij energiebeheer nog moet instellen dat hij niet in de slaap stand mag.

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/29, 19:31:06 »
thnx voor je reactie ik heb nogmaals gekeken bij energiebeheer wat me opviel is dat bij mij het er anders uitziet dan jou plaatje, maar ze staan bij mij ook alle bij op nooit.

maar nog steeds niemand die enig idee heeft waarom mijn pc niet op scherm vergrendelen gaat??

Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/29, 20:50:57 »
Niet zo direct, maar probeer eens gewoon op je toetsenbord de sneltoetscombinatie CTL+ALT+L(mag ook kleine letter l zijn). Lukt dat niet, dan geeft het misschien een aanduiding aan iemand anders.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/29, 21:03:43 »
ctrl+alt+L had ik ook al geprobeerd ik had ergens gelezen dat dat de sneltoetsen ervoor zijn..
ook heb ik geprobeerd met de bovenste paneel om een icoontje toe te voegen waarmee ik dus volgens ubuntu met een klik mijn scherm kan vergrendelen, werkte ook niet...

Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/29, 21:19:54 »
Staat in dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/lock-screen-is-verdwenen misschien nog iets nuttigs ?

Misschien gewoon xscreensaver opnieuw installeren ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/29, 21:45:26 »
gekeken bij de andere topic en ik heb net een beetje geleerd over synaptic pakketbeheer  normaal haalde ik software uit het software centrum...wat me opvalt is dat synaptic uitgebreider is.. als ik bij snelzoeken xscreensaver intoets komt er een aantal bestanden wat ik kan aanvinken, daar op tegen het software centrum had helemaal nix, maar jah ik heb dus een aantal opties wat ik kan aanvinken en wat me opvalt is dat alles leeg is.. welke moet ik nou hebben van de 7?..

Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/30, 00:13:20 »
Kies maar gewoon voor gnome-screensaver en ga akkoord met het installeren van alle andere pakketten.
Overigens kun je beter de knop "zoeken" gebruiken en in het uitklapmenuke daarvan enkel laten zoeken op naam. De resultaten zijn betrouwbaarder en het werkt prettiger. Met het snelzoekveld worden je keuzes alrijd kleiner. Met de zoekknop kun je verschillende delen van namen achtereenvolgens laten opzoeken. al je zoektermen verschijnen dan aan de linkerkant en je kan er telkens terug op klikken om je vorige zoekresultaten te tonen. Door het lezen van de beschrijvingen van de pakketten leer je ook veel bij...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #10 Gepost op: 2009/12/30, 16:32:12 »
gedaan zoals je het zei... nog steeds nix nu een dag later  ??? ??? mijn icoontjes op me taakbalk zijn weg...
dit vind ik wel vaag ik doe er nix aan de volgende dag zijn ze gewoon weg en weet ook niet hoe ik ze terug haal waren de icoontjes van het geluid en internetverbinding gewoon WEG!?
is het aan mij of zijn dit gewoon de nadelen van een gratis besturingssysteem??

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #11 Gepost op: 2009/12/30, 16:51:28 »
Voor je scherm vergrendeling probeer dit eens in de terminal

gnome-screensaver-command -l
Voor je iconen rechts boven kijk even hier.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/UbuntuStandaardPanelen?highlight=(gebied)|(mededeling)
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #12 Gepost op: 2009/12/30, 16:56:59 »
terminal staat er screensaver not running?

maar die site wat je gaf is ook niet compleet?
het vermeld nix over geluid icoontje en dat van internet..
plus onderaan staat iets over een lijst met beschikbare applets, maar waar zijn de applets??

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #13 Gepost op: 2009/12/30, 17:03:49 »
oke op die site aan de rechterkant in het rood terugzetten van een paneel!

Screensaver not running is hij wel geinstalleerd?

Kijk onder systeem | Beheer | Synapticpakket beheer eens naar gnome-screensaver staat er een ingevuld blokje voor?
Zo ja ga dan eens naar Systeem | Voorkeuren | Schermbeveiliging en kies daar eens een screensaver om te zien of hij het doet?
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #14 Gepost op: 2009/12/30, 17:08:34 »
Je kan de gnome-screensaver starten door in de terminal
gnome-screensaver
in te geven indien deze wel geinstalleerd is.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #15 Gepost op: 2009/12/30, 17:13:23 »
ik heb gekeken bij synaptic en er staat een groen balkje voor.. bij schermbeveiliging werkt het ook ik heb ook gekeken bij voorbeeld en hij deed het..

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #16 Gepost op: 2009/12/30, 17:18:41 »
oke en probeer hem dan eens te starten met dit in de terminal

gnome-screensaver

Hierna zou je hem weer moeten kunnen starten via het menu rechts boven
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #17 Gepost op: 2009/12/30, 17:40:47 »
Als het zo werkte, dan zal het na een herstart waarschijnlijk weer niet werken hier voor ga je naar Systeem | Voorkeuren | Opstart-toepassingen dan even zoeken in de lijst naar Schermbeveiliging en daar een winkje voor zetten. En als die er al staat laten staan dan moet het gewoon werken na een herstart.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #18 Gepost op: 2009/12/30, 17:44:04 »
Wat gebeurt er als je ctrl+alt+l indrukt?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #19 Gepost op: 2009/12/30, 17:46:40 »
Dan deed hij het ook niet vandaar mijn vraag via de terminal, en daar kreeg hij als antwoord gnomescreenaver not running dus denk ik dat hij hem uitgezet heeft in de opstartlijst van software
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline vip_frits

  • Lid
Re: scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #20 Gepost op: 2009/12/30, 17:57:51 »
hij doet het weer:D:D ik deed het met  dat ene wat je zei met terminal.. opnieuw opgestart en hij doet het weer super! thnx! al weet ik nog steeds niet wat er is gebeurt mja hij doet het en daar gaat het om!...

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: [opgelost!!] scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #21 Gepost op: 2009/12/30, 18:03:45 »
Helemaal goed maar kijk ook hier even naar he

Als het zo werkte, dan zal het na een herstart waarschijnlijk weer niet werken hier voor ga je naar Systeem | Voorkeuren | Opstart-toepassingen dan even zoeken in de lijst naar Schermbeveiliging en daar een winkje voor zetten. En als die er al staat laten staan dan moet het gewoon werken na een herstart
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline vip_frits

  • Lid
Re: [opgelost!!] scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #22 Gepost op: 2009/12/30, 19:27:20 »
gedaan er stond geen vinkje voor opnieuw opgestart en werkt weer hopelijk blijft het zo:)...
mensen thnx anders was ik nog 2maanden bezig:)

Re: [opgelost!!] scherm vergrendelen werkt niet??
« Reactie #23 Gepost op: 2009/12/30, 20:25:29 »
Ach, zo zijn we allemaal begonnen ...
Blij dat het werkt.  Nog veel plezier !
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...