Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: draadloos onder ubuntu 8.04  (gelezen 3128 keer)

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Gepost op: 2008/05/25, 17:33:32 »
Hallo,

ik ben echt ten einde raad
ik krijg met mijn wifi kaart geen verbinding met mijn gateway/router
nochtans wordt mijn wifi netwerk herkend, wordt het macadres van mijn wifikaart in de router gededecteerd
ook de configuratie met een vast ip adres lukt niet
ik probeer dit nu al dagen met diverse malen herinstallatie van de 8.04 versie.
Mijn pc heeft 2 harde schijven - 1 voor vista en 1 voor linux met grub in de mbr van harde schijf 1.- ik werk met de amd64 versie
Ook al geprobeerd met de ipv6 in off te zetten,
de broadcom 4318 driver is geinstalleerd

bij ping naar 192.168.1.1 krijg ik de boodschap network unreachable en steeds moet ik mijn wep-sleutel terug invoeren
ook al mijn router eens gereset, maar zonder resultaat

wired verbinden geeft geen enkel probleem

wat doe ik verkeerd ?
wie kan mij helpen ?
ik vermoed dat ik gewoon iets stoms over het hoofd zie, maar ik weet niet wat
dank bij voorbaat om mij te helpen

Offline petervs

  • Lid
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/25, 18:04:35 »
Ubuntu MATE 16.04

Marcel1557

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/25, 20:10:51 »
Als de tip van Schiemansiki niet werkt, laat Ubuntu dan 't werk doen...
Als het netwerk en het MAC-adres herkend worden,  hoef je alleen maar in te loggen op je wireless.
Ubuntu staat standaard in de "zwervende" modus. Klik met de linkermuistoets op het verbindings-icoon rechtsboven.
Als 't goed is krijg je een overzicht van alle wireless accespoints bij jou in de buurt. Die van jou moet er dan tussenstaan.

- Krijg je geen overzicht van de accesspoints, werkt je kaart niet naar behoren en ligt 't inderdaad aan de hardware -

Zie je je eigen accespoint staan, hoef je die alleen maar te selecteren en Ubuntu zal - als deze beveiligd is - komen met de vraag welk
password ingevoerd moet worden. Dit kan Hexadecimaal/Ascii zijn, afhankelijk van de beveilgingsmethode.
Weet je je eigen password niet (meer), heb je een probleem. Dan zul je met degene die de wireless geïnstalleerd heeft, contact moeten
opnemen. Want als het passwordscherm onder Ubuntu tevoorschijn komt, ligt het absoluut NIET meer aan de hardware...

Succes...

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/25, 20:16:58 »
hallo schiemanski,

inderdaad de weg gevolgd, maar geen resultaat

hallo marcel1557

ook dit is allemaal uitgeprobeerd

ik zie soms vier accesspoints
sorry,

Marcel1557

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/25, 20:30:34 »
Hé sjaantje, geen sorry's we gaan je proberen te helpen.

Het feit dat je wireless soms 4 accesspoints uit het "ethernet" haalt, is goed nieuws. Dit betekent dat de hardware naar behoren werkt.
Immers als je echte hardware problemen had, zou je wireless geen enkel accesspoint herkennen...

Staat jouw accespoint er ook tussen ?

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/25, 21:20:22 »
antwoord aan marcel 1557

inderdaad, mijn wifi netwerk staat ertussen
steeds wordt de wepsleutel gevraagd

Marcel1557

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/25, 21:25:46 »
Perfect,

Weet je je eigen websleutel nog ? En ga die nu niet hier plaatsen!!! Een websleutel is gelijk aan een pincode.
Als je die nu openbaar maakt , kan iedereen op jouw accesspoint inloggen...

Sake

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/27, 19:27:35 »
Heb het zelfde probleem.
Alles gedaan.
In bovenste werkbalk 5 oplopende streepjes maar geen verbinding.
Heb de wpa sleutel die op de onderkant van het modem staat ingetikt maar geen succes.

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/27, 21:44:09 »
Beste,

de situatie is nog steeds hetzelfde -geen wlan verbinding
de bcm4318 driver is geinstalleerd
b43-fwcutter is in use
ik zie mijn thuisnetwerk, maar ook andere
heb waarschijnlijk al honderden keren mijn wepsleutel 64/128 ingevuld. maar steeds zonder succes.
ik probeer nu al meer dan een week enkele uren
ik heb de verschillende sites die op het forum gesuggereerd worden bekeken, maar ik weet echt niet wat ik verkeerd doe.
Onder 7.10 werkte deze kaart na veel zoeken, maar nu onder 8.04 helemaal niet
met het commando lshw zie ik onder network controller bcm4318 staan.

Offline petervs

  • Lid
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/27, 22:08:30 »
sjaantje,
je zou nog kunnen proberen om de ndiswrapper driver te gebruiken (met Ndisgtk). In de volgende link staat iets over broadcom drivers die niet werken met WEP beveiliging:
http://live.gnome.org/DarrenAlbers/NetworkManagerFAQ#head-2f7536de6f8c5a666a9d5ac8acf1d65feb3da945

edit: wicd in plaats van networkmanager:
http://wicd.sourceforge.net/download.php
Ubuntu MATE 16.04

Marcel1557

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/27, 23:16:12 »
Hallo jullie, het betreft hier geen hardware probleem meer.


De hardware treft/herkent immers accespoints aan in jullie directe omgeving, waaronder die van jullie zelf.
Als de harware niet zou werken, zou vorenstaande absoluut niet mogelijk zijn...

Het betreft eerder een inlog/software probleem.  FF terug naar de basics:

Een WIFI-accesspoint (Router) verstuurt via de ether alle data. Het WIFI-modem van de PC is de ontvanger. Als je die data
niet versleuteld (gecodeerd) verstuurt, kan iedere "gek" die data onverkort uit de lucht (ether) "plukken".
Daarvoor zijn er oa WPA- en websleutels ontwikkeld...

Zender en ontvanger moeten echter wel op dezelfde golflengte en met dezelfde sleutel werken, anders krijg je communicatie-problemen.
En dit laatste is waar jullie momenteel "last" van hebben.

Linux werkt net FF anders als Windows. Je zult onder Ubuntu specifiek moeten aangeven met wat voor een sleutel je werkt.
ASCII, Hexadecimaal,Ordinaal  (64, 128 of 256 bit...) Trouwens hoe langer een sleutel, des te trager wordt een ethernet-verbinding,
maar neemt de beveiliging wel enorm toe.
Aan de gebruiker de keuze: Een redelijk "onkraakbare" beveiliging maar een langzamere ethernet-verbinding. Of een snelle verbinding met een "soepele" maar een redelijk snelle "kraakbaarheid". ..

Dit alles heeft te maken met het gecodeerd versturen van data (Router) en het decoderen van de ontvanger (Modem).  De hardware en
ook de software zijn van enorme invloed hierop.

Ik kan hierover "bomen" opzetten, maar daar zijn jullie niet mee geholpen. Gelet op het huidige beleid van de Nederlandse providers, zou ik gokken op 64-bit Hexadecimaal... Stel dit onder Ubuntu in en kijk of 't werkt. Voor jullie wordt 't uittesten en proberen.

En Sake, rijstwijn heb ik nog nooit gedronken. Wordt 's tijd...

Groetjes en succes. Marcel1557

Sake

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/28, 12:39:03 »
Kan kiezen uit wpa, wpa2 en leap.
Bij een andere in de buurt krijg je wel de uitgebreide keuze  zoals asci etc.
De router vermelt op de onderkant wep en wap sleutel (dezelfde!)
De win computer kan handmatig en geeft dan een ellenlange wap sleutel maar die helpt in linux even min.
Overigens heb je gelijk dat de hardware ok is maar ja het blijft merkwaardig.

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/28, 21:02:39 »
hallo Marcel1557 en schiemanski,

ik gebruik een 64bit wepsleutel
nu ook al mijn windowsdriver geinstalleerd via ndiswrapper maar ook geen resultaat

bij het commando ifup wlan0 krijg ik de boodschap dat wlan0 niet is geconfigureerd.

misschien moet ik nog ergens een commando uitvoeren.
op den duur weet ik het niet meer

dank

Offline vanadium

  • Lid
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/28, 21:30:37 »
Probeer eerst eens zonder enige beveiliging: zet alle beveiliging uit in de router. Als je dan kunt inloggen, weten we zeker dat het enkel met die beveiliging te maken heeft. Anders wijst dat toch op één of andere incompatibiliteit en heeft verder zoeken in de richting van de beveiliging voorlopig geen zin.

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/28, 22:15:21 »
hallo vanadium

ook geen verbinding zonder wep beveiliging op de router

Offline Petervdw

  • Lid
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/29, 00:07:23 »
Aan allemaal
Wat Marcel1557 schreef moet je echt goed lezen en in je accesspoint en in je computer/laptap goed lezen, vergelijken en instellen om verbinding te krijgen. En wat ik al diverse malen heb ondervonden: blijven proberen, opnieuw opstarten van modem (even stroomloos maken) en computer, en geduld bij het tobben van de NetwerkManager. En dan, ja, ik weet echt niet waar dat nou door veroorzaakt wordt, plop, verbinding. Blijft natuurlijk een fout in 8.04, of liever in de drivers van de wless spullen. maar als je desnoods een paar maanden wacht: DE REIGER WORDT ECHT BETER !!    :D
Op het moment heel weinig tijd om problemen op te lossen, sorry.
Vr.groet, peter

sjaantje

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/29, 21:11:58 »
hallo petervdw

ik kan er in komen, maar waarom lukte het wel in 7.10 en niet in 8.04
dit is een toch een probleem dat via patch zou moeten kunnen worden opgelost
ik heb vermoedelijk al 100 den keren de connectie geprobeerd
ik begin het stilaan beu te worden
ik ben een nieuwe linux>ubuntu gebruiker en ik sta te popelen om verder te exploreren, maar het wlan houdt me constant bezig.

Marcel1557

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/29, 22:11:44 »
Sjaantje,

Ik snap je probleem écht niet. Het ligt absoluut niet aan de hardware, want die herkent de accesspoints in je omgeving, inclusief die van jezelf.
Tenzij: Er een softwarematig probleem aan ten grondslag ligt. Ik ga nu subbiet via http://wubi-installer.org   Ubuntu naast Vista installeren. (Ben een Vista-Freak, behehehe tanden poetsen en zo... Maar voor mijn kleindochters heeft Ubuntu een (gratis) Nederlandstalig programma (Childsplay) in de repo's staan, dat door geen enkel besturingssyteem wordt geëvenaard...

Kom bij je terug...

Gr. Marcel1557

hayke

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/30, 07:42:22 »
Misschien is dit helemaal de oplosing niet... maar ik vraag het me toch af:

wat zegt sudo lshw -C network ?

Broadcom-kaarten met behulp van Ndiswrapper werkt namelijk (ook) niet meer automatisch in 8.04; dat is omdat er sinds 8.04 wat modules in een andere volgorde worden geladen. De fix is daarvoor om de betreffende (verkeerd-om geladen) modules weer 'los te halen' en er in de juiste volgorde weer in te zetten.

By the way: Bij Ndiswrapper moet bovengenoemd commando teruggeven 'module=ndiswrapper', maar geeft 'module=ssb'; ik weet niet wat het met Fwcutter moet zijn, want dat gebruik ik zefl niet.

Offline Allcazar

  • Lid
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/30, 07:52:28 »
Misschien een heel stomme opmerking, ik ken uw situatie niet 100% ...en aangezien iedereen hier al alles heeft gesuggereerd zou je op de lange duur vanalles verzinnen.   In de mate dit kan helpen?

- staat uw DHCP-server wel aan in de router?  Is er geen mac-adress filtering actief op de router? (maar... je krijgt een ip-adres,dus...)
- in Ubuntu:  onder systeem beheer netwerkinstellingen het ip-adres van uw router ingeven op DNS (belkin bij mij is 192.168.2.1 bvb.).  
- ik weet niet of WICD als netwerkmanager nog bestaat voor 32bit (voor 64bit in elk geval niet meer in de repositories), in Gutsy 'it did the trick' voor mij
- ik gebruik nu KwifiManager voor wireless en moet zeggen dat het ding wel nuttige info geeft  (signaalsterkt, ip-adres,...)

All.
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

oomdef

  • Gast
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/30, 12:44:04 »
ik heb hetzelfde gehad en als ik een andere livecd probeer dan lukt het wel ,dan staat er vul hier u sleutel, je vult de sleutel in en het werkt (pardus) ,  ipv decimaal hexadecimaal enzovoort enzovoort  heb elke combinatie geprobeerd maar krijgt niet aan de praat .
waarom zo in gewikkeld .
ik heb mijn windows eraf gehaald  heb er nog geen spijt van gehad alleen, plug en play op andere o.s-sen zoals draadloos tvkaarten usbspeakers is erg makkelijk, maar in ubuntu linux een ramp dan moet je naar forums gaan in het ene forum staat het zo en in een andere weer net even anders.

sorry voor de rant ben in een k*tbui want ben de hele dag al bezig usbspeakers aan de praat te krijgen.

Offline peedee

  • Lid
draadloos onder ubuntu 8.04
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/30, 16:12:18 »
Ik heb zelf na maanden gekloot te hebben met die broadcom drivers, ergens op marktplaats voor 10 euro een intel kaartje gekocht. werkte meteen. echt een verademing, mischien een optie?