Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MF8030 wil niet printen  (gelezen 1312 keer)

Offline rinusmxu

  • Lid
MF8030 wil niet printen
« Gepost op: 2012/02/29, 22:45:07 »
Als ubuntu beginner heb ik geprobeerd om een canon mf8030cn aab de gang te krijgen. een vorig thread gelezen en de printerdrivers voor linux van de canon site gehaald. nu ziet ubuntu wel de printer en het model op ip 10.1.1.11 maar genereerd een fout als ik een testpagina wil printen. foutmelding geeft aan dat " gedeelde printers publiceren" niet aanstaat? ook zie ik een melding in de printer settings: "Inactief - /usr/lib/cups/filter/pstoufr2cpca failed".
ik heb de 64bit drivers geinstalleerd. verder heb ik troubleshoot.txt gegenereerd en bijgevoegd.
Iemand een ingeving?

Ubuntu 11.10
Asrock ION3D intel D525 1.8GHz
« Laatst bewerkt op: 2012/02/29, 23:01:47 door rinusmxu »

Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/29, 23:29:14 »
Open eens een browser, maakt niet uit welke, Firefox bijv., en type in de adresbalk http://localhost:631/printers/ of klik op de link, kan ook.
Als het goed is zie je de locale site van cups met je printer. Loop de instellingen na, of deze juist zijn. Zie je niet de cupssite dan is cups waarschijnlijk niet of niet goed geïnstalleerd.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline rinusmxu

  • Lid
Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/01, 21:19:47 »
dank voor je response. Ik heb de CUPS admin gevonden via firefox. Hierin kon ik in ieder geval de " gedeelde printer publiceren". Deze fout blijft dan dus ook weg.
De melding  "/usr/lib/cups/filter/pstoufr2cpca failed" blijft wel opkomen en niets word geprint. Nou heb ik de drivers geistalleerd met Alien. Nou las ik ook dat de files in /usr/lib64 terecht komen? Uiteraard geprobeerd de files over te zetten naar de /usr/lib directory maar dat wilde niet echt lukken.

meer en andere suggesties zijn weer welkom natuurlijk.

Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/01, 21:54:41 »
Heb je deze handleiding al gevolgd? https://help.ubuntu.com/community/CanonCaptDrv190
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline koos4401

  • Lid
Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/01, 21:56:09 »
Citaat
Uiteraard geprobeerd de files over te zetten naar de /usr/lib directory maar dat wilde niet echt lukken.
Heb je dat geprobeerd als root, dus met sudo voor het commando?
Alternatief: verplaatsen met nautilus: in de terminal gksudo nautilus, wachtwoord enz., enz.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline rinusmxu

  • Lid
Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/01, 22:05:16 »
Hallo Koos,
nautilus ken ik nog niet. Ga ik even proberen!

Offline rinusmxu

  • Lid
Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/02, 23:44:07 »
Hallo Gijsbert,
ik heb de handleiding gevolgd maar helaas.... bij het omzetten met Alien begon ik met een i86 file en eindigde met een amd64 file? Deze wilde dan ook niet installeren. Ook heb ik met nautilus (waar voor dank Koos!) de bestanden gekopieerd. Toen kreeg ik geen foutmeldingen meer en het bericht dat het document afgedrukt was maar ik zit nu nog te wachten op het printje....
Ook heb ik cups en "afdrukken" verwijderd en weer geinstallerd, maar toen had ik exact hetzelfde. Ik denk dat bij verwijderen er nog bestanden achterblijven met oude instellingen.
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen... suggesties zijn natuurlijk weer welkom!

Re: MF8030 wil niet printen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/03, 00:03:31 »
rinusmxu, welke Ubuntu versie heb je geïnstalleerd, de 32 of de 64 bits versie? Hiervan is het afhankelijk welke driver je moet installeren.
Probeer anders via de PPA te installeren zoals in dezelfde link staat. Dan wordt de juiste driver geïnstalleerd.

In je persoonlijke map staat nog een map cups, dit is een verborgen bestand, te herkennen aan een punt ervoor, zo dus .cups
Om deze te verwijderen, ga naar je persoonlijke map met nautilus. Daar aangekomen druk je de toetsen CTRL+H tegelijkertijd in. Nu zie je alle verborgen bestanden en kan je .cups verwijderen.

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.