Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VLC geen audio  (gelezen 4270 keer)

VLC geen audio
« Gepost op: 2016/05/20, 16:04:36 »
Onlangs heb ik Xubuntu 16.04 geinstalleerd op een laptop die regelmatig is aangesloten op mijn tv. Aanvankelijk leek alles te werken, echter wanneer ik een youtube video heb bekeken en daarna VLC start om een bestand te openen geeft VLC de melding 'audio output failed' en heb ik dus geen geluid. Na een reboot werkt het geluid in VLC wel! Het starten van Firefox en/of Youtube gooit op de een of andere manier de zaak in de war waardoor VLC geen geluid meer geeft.
Ik heb al van alles met pulseaudio volumeregeling instellingen geprobeerd en ook met de audio instellingen van VLC, maar het euvel blijft. Ook 'oplossingen' op internet bleken niet te werken voor mij. Ik dacht nog aan een bug in 16.04?

Of het van belang is weet ik niet, maar wanneerhet geluid van VLC wel werkt is de optie 'Stereo Mode' (menu Audio) enabled in VLC. Echter wanneer er geen geluid is is deze optie 'grayed out' (niet aanklikbaar)

Het is nogal lastig om iedere keer een reboot te moeten doen om VLC werkend te krijgen. Iemand een idee wat hier aan de hand is en hoe het op te lossen?
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/20, 18:14:18 »
Kijk eens onder de voorkeuren - audio naar de Output module. Bij mij staat die op "Automatic", maar misschien kan je eens andere instellingen proberen om te zien welke het probleem oplossen of ten minste minder vervelend maken. Op Ubuntu 16.04 ervaar ik zelf geen probleem hiermee.

youpie123

  • Gast
Re: VLC geen audio
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/20, 19:12:54 »
Zelfde probleem hier maar dan met Ubuntu Mate 16.04. Ubuntu weigert op een of andere manier de instellingen te onthouden. Bij mij gaat het om deze audiokaart

Audio:     Card-1 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Wrestler HDMI Audio
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:01.1
           Card-2 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] SBx00 Azalia (Intel HDA)
           driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:14.2
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k4.4.0-21-generic


Re: VLC geen audio
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/20, 20:27:55 »
Ik ben alweer een paar uurtjes aan het testen geweest en kom tot het volgende.

Mijn onboard audio adapter is  overigens HDA Intel PCH.

Wanneer ik eerst een youtube video start en daarna een video met VLC start, dan is er geen geluid bij de VLC video. Andersom - eerst VLC video en dan youtube video levert geen problemen op. Geen idee waarom niet trouwens.
Het lijkt erop alsof youtube/firefox via pulseaudio een audiokanaal opeist waarna VLC (of welke andere mediaplayer dan ook, want via Parole is er ook geen geluid!) niet meer bij dit kanaal kan. Andersom levert het dus geen problemen op ???. Ok, schiet mij maar lek want de logica ontgaat me volledig.

Ik heb ook de nodige andere output instellingen in VLC uitgeprobeerd en in pulseaudio  andere HDMI-profielen geselecteerd (het gaat bij om een laptop die via een HDMI kabel met de tv is verbonden), maar het helpt allemaal niets.
De conclusie is dus datr het niet aan een of andere VLC-instelling ligt lijkt me.

Toch nog iets positiefs. Ipv hele pc te rebooten om VLC met geluid te laten afspelen kun je via de terminal de volgende commando' s geven waardoor VLC wel geluid geeft :

pulseaudio -k
pulseaudio --start

Ik ben geen terminalwonder maar ik geloof dat pulseaudio wordt gekilld en daarna weer wordt gestart waardoor blijkbaar voor VLC het ' kanaal' weer beschikbaar is....of iets van dergelijke strekking. Nog bepaald niet handig, maar wel een stapje vooruit.

Wie o wie weet de ultieme oplossing hiervoor( dus dat zowel youtube-video' s en VLC-video' s GELIJKTIJDIG kunnen worden afgespeeld)? En kan het een bug in 16.04 zijn??
Een boek doet het altijd...

Re: VLC geen audio
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/23, 13:10:31 »
Dit is een pittige begrijp ik  ;)

Wellicht dat de 'techneuten' de oplossing weten??
Een boek doet het altijd...

Re: VLC geen audio
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/23, 15:41:56 »
Welke browser gebruik je eigenlijk?

Re: VLC geen audio
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/24, 17:48:32 »
Firefox die gesandboxed draait via Firejail. Geen idee of dit er mogelijk mee te maken zou kunnen hebben?
Een boek doet het altijd...

youpie123

  • Gast
Re: VLC geen audio
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/24, 18:07:02 »
Bedankt @kfboerne voor het "pulseaudio -k pulseaudio --start" verhaal. Dat werkt fijn!!!

Overigens merkte ik laatst dat VLC en Youtube goed samengaan als het geluid wel werkt. Als de instellingen dan ineens weer veranderen (door wat dan ook) is in geen enkele applicatie meer geluid aanwezig. Voer ik dan bovenstaande uit met pulseaudio dan heeft iedere applicatie weer geluid. Echter, vaak is wel een herladen van de film en/of mp3/flac etc nodig om het geluid weer actief te krijgen.

Vandaag heb ik Google Chrome (  :'( ) geinstalleerd vanwege Netflix en daar had ik ook geen geluid toen de instellingen weer eens verkeerd stonden. (Zie plaatjes onderaan aan eerste post van me in dit draadje)

Ik heb nog uren gezocht of het een bekende bug/probleem is maar ik kom er niet veel over tegen....

Offline Henkp

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/24, 19:14:53 »
Bedankt @kfboerne voor het "pulseaudio -k pulseaudio --start" verhaal. Dat werkt fijn!!!

Hier bij mij is het na de upgrade van 14.4 naar de 16.4 ook waardeloos.
Alleen op de vermelde manier kan ik weer gspeaker en vlc en de Video player gebruiken.

Hartelijk bedankt voor die tip. =D

Re: VLC geen audio
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/24, 19:59:05 »
Fijn om te horen dat het met die commando's wel werkt! Het blijft natuurlijk wel een lapmiddel. De schoonheidsprijs verdient het nou niet bepaald. Nu ik merk dat er meerdere gebruikers zijn die tegen dit probleem aanlopen, begin ik toch echt te denken aan een bug in 16.04. Maar ik ben niet dermate technisch onderlegd dat ik die stelling hard kan maken. Misschien is het toch iets anders. Vandaar dat ik hoop dat een 'supertechneut' ons te hulp komt schieten  =D
Eerst zal duidelijk moeten zijn wat de oorzaak/ het probleem is alvorens de oplossing zich aandient. Dit is natuurlijk wel DE plek daarvoor...
Een boek doet het altijd...

Offline Trudi

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/25, 15:15:07 »
 :-[ Hallo iedereen.
Bij mij ook een probleem met 16.04 en de audio: youtube geeft wel geluid, maar Vimeo (mijn favoriet i.v.m de google-dominantie) en Allofbach blijven Oops en Grrr roepen. Vroeger waren er 'niet-vrije'extra's te installeren, maar ik heb niets in de software-koffer kunnen vinden. Heeft iemand info of zoiet nog ergens verstopt kan zitten? Zo niet, dan hebben we inderdaad een bug te pakken. Geduld maar weer.

Re: VLC geen audio
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/26, 20:01:39 »
Inderdaad, is het nou een bug of niet??

Een boek doet het altijd...

Re: VLC geen audio
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/29, 15:21:51 »
Ben bang dat deze thread onder de categorie 'nooit opgeloste mysteries' gaat vallen  =D
Een boek doet het altijd...

Offline Henkp

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #13 Gepost op: 2016/05/29, 17:21:41 »
Ben bang dat deze thread onder de categorie 'nooit opgeloste mysteries' gaat vallen  =D

Nadat ik pulseaudio -k en pulseaudio --start had uitgevoerd werkte alles weer normaal zoals ik al eerder vermelde.
En het mooie er van is dat nu alles nadien gewoon goed bijft werken.
Dus al met al durf ik niet te zeggen dat het een bug is in 16.4  =D

Re: VLC geen audio
« Reactie #14 Gepost op: 2016/05/31, 21:01:21 »
Dat is bij mij helaas totaal anders  :'(

Het lijkt wel alsof het geluid naar willekeur kijkt waar het vandaag eens zin in heeft. Ook na de door mij genoemde commando's verloopt eea niet bepaald vlekkeloos. De ene keer is er wel weer geluid alleen zit het dan vast op een bepaald volume. Wanneer ik de volume-slider beweeg heeft dit geen invloed. Een volgende hoor ik plotseling geluidsweergave door de interne (waardeloze) speakers van de laptop ipv de gebruikelijke weergave via mijn stereo-installatie. Een reboot blijkt dan de enige oplossing  >:(. Kortom, k.. met de bekende peren.

Ik heb nog een andere poging gedaan. Namelijk een EXTERNE geluidskaart via de usb-poort aan het systeem gehangen om te kijken of dit een ander resultaat zou opleveren. Nee dus... zelfde ellende.

Henk, mooi dat het bij jou blijvend werkt in elk geval! Wellicht dat ik dat ook binnenkort kan meedelen  =D. Heb ik wel hulp via deze site nodig, want ik ben door m'n opties heen.
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #15 Gepost op: 2016/05/31, 21:34:46 »
Dan zou je nog kunnen kijken naar deze hyperlink https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
Er staat weliswaar dat die pagina gedateerd is, maar je zou nog wel kunnen checken of onderstaand commando wel geluid produceert
aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Center.wav [Enter]

Verder zou je de output kunnen posten van
lspci -v | grep -A7 -i "audio" [Enter]

Wellicht staat er iets bruikbaars in deze Ask Ubuntu hyperlink http://askubuntu.com/questions/596656/no-sound-on-vlc-and-default-movie-player
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: VLC geen audio
« Reactie #16 Gepost op: 2016/06/02, 12:45:51 »
Jolo bedankt voor je reactie.

Ik heb alle commando' s uit je links uitgeprobeerd, maar het probleem blijft. Het is niet zo dat ik geen geluid heb, alleen lijkt het geluid een soort eigen leven te leiden.
Na de commando' s pulseaudio -k en pulseaudio --start heb ik wel weer geluid via vlc player alleen werken de volume-sliders van pulse-audio en volti niet meer (toetsenbord harder-zachter werkt niet). Het geluid heeft een vast niveau en kan niet meer harder of zachter gezet worden via de sliders. Het dwaze is dat wanneer ik pulse-audio volumeregeling open en hier de slider verplaats, dat het volume dan WEL harder of zachter kan worden gezet  :o.
Het is me werkelijk een volslagen raadsel wat hier aan de hand is.

In bijlage de output van het commando  lspci -v | grep -A7 -i "audio".
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #17 Gepost op: 2016/06/03, 20:37:21 »
Die lspci lijkt wel op die van de hoofd pc uit mijn onderschrift. Echter jouw pc lijkt me nieuwer.

Of je VLC probleem browser gerelateerd is, zou je kunnen check via deze hyperlink  https://support.mozilla.org/en-US/kb/troubleshoot-and-diagnose-firefox-problems onder andere, Firefox starten via het terminalvenster in Safe Mode firefox -safe-mode  [Enter]

Eventueel zou je ook nog kunnen checken, of je na het gebruik van Firefox en/of YouTube nog wel geluid hebt in SMPlayer.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: VLC geen audio
« Reactie #18 Gepost op: 2016/06/03, 22:07:41 »
Ik zal het gaan uitproberen.

Voor de zekerheid heb ik op m'n  Xubuntu 14.04 pc gecheckt of daar qua audio alles wel vlekkeloos werkt.  Geen enkel probleem! Zowel VLC als Youtube draaien gebroederlijk, gelijktijdig naast elkaar en laten allebei hun geluidsstroom horen.
Een boek doet het altijd...

Re: VLC geen audio
« Reactie #19 Gepost op: 2016/06/04, 20:39:31 »
Mede dankzij Jolo z'n tips en het nodige uitproberen weet ik eindelijk wat de oorzaak is!

 Ik draai Firefox sandboxed (Pjotr's site : https://sites.google.com/site/computertip/zandbak) op al m' n pc' s en onder 14.04 levert dit audiotechnisch geen problemen op, echter onder 16.04 zorgt dat voor het probleem waar deze thread om draait.

Wanneer ik Firefox normaal (niet-sandboxed) start onder 16.04 werkt alles naar behoren.

De vraag is nu dus :  hoe zorg ik ervoor dat alle audio ook goed werkt onder 16.04 wanneer ik Firefox sandboxed draai? Weet iemand dit?
Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #20 Gepost op: 2016/06/05, 13:02:01 »
Volgens deze hyperlink gaat het dus toch om een bug https://github.com/netblue30/firejail/issues/220
Alleen dat het gefikst zou zijn in PulseAudio 8.0 klopt waarschijnlijk niet. Want in Ubuntu 16.04 zit inmiddels al PulseAudio 8.0. Als ik hier ook firejail met Firefox gebruik, ervaar ik hetzelfde als jij met VLC.  De door  netblue30 genoemde workaround werkt hier echter wel. Wel nadat je de workaround hebt uitgevoerd, eerst Ubuntu afmelden en weer aanmelden of rebooten.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: VLC geen audio
« Reactie #21 Gepost op: 2016/06/05, 19:33:01 »
Jolo wederom hartelijk dank voor je link :laugh:!

Even voor de duidelijkheid. Ik begrijp dat dit de workaround is (voordat ik meer sloop dan oplos ;))? :

$ mkdir -p ~/.config/pulse
$ cd ~/.config/pulse
$ cp /etc/pulse/client.conf .
$ echo "enable-shm = no" >> client.conf

Daarna af -en aanmelden of rebooten.

Wanneer de definitieve fix er is, wordt de workaround dan automatisch ongedaan gemaakt?




Een boek doet het altijd...

Offline jolo

  • Lid
Re: VLC geen audio
« Reactie #22 Gepost op: 2016/06/05, 20:15:57 »
Dat is inderdaad de workaround die ik bedoel. Ik verwacht niet dat een eventuele fix de workaround ongedaan maakt. Het gaat tenslotte over een aanmaken en wijzigen van een ~/.config/pulse/client.conf bestand in jouw eigen home map. De workaround zet deze regel enable-shm = no" er in. Indien nodig kan je de workaround gemakkelijk ongedaan maken. Ofwel met een tekst editer zoals gedit, een hekje zetten voor die toevoeging. Of door die  ~/.config/pulse/client.conf te verwijderen.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: VLC geen audio
« Reactie #23 Gepost op: 2016/06/06, 18:25:38 »
Workaround uitgevoerd en deze werkt inderdaad.

Hopelijik komt de definitieve oplossing (dan eindelijk) met de eerstvolgende Pulseaudio update.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken! Ik blijf het een prachtig forum vinden  :)
Een boek doet het altijd...

Re: VLC geen audio
« Reactie #24 Gepost op: 2016/06/07, 15:13:44 »
Helaas doet er zich nu (nog) een ander probleem voor, dus ik kan deze thread helaas nog niet afsluiten.

Aan mijn 16.04 laptop heb ik (dus) mijn tv via een HDMI verbonden. Wanneer ik de laptop reboot of wanneer deze uit z'n slaapstand komt, dan blijkt iedere keer dat een door mij gemaakte instelling in pulseaudio weer ongedaan is gemaakt. Het gaat om de instelling op het tabblad Configuration. Ik selecteer steeds 'HDMI output', maar deze wordt dus steeds weer teruggezet naar 'Analog Stereo output', waardoor het geluid wordt weergegeven over de interne laptop speakers ipv over mijn stereo-installatie.

Wellicht wat off-topic maar precies hetzelfde gebeurt met mijn '2e beeldscherm' (= mijn tv in dit geval). In Settings > Display selecteer ik mijn tv  en vink ik aan dat dit apparaat gebruikt moet worden en vink ik ook de door mij gewenste resolutie aan, waarna ik op de knop 'toepassen' klik. Alles werkt op dat moment prima. Ik zou denken dat dit dan vastligt en geen problemen geeft bij een reboot/slaapstand-ontwaking. Niets is minder waar. Iedere keer zijn de vinkjes dan weer verdwenen en moet ik handmatig mijn tv weer als 2e beeldscherm opnieuw instellen. Hoogstirritant  >:(. Net zoals bij bovenvermelde pulseaudio instelling.

Iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg? Vergeet ik iets? Wederom thx!
« Laatst bewerkt op: 2016/06/07, 15:46:23 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...