Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Meer over modules  (gelezen 1014 keer)

Seventh

  • Gast
Meer over modules
« Gepost op: 2006/07/15, 21:39:49 »
Om een lang verhaal kort te maken: ik had problemen met mijn draadloze kaart omdat hostap en hostap_cs interfereerden met de orinoco, orinoco_cs en hermes modules.

Ik weet dat je met "lsmod" en/of "less /proc/modules" kunt checken welke modules geladen zijn, daarover heb ik aantal vraagjes:

- er is telkens een kolom "used by" zichtbaar, waarover gaat dit? Het aantal devices die deze module gebruiken? Het aantal modules die hiervan afhankelijk zijn?

- als je nieuwe hardware inplugt, dan kan de hardware detectie automatisch beslissen van nieuwe modules toe te voegen. Kun je hier ergens een historiek van terugvinden (bvb filteren log op basis van systeemproces) zodat ik kan verifieren of een module al ooit geladen is geweest.

- in /proc/modules staat er een hex nummer achter elke module met "Live". Is dit de offset van waar de module in het geheugen geladen is? Of misschien een intern uniek nummer die via een tabel aan een device gekoppeld is?

- hoe kun je opsporen welke hardware welke modules aanspreekt? Misschien via die offset? Heb je hiervoor klogd nodig of zie ik dat verkeerd?

- zijn er nog andere gerelateerde commando's die hierbij van pas kunnen komen? (depmod?)

Alvast bedankt aan de krak die hierop het antwoord weet :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Meer over modules
« Reactie #1 Gepost op: 2006/07/17, 22:02:23 »
Ik vind het een mooie vraag. IMHO:
used by: de software die de module heeft geladen.
/var/log/udev?
geen idee
Ik zou dat met lsof proberen.

Meer over modules
« Reactie #2 Gepost op: 2006/07/17, 22:11:28 »
used_by: de ene module heeft de andere nodig