Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Steam, cs, hl, enz.  (gelezen 3755 keer)

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Gepost op: 2008/06/17, 16:34:02 »
Hey,
ik ben nieuw op dit forum maar ook op linux dus ik snap er niets van

mijn probleem is, wanneer ik steam start (geinstalleerd via wine) en dan cs 1.6 start flitst m'n beeld de hele tijd......
weet iemand miss hoe ik m'n spel in een window kan laten draaien, of ligt dat daar niet aan ?
wat nog een probleem is is dat ik directX niet kan installeren via wine.....
weet miss iemand anders een ander soort programma zoals directX want ik zou graag m'n windows spellen spelen

Dus:

1) hoe kan ik cs in een window laten draaien ?
2) wat is een vervanger (zonder payment) voor directX ?

Grtz
Phrk


Ps; liefst geen commands in terminalventser want daar snap ik niets van :D

Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/17, 19:19:57 »
Een aantal spellen kan je in wine draaien, helaas niet alles.
Kijk eens op deze site wat er wel te installeren is http://frankscorner.org/
Voor steam en bijv. world of warcraft zoek eens op het forum.
Dit geldt ook voor directx.
Ook mogelijk voor een aantal spellen via Virtualbox(Windows virtueel)
Of een dualboot als het echt niet lukt onder Linux.
Verder zijn er nog de betalende programma,s bijv. Cedega, maar dat wil je niet.
Helaas kom je soms niet onder een terminal uit, het is echt niet moeilijk een commando copy/paste lijkt me toch niet onoverkomelijk. Je hoeft niet gelijk te kunnen programmeren en als je er niet uitkomt kan je je vraag altijd hier stellen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Unix_Jim

  • Gast
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/17, 22:47:21 »
voor directx is er op linux OpenGL, is in principe ongeveer hetzelfde, paar kleine verschillen die in mijn geval niet zichtbaar zijn. deze hoef je volgens mij niet appart te instaleren. word automatisch gedaan.

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/18, 11:12:09 »
ok bedankt kga eens kijken..weet trouwens iemand hoe ik m'n counter-strike in een window kan spelen dus nniet over hele scherm want dan flikkerd mijn beeld

Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/18, 11:29:13 »
Citaat van: PhrK
weet trouwens iemand hoe ik m'n counter-strike in een window kan spelen dus nniet over hele scherm want dan flikkerd mijn beeld
toepassingen=>wine=>configure wine, daar bij tabblad "grafisch" "emuleer een virtuele desktop" aanvinken en eventueel de resolutie veranderen.

Speedboy

  • Gast
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/18, 15:07:26 »
Wine is net de "vervanger" van directx.  Het is een reverse-engineering ervan.

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/18, 15:36:35 »
hey bedankt ik heb het in een window gekrgen
wat bedoel je precies met "vervanger" en "reverse-engineering" ?
sorry ma ik ben noob :D
is er dan een soort programma zoals directX voor linux

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/18, 16:05:10 »
ok lol nu heb ik een probleem
ik ga naar wine -> configure -> en dan da aanvinken voor spel in window te laten draaien en krijg ik een zeer groot beeld (van wine) en ik kan de resolutie niet meer veranderen want je kan niet scrollen + m'n spel start niet     Wat nu ?

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/18, 19:38:12 »
Dat flikkeren kan te maken hebben de desktop effects. Deze kun je uitschakelen als je gaat spelen:
Grafisch: Rechterklik op de desktop -> kies Werkbladachtergrond wijzigen -> tabblad Visuele Effecten  en zet daar effecten op geen
Commandline: metacity --replace & en om ze weer aan te zetten compiz --replace &

Als je niet kunt scrollen kun je altijd de ATL knop inhouden en dan met de linker muisknop (inhouden) het venster slepen tot je de optie weer ziet

Zit er in CS1.6 geen optie om die in een venster te draaien? in CSS zit deze optie in ieder geval wel.

Er is een goede vervanger voor directx, namelijk OpenGL, maar dan moet het spel wel OpenGL ondersteunen, wat heel veel windows spellen niet doen. Wil je toch directX spellen spelen, dan zijn er 3 opties:
Wine (gratis), Cedega (Betaald), CorssoverOffice (Betaald).

Op deze site kun je kijken welke programmas allemaal wel en niet draaien in Wine, en ook Als ze het doen, hoe je ze aan de gang kunt krijgen
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=3507

Heb je nog vragen dan horen we het wel
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Opdonder

  • Gast
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/19, 12:22:27 »
Hey ik had eerst ook altijd problemen met CS onder linux
Maar toen had ik is gezocht op google en was ik ergens uitgekomen op een forum (weet niet meer welke)
maar daar vond ik deze website/programma http://www.playonlinux.com/en/
het is wel even met het terminalvenster werken maar daarna heb je ook wat!
In ieder geval beter dan dat je voorheen speelde zonder PlayOnLinux
maar vergelijken met onder windows spelen kan het nog niet echt..

Succes!

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/20, 10:27:41 »
HEy bedankt ik ga het nu proberen, trouwens die alt+slepen werkt niet want dan beweeg ik m'n venster
toch bedankt

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/20, 10:34:58 »
momenteel is het probleem dat ik steam nog niet krijg opgestart,
als ik iets wil starten van wine zoals: avast-antivirus, STEAM, mpplayer, enz.
het doet gwn niks....... wat moet ik nu doen ik ben het eigenlijk beu.... :D
zou het niet beter zijn dat ik m'n dual boot waar linux opstaat te formateren en gwn trug linux opzette; vanaf begin

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/20, 11:38:14 »
Als je ubuntu opnieuw gaat installeren is deze howto voor steam aan te raden
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuMagazine/HowTo/InstallingSteam?highlight=%28steam%29

Je kunt ook eerst gaan kijken waar het probleem zit dmv steam uit te voeren in de terminal
cd ~/.wine/drive_c/Program\ Files/Steam
wine Steam.exe -applaunch 240
Het kan zijn dat de map "Program Files" veranderd is in "Programma Bestanden" of iets in de richting, let daar bij op in het eerste commando
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/20, 11:46:29 »
ok maar ik heb dual boot he, dus ik kan geen commands onder C schijf doen eh, weet iemand hoe ik dit kan oplossen of Hoe ik kan formatteren zonder m'n windows te bezeren

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/21, 13:52:18 »
wine heeft een virtuele C schijf aan gemaak, start maar eens nautilus (soort ven explorer) en druk op CTRL + H om verborgen bestanden weer te geven. Dan zie je in je home map een map genaamd '.wine' staan, als je hierin gaat staat er een map drive_c in. Probeer maar eens
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline PhrK

  • Lid
Steam, cs, hl, enz.
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/22, 20:51:17 »
ja das waar, maar daar is m'n probleem met wine nog niet opgelost :D