Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot voorbereidings vragen  (gelezen 730 keer)

Endor

  • Gast
Dualboot voorbereidings vragen
« Gepost op: 2009/05/19, 07:08:58 »
Hallo Allemaal,

Ik wil toch graag vista gaan draaien i.c.m Ubuntu. Ik draai Ubuntu niet zo lang hoor, maar kom best wat dingen tegen die niet werken of goed werken. O.a Tomtom update, msn functies (microfoon, webcam niet optimaal enz) sync met een Nokia N95, filmpjes bewerken enz Ik heb niet voor alles hier een vraag voor staan, google vrij veel ;) Ook na update naar 9.04 is niet alles lekker gegaan. Het lijkt erop dat Ubuntu niet geschikt is voor internet, gezien mijn aantal problemen in dit topic en bij afsluiting FF krijg ik vaak de melding of ik "geforceerd wilt afsluiten".

http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/stabiliteit-9-04/msg412146/#msg412146

Nu ben ik op de hoogte dat ik 9.04 opnieuw moet installeren. Ik ben op de hoogte dat ik eerst vista moet installeren, en daarna Ubuntu als dualboot. Via lid Pjotr site ben ik het ene en andere tegengekomen.  Ik heb alleen nog wel wat vragen, voordat ik me eraan waag.

1. De Vista zal de recoveryschijven zijn van de laptop. Dus niet echt orginele Vista, een voorgeinstalleerde versie zat al op de laptop. Kan er dan toch een dualboot worden gemaakt, of zijn er kansen dat er complicaties op treden ?
2. Ik zit te twijfelen om het VMware draaien, alleen kan dat met recoveryschrijven, en vraagt dat uiteindelijk niet meer van de laptop?
3. Welke versie kan ik best gebruiken, de LTS 8.04 of de vooruitstrevende 9.04. Gaat voormij vooral op stabiliteit.

Ik heb als vele Nederlanders Donderdag vrij, dus ik heb er 1 dag voor. Is dat voldoende, of zeg je, maak er maar een week voor vrij ;)

BvD

Endor

Re: Dualboot voorbereidings vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/19, 07:41:24 »
Ik kan je alleen helpen met vraag 1.
Voor mijn laptop heb ik ook alleen maar de recovery schijven. Deel en formateer met bijvoorbeeld gparted je harde schijf. Let er wel op dat je de recovery partitie niet wist (als die er op zit). Van het knopje 'nieuwe patitie tabel maken' afblijven, deze wist alles, ook je recovery partitie. Zet Vista terug en daarna Ubuntu installeren.
Intel i5-6400 cpu 2.70 GHz - Samsung SSD 850 EVO 500 gb

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Dualboot voorbereidings vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/19, 12:06:49 »
2: vista virtueel installeren met recoveryschijven in een vm in ubuntu gaat niet lukken want het installatieprogramma kan de verborgen partitie niet vinden.

3: gaat het je om stabiliteit dan ga je voor 8.04.2LTS , al heb ik persoonlijk geen problemen met 9.04 ondervonden.