Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: <OPGELOST> HELP:card reader past niet/ Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?  (gelezen 5466 keer)

Jaja, 'Monique gaat digitaal': voorheen maakte ik een foto met mijn gsm uit bouwjaar 2005, maar de kwaliteit is helaas toch minder mooi (korrelig en er kan geen flits bij).

Dus heb ik zojuist een Samsung Digimax V700 digitale camera geleend, maar het USB-kabeltje ontbreekt.
(Ik noem de camera met naam en toenaam, omdat jullie anders niet weten wat ik bedoel, ik maak géén reclame)

Hoe sluit ik de camera aan op de pc?
Is elk universeel USB-data kabeltje (passend bij bovengenoemde camera) geschikt?

Ik hoorde ook nog van de eigenaar van de camera, dat ik het kaartje met de foto's rechtstreeks in de pc kan steken. Past dat wel? Welk foto-programma heb ik dan nodig? Graag uitleg in heel eenvoudige taal...

En waar kan ik dat kabeltje halen (gewone elektronica-winkel)?
Pfff... :rolleyes: allemaal wel leuk, dat digitale, maar de eerste stappen zijn vermoeiend...

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2011/11/16, 19:50:17 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline OrangeTux

  • Lid
Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/15, 13:11:06 »
De camera heeft een normale mini-USB-poort. http://www.google.com/products/catalog?client=ubuntu&channel=fs&q=mini+usb&oe=utf-8&um=1&ie=UTF-8&tbm=shop&cid=15330804377396050265&sa=X&ei=81XCTt_pO8SM-wbh5ryGDg&ved=0CFIQ8gIwAg
Kabeltjes zijn hierover bij elke electronicazaak krijgen voor een paar euro.

En vervolgens is het een kwestie van aansluiten. Hoogstwaarschijnlijk wordt de camera gewoon herkend
door je computer en wordt er een programma geopend waarmee je de foto's kan sorteren, roteren etc..

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/15, 13:22:04 »
De sd-kaart uit deze camera (onder het batterijklepje) kan je in de kaartlezer van je computer (als je computer een kaartlezer heeft) stoppen en vervolgens gebruiken als een soort usb-stick.

OrangeTux, weet je zeker dat het een normale mini-USB-poort is? Hier wordt een kabel speciaal voor fototoestellen van Samsung verkocht en ook bij mijn Samsung-fototoestel kwam een kabel waarvan de aansluiting als "Samsung proprietary connector" werd omschreven. Ik heb zelf geen mini-usb-kabel om te testen of die er ook in past.

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/15, 20:10:34 »
kaartlezer is de zekere weg te bewandelen.
een passend usb kabeltje daarintegen?
Zijn meerdere varianten met toch dezelfde aansluiting(passend) nu eenmaal.


Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/15, 22:31:25 »
Hier wordt een kabel speciaal voor fototoestellen van Samsung verkocht

Ja, thanx, dit is informatie die ik graag wilde hebben. Maar vanmiddag bij zo'n zaak geweest en het kabeltje is niet meer in de handel (waarschijnlijk dus wel via internet). Ik heb nu een 'cardreader' gekocht, voor ongeveer een tientje en dit zou wel werken. Later las ik in de gebruiksaanwijzing van de digi-camera, dat er met een cardreader de mogelijkheid bestaat, dat de foto's beschadigd raken....  :evil: WAT NU?  (Nouja, eerst slapen en morgen met frisse moed op ontdekkingstocht).

Dank voor alle goede meedenktips. Hier kan ik verder mee.
Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/15, 22:37:35 »
Wij trekken beroepshalve meer dan 10 000 foto's per jaar, en zetten deze op pc dmv een kaartlezertje.
Nog nooit problemen mee gehad.

Op de laptop heb ik zelfs een kaartlezetje in USB-stickformaat, dit is echt een klein, goed-werkend hebbedingetje.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/15, 22:39:15 door den boete »
Don't limit your challenges, challenge your limits.

Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/15, 22:50:16 »
Hier wordt een kabel speciaal voor fototoestellen van Samsung verkocht

Ja, thanx, dit is informatie die ik graag wilde hebben. Maar vanmiddag bij zo'n zaak geweest en het kabeltje is niet meer in de handel (waarschijnlijk dus wel via internet). Ik heb nu een 'cardreader' gekocht, voor ongeveer een tientje en dit zou wel werken. Later las ik in de gebruiksaanwijzing van de digi-camera, dat er met een cardreader de mogelijkheid bestaat, dat de foto's beschadigd raken....  :evil: WAT NU?  (Nouja, eerst slapen en morgen met frisse moed op ontdekkingstocht).

Dank voor alle goede meedenktips. Hier kan ik verder mee.
Groet Monique


Volgens mij is dat een beetje bangmakerij. Het enige dat ik wel eens heb meegemaakt is dat wanneer je foto's bewerkt met de computer direct vanaf de kaart(bijvoorbeeld draaien), de camera ze niet meer kan lezen. De computer kon de bestanden toen nog wel gewoon lezen dus echt kapot waren ze niet. Maar goed zolang je dus foto's pas bewerkt na het kopieren naar je computer kan er weinig fout gaan hoor.

Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/16, 12:50:21 »
HELP, readercard past niet in usb-poort (voorzijde pc). Maar dan ook: help, welk programma heb ik nodig (uit de Ubuntu-software bibliotheek?)

Het vervelende van deze stress-situatie is, dat ik zelf geen digitale camera heb, en er eentje acuut bij een vriendin ben gaan lenen, omdat ik vanmiddag om 15 uur de camera nodig heb. Die vriendin had het kabeltje niet meer, ook de gebruiksaanwijzing niet (die op internet gevonden).

Ik ga nu dan maar na de opname, naar een pc-zaak bij mij in de buurt, waar ze veel kabeltjes e.d. hebben, misschien kunnen ze de foto voor mij uitlezen?! En anders heb ik mijn gsm achter de hand voor een kleine foto, gelukkig is het vandaag een zonnige dag, dat scheelt altijd wel (ik kan er geen flitser bij gebruiken).

En dan daarna op pad voor een eigen digi-camera. Iemand een idee, wat goed is (het moeten scherpe foto's voor in de krant worden. Ik heb een klein budget, maar ik wil wel een investering maken, natuurlijk niet van meer dan 300 Euro).

Groet Monique

Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/16, 13:42:30 »
HELP, readercard past niet in usb-poort (voorzijde pc). Maar dan ook: help, welk programma heb ik nodig (uit de Ubuntu-software bibliotheek?)

Wat voor cardreader heb je? Wat past er precies niet? Je hebt geen apart programma nodig om foto's over te zetten. Als de cardreader is aangesloten kan je vervolgens de sd-kaart uit het fototoestel gebruiken zoals je een usb-stick met foto's zou gebruiken. Net als bij een usb-stick is het dus wel van belang om de kaart af te melden (veilig verwijderen) voordat je hem uit de cardreader haalt.

Re: Hoe digitale camera op pc aan te sluiten?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/16, 19:48:50 »
HELP, readercard past niet in usb-poort (voorzijde pc). Maar dan ook: help, welk programma heb ik nodig (uit de Ubuntu-software bibliotheek?)

Wat voor cardreader heb je? Wat past er precies niet? Je hebt geen apart programma nodig om foto's over te zetten. Als de cardreader is aangesloten kan je vervolgens de sd-kaart uit het fototoestel gebruiken zoals je een usb-stick met foto's zou gebruiken. Net als bij een usb-stick is het dus wel van belang om de kaart af te melden (veilig verwijderen) voordat je hem uit de cardreader haalt.


Godzijdank en dankzij jullie: het is gelukt!!!!  XD
Cardreader van een onbekend merk, kostte 9 Euro bij Dynabite, een universele cardreader.
Cardreader kon ik niet in de USB-poort steken, omdat het te groot was als de fotokaart erin gestoken was.
Kabeltje van 6 Euro vanmiddag bijgekocht, voldeed: kabeltje waar de cardreader ingestoken kan worden, en het kabeltje kan weer in de USB-poort (waar ik anders een USB-stick plaats). Bij de pc-zaak zeiden ze trouwens, dat ik het kabeltje ook 'achter in de pc' kan steken, dan heb ik de USB-poort vrij voor mijn USB-stick (of externe harde schijf). Wat raden jullie mij aan, het zal vaker voorkomen dat ik met foto's bezig ben.

Het programma waar ik de foto's mee kon inladen stond al standaard op mijn pc F-spot fotobeheer.
Fluitje van een cent, foto verplaatsen naar 'Gallery' en daar al gezien. Mooi, mooi, mooi. Inderdaad veel betere kwaliteit dan een foto van mijn gsm, die voor eigen gebruik wel heel leuk is, maar voor een krant natuurlijk niet.

Thanx iedereen!!!
Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline ThomasN

  • Lid
Fijn dat het gelukt is! Het kan handig zijn de cardreader gewoon aangesloten te laten, zeker als je toch een usb-poort over hebt, dan hoef je een volgende keer alleen maar het kaartje erin te stoppen om de foto's over te plaatsen.

Offline koos4401

  • Lid
Citaat
Fijn dat het gelukt is! Het kan handig zijn de cardreader gewoon aangesloten te laten, zeker als je toch een usb-poort over hebt, dan hoef je een volgende keer alleen maar het kaartje erin te stoppen om de foto's over te plaatsen.

Aan het verlengkabeltje van de USB dat je nu gekocht hebt,kun je natuurlijk ook andere USB apparaten hangen. Of je nu inplugt op de USB-poort of op het kabeltje dat al in díe poort zit, maakt niets uit.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Dank, Koos en Thomas voor deze praktische tips.
Ik laat het kabeltje maar lekker in de pc. Wel zo gemakkelijk.

Zo leer ik iedere dag bij op een relaxte manier.

Groet Monique ;)
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?