Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met een grote P  (gelezen 874 keer)

Offline davevr

  • Lid
problemen met een grote P
« Gepost op: 2011/09/20, 12:42:36 »
Om mijn week echt leuk te beginnen, heeft mijn laptop (na mijn eerder probleem dat ik had met mijn stroom-valt uit na 4tal minuten, ging dra gemaakt worden) de euvele moed gehad om uit mijn zoon zijn handen te springen, de snoodaard! (Die 3jarige uk kan daar natuurlijk niets aan doen, nadat die laptop al op miraculeuze wijze in zijn handen gesprongen was). Nu zit ik met een stuk beeldscherm, en een laptop die om de 4 minuten uitvalt. Kan ik die laptop, om mijn foto's etc te recupereren van mijn harde schijf, via mijn vga-uitgang aansluiten op een gewoon beeldscherm van een pc? Moet ik dan in Ubuntu een fn+iets doen (ik zie nl niet wat ik doe op het scherm)? Of moet ik hem binnensteken en de HD zo proberen te recupereren? Of, ach, misschien uitkijken naar een goedkoop laptopje op 2dehands en de HD laten overzetten?

Offline Bloom

  • Lid
Re: problemen met een grote P
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/20, 12:50:33 »
Je kunt gewoon een tweede beeldscherm aansluiten op de VGA-connector en Ubuntu starten. Zodra de desktop start (dus niet in het begin), zul je beeld zien verschijnen. Je kunt dan een usb-schijf of zo aansluiten om je bestanden te redden. Met een powerprobleem én een kapot lcd-scherm kun je deze laptop beter als verloren beschouwen. Het zou veel te duur worden om hem te herstellen. Als de harde schijf echter nog okee is, zou ik die uit het toestel halen nadat je je reddingsoperatie uitgevoerd hebt om daar eventueel in de toekomst een andere notebook mee te depanneren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: problemen met een grote P
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/20, 13:08:57 »
Vaak (meestal) past de HD ook in een externe USB schijf, misschien is dat makkelijker.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: problemen met een grote P
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/20, 13:12:41 »
Ik weet niet wat voor HD er in zit maar heb zelf een aantal jaar terug voor 10 euro een 2,5'' behuizing (PATA) gekocht waarmee je de laptopschijf, zoals Ron zegt, via USB aan zowat elke PC kan hangen.

Offline mrGee

  • Lid
Re: problemen met een grote P
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/20, 16:02:09 »
Hallo

dat soort universele converters haal ik regelmatig (ik laat zo nog wel eens liggen in Afrika)
via ebay, kan pata/sata en kost omgerekend 7 euro
Deze week hoop ik een lcd schermpje binnen te krijgen (15,4 inch) voor 95 Euro incl. verzendkosten,
vervangen is niet heel erg moeilijk.
Om je een idee te geven.

Maar normaal gesproken hoef je niets te doen om je externe beeldscherm
aan de praat te brengen, uitzonderingen daargelaten.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline davevr

  • Lid
Re: problemen met een grote P
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/21, 16:41:11 »
Ik dacht aan het volgende; hem laten herstellen door de plaatselijke nerd.
die met behulp van een extern scherm hem kan maken. Dan een scherm te kopen en zelf te installeren. Ik heb deze nog niet zo lang, en heb hem speciaal laten configureren naar mijn behoeftes. Zou het zonde vinden van een andere te kopen. Ik denk dat ik zo voor een 300 tal euros kan gesteld geraken. Anders kost het mij minstens het dubbele voor iets dat minder goed is. Kan niet moeilijk zijn om te installeren denk ik dan. Het is wel een 15,6"