Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon  (gelezen 922 keer)

Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Gepost op: 2016/09/07, 19:56:33 »
http://www.nu.nl/internet/4318122/fabrikanten-mogen-van-eu-hof-pcs-met-geinstalleerde-software-verkopen.html

PC's met Windows / koppelverkoop - het mag gewoon.

Jammer hoor, die uitspraak!
« Laatst bewerkt op: 2016/09/07, 19:58:43 door Ronaldus »
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/07, 20:44:11 »
Citaat van: nu.nl
Het Hof laat nog wel ruimte voor nationale rechters om in specifieke gevallen van het oordeel af te wijken.
Dus volgens Nederlands recht, is koppelverkoop nog steeds verboden (sprak de optimist).
Daarnaast heb je nog de mogelijkheid, om de voorwaarden van Microsoft te weigeren, waarmee je geld terug krijgt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/07, 22:48:09 »
Citaat van: nu.nl
Het Hof laat nog wel ruimte voor nationale rechters om in specifieke gevallen van het oordeel af te wijken.
Dus volgens Nederlands recht, is koppelverkoop nog steeds verboden (sprak de optimist).
Daarnaast heb je nog de mogelijkheid, om de voorwaarden van Microsoft te weigeren, waarmee je geld terug krijgt.

Dam kun je wachten op ellende, vaak is het zo dat internationale afspraken boven de grondwet staan. Heel kort door de bocht zou het betekenen dat een verkoper gewoon koppelverkoop kan toepassen en wanneer een klant het er niet mee eens is procederen totdat het dus bij het EU-hof ligt en krijgt de verkoper gelijk. In andere landen (bijv. Duitsland is dit niet het geval, de grondwet staat daar boven internationale afspraken).
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/07, 23:46:00 »
Dan kun je wachten op ellende.
Helaas............
Misschien moeten de Nederlanders er vaker/meer op gewezen worden, dat je geld kunt terug krijgen bij Microsoft.
Gelukkig is mijn BTO zonder OS geleverd en mocht ik in de winkel testen met een Xubuntu DVD, of de hardware werd herkend.
Er zijn nog winkels die weten wat service is :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/08, 10:01:46 »
Het ging om Windows Vista?? Dit verhaal is begonnen in 2008. Lekker snel geregeld dus. Die computer kan nu naar de schroothoop of beter op Linux worden gezet.

Overigens ben ik persoonlijk van mening dat je een voorgeinstalleerd systeem moet kunnen weigeren als het massaal wordt aangeboden, juist vanwege de marktverstoring, vooral omdat er betere systemen zijn die duidelijk van de markt worden verdrongen. Ik vind het "advies" van dat EU hof nog afgezien van het erg lange tijdsverloop daarom vooralsnog een lachertje.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/08, 13:30:51 »
Ik koop meestal gebruikte pc's dus dit is niet echt mijn probleem.
Maar als ik nieuw zou kopen zou ik gewoon weigeren en door zoeken naar die ene winkel/leverancier die er wel iets mee doet.
Ik wil een pc kopen, en niet een besturingssysteem.

Koppelverkoop is ook een vaag begrip.
Wat doe je met een bepaald merk auto waarin, als je die er bij krijgt, altijd een radio zit van dat ene merk waar zij massaal van inkopen?
En wat doe je met dat bepaalde goed aangeschreven merk auto wat bepaalde types levert met een ingekochte motor van een slecht aangeschreven merk wat jij niet wilt?
Jij bent de koper. De klant, die nog altijd koning is.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Koppelverkoop van pc's met Windows - het mag gewoon
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/08, 13:36:35 »
ik vind wel dat er een mogelijkheid moet zijn om er vanaf te kunnen komen.
op dit moment worden de seriecodes in de bootloader ingebrand waardoor hij terug moet naar de leverancier als je een windows-refund wilt hebben. zij moeten dan een nieuwe BIOS/UEFI flashen zonder ingebakken windows-licentie.

ze maken het onnodig moeilijk om er vanaf te komen. ik ben benieuwd wat die rechters vinden als ze dat horen.