Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu uit GRUB verwijderen  (gelezen 1294 keer)

Offline RPM

  • Lid
Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Gepost op: 2010/07/28, 16:24:47 »
Hallo allemaal,

Even het volgende. Mijn buurvrouw heeft van haar dochter een gebruikte Acer laptop gekregen met daarop Win. Vista. Ongeveer 4 jaar oud. Zij vroeg mij of ik deze laptop naar de fabriekinstellingen kon terugzetten zodat zij op een schoon systeem haar gang kon gaan. Op dit systeem draait een zogenaamd Acer Empowering Recovery systeem. Om dit laptopje terug te zetten naar de fabrieksinstellingen is in ACER Empowering Recovery een wachtwoord vereist. Jullie voelen hem al aan komen, niemand heeft het wachtwoord meer in zijn bezit en het default (standaard) wachtwoord 6x 0 werkt ook niet. Het wachtwoord is wel een keer veranderd.
Kennelijk bevind de registratie van dit wachtwoord zich ergens in een zogenaamde  "hidden partition". Deze is via Windows niet te vinden.

Via internet kwam ik erachter dat je kennelijk met de "live cd" van Ubuntu in de "hidden partition" kan komen. Deze zou genaamd zijn "PQSERVICE" en het bewuste document waar het wachtwoord in zou staan "AIMDRS.DAT".
Vervolgens de Live cd (10.04 Lucid Lynx) in de laptop geplaatst. Deze kreeg ik niet via de cd opgestart waarna ik de optie "opstarten via de cd" aangeklikt heb en de live cd kon gebruiken. Door deze actie maakt Ubuntu kennelijk in de GRUB een keuze verdeling aan om op te starten tussen Ubuntu of Windows. Omdat ik niet verder gekomen ben met het oplossen van het vinden van het wachtwoord heb ik de "live cd" weer verwijderd. Alleen,..... nu staat Ubuntu nog in de GRUB vermeld bij het opstarten van de laptop.

Vraag 1.
Ubuntu is niet geinstalleerd, maar ik wil deze wel weer graag uit de GRUB hebben voordat ik de laptop weer terug breng. Weet iemand hoe ik dit kan doen?

Vraag 2.
Heeft iemand nog een idee hoe ik achter het wachtwoord kan komen van de Acer Empowering recovery?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Oh ja, .......mijn buurvrouw uiteraard aanbevolen om over te stappen op Ubuntu, maar gezien haar leeftijd heb ik dit onderwerp maar laten vallen. Zij wil graag bij Windows blijven.  :'(

Groet,
Rob.
Eet geen gele sneeuw!

Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/28, 16:35:38 »
Snap het niet. Als je ubuntu uitprobeert via de livecd wordt er niks geïnstalleerd; dus ook grub niet
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline RPM

  • Lid
Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/28, 16:42:49 »
Hey summer of 69,

Hmmm, misschien was ik niet helemaal duidelijk.
Ik heb de cd van Ubuntu in de lade gedaan. Bij het herstarten startte de cd niet automatisch op. Hierop heb ik de cd handmatig geopend en tijdens het handmatig opstarten kon ik de optie kiezen "hulp bij het opstarten via de cd". Deze heb ik aangeklikt waarna er van de cd een aantal drivers werden gedownload. Tijdens het herstarten kon ik kiezen voor het opstarten van windows of Ubuntu.
Toen ik Ubuntu aan klikte kon ik kiezen uit een aantal opties. Ik kon dus kiezen uit de live versie!

Groet,
Rob
Eet geen gele sneeuw!

Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/28, 16:43:25 »
Windowstoets + R, msconfig, enter.

Offline RPM

  • Lid
Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/29, 14:37:31 »
Hey Cumulus007,

Bedankt voor je reactie!
Via je antwoord kom ik in de systeem config. terecht.

Kan je mij uitleggen hoe ik verder kom.
Ik zie dat ik in de sys. config een aantal tabbladen kom. Ik kan een aantal diensten en services in- en uitschakelen, maar kom niet verder!

Groet,
Rob
Eet geen gele sneeuw!

Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/29, 14:39:42 »
Ergens is een tabblad voor boot.ini.

Offline RPM

  • Lid
Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/29, 15:26:41 »
Dank je wel.

Ik lees op internet dat het bestand boot.ini inmiddels in Vista vervangen is voor BCD (Boot Configuration Data)

Via de systeem > tabblad geavanceerd > systeemeigenschappen > instellingen, zie je inderdaad welk besturingssysteem je kunt inschakelen. Ubuntu is hierin ook te zien, maar kan via deze oplossing niet worden verwijderd!
Wel kon ik het aantal seconden aangeven dat dit scherm in beeld is.

Groet,
Rob.
Eet geen gele sneeuw!

Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/29, 22:25:37 »
Denk dat je het beste gebruik kunt maken van BCDEdit.
Hier een step by step handleiding:
http://www.energizedtech.com/2009/04/bcdedit-boot-configuration-dat.html

Bijna onderaan in de step by step komt er een stukje over hoe je een entry kunt deleten.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline RPM

  • Lid
Re: Ubuntu uit GRUB verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/02, 11:57:42 »
Hoi donpedroII,

Das mooi. Ik ga een kijken of ik dit voor elkaar kan boxen.
Eet geen gele sneeuw!