Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart  (gelezen 4623 keer)

UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Gepost op: 2012/07/01, 11:36:31 »
In alle eerlijkheid.
Ik heb de fix niet zelf verzonnen en bovendien niet gecheckt of die hier al stond (foei), maar het is mij gelukt om Ubuntu 12.04 te installeren op mijn PC.

Omdat ik een nvidia kaart (GeForce TX550) heb, kreeg ik bij het booten van de Live-CD geen video signaal terug, ergo. Zwart scherm.
Met de alternatative CD is het me gelukt om de installatie te voltooien met de juiste videodrivers.

Download de alternate CD van Ubuntu 12.04.
Run de install zoals altijd.
Na het installeren van de base packages, voordat Grub wordt geinstalleerd doe je het volgende:
- toets <ALT+F2>
- tik in chroot /change
- achter de prompt (#) tike je apt-get install nvidia-current
- na installatie van deze pakketten <CTRL+D>
- <ALT+F1> (om de installatie te hervatten).

Als de installatie voltooid is zal je zien dat Ubuntu 12.04 werkt.

Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/01, 11:44:39 »
Ik zie dit vaker gebeuren bij ATI... trouwens, je had beter in de recovery mode kunnen gaan en daar nvidia-current kunnen apt-getten i.p.v. te gaan chrooten.

Maar toch bedankt voor het delen en mooi dat je nu lekker aan de slag kunt :)

Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/01, 11:59:06 »
hoi

Ben het met je eens hoor, maar als ik de live CD in nomodeset opstart (bijvoorbeeld) krijg ik een internal Kernel error (o.i.d.).
Anyway. Eindelijk de overstap gemaakt :-)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/01, 14:43:52 »
opties die je ook nog kunt proberen, behalve nomodeset die je al hebt genoemd:
nokmsboot
vesa
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #4 Gepost op: 2012/07/01, 16:10:58 »
Op mijn 2 laptops heb ik het volgende gemerkt:
Laptop 1, ATI video, geen probleem, de opensource driver werkt beter dan de gesloten, gewoon niet installeren dus die driver.
Laptop 2, Nvidea, tijdens de installatie wordt de geslotensource driver automatisch geïnstalleerd, om "het gevoel" op beide laptop's hetzelfde te houden, moet ik na installatie dus de driver verwijderen ..........
Mogelijk dat dit een (mede) ookzaak is van sommige installatie problemen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #5 Gepost op: 2012/07/01, 20:11:27 »
Als ik het goed begrijp is er dus een probleem met de Nvidia kaart (ik heb de GT520) als je 12.04 probeert te installeren? Ik probeer net de geprepareerde usb stick met 12.04 maar krijg inderdaad geen doorstart. Er zit dus niet anders op dan met de alternate de installatie te doen?

Ik heb de 12.04 versie getest op een andere pc waar ook een Nvidia kaart inzit maar dat is nog een oudere 8600GT. Daar geen problemen overigens.

Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #6 Gepost op: 2012/07/01, 20:22:14 »
Als ik het goed begrijp is er dus een probleem met de Nvidia kaart (ik heb de GT520) als je 12.04 probeert te installeren? Ik probeer net de geprepareerde usb stick met 12.04 maar krijg inderdaad geen doorstart. Er zit dus niet anders op dan met de alternate de installatie te doen?

Ik heb de 12.04 versie getest op een andere pc waar ook een Nvidia kaart inzit maar dat is nog een oudere 8600GT. Daar geen problemen overigens.

Dat is vreemd, want ik heb de GT230 en daarmee geen enkel probleem met 12.04 (behalve hier en daar wat performance loss door de driver) :) Toch allebei de GT-serie, jouwne en mijne.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #7 Gepost op: 2012/07/01, 20:25:18 »
Net nog een keer een herstart gedaan met dezelfde usb stick en nu wel beeld gelukkig. In de Live modus geen aanbod om de Nvidia drivers te installeren maar dat is volgens mijn normaal. Nu wordt alleen mijn geluid weer niet herkend, maar ik neem aan dat dit bij de daadwerkelijke installatie wel goed gaat komen....

Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #8 Gepost op: 2012/07/01, 20:27:57 »
Net nog een keer een herstart gedaan met dezelfde usb stick en nu wel beeld gelukkig. In de Live modus geen aanbod om de Nvidia drivers te installeren maar dat is volgens mijn normaal. Nu wordt alleen mijn geluid weer niet herkend, maar ik neem aan dat dit bij de daadwerkelijke installatie wel goed gaat komen....

Klopt, nVidia-driver wordt pas na installatie aangeboden. En ja, geluid komt meestal achteraf wel goed.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #9 Gepost op: 2012/07/02, 11:24:38 »
ik heb gisteravond de uiteindelijke installatie gedaan en inderdaad alles vlekkeloos, ook het geluid werkt.
Het geluid werkt overigens iets te goed, na een herstart staat het geluid automagisch voluit op 100%. Weet iemand een tooltje om dat in te stellen?

Ik heb de volgende geluidskaart http://www.esi-audio.com/products/prodigyhd2/ en die is gekoppeld aan mijn versterker. Het is een wat oudere versterker en die kan ik niet op afstand regelen. Wat ik dus doe is de versterker relatief hard zetten en het geluidsoutput volume regelen mbv Ubuntu.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: UBUNTU: Installatie Ubuntu 12.04 op PC met nVidia videokaart
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/02, 11:29:01 »
Misschien is het beter hiervoor een nieuw topic te openen overigens...

http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/geluid-op-100-na-herstart/

« Laatst bewerkt op: 2012/07/02, 11:32:56 door valk »