Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Home Partitie  (gelezen 776 keer)

Offline sunny

  • Lid
Home Partitie
« Gepost op: 2008/08/11, 10:08:06 »
Tijdens de installatie van Hardy ben ik vergeten in een dualbootsysteem met handmatige partitioneren een home parttitie aan te maken (wel een root- en swap parttitie). Kan de home partitie alsnog worden aangemaakt en zo ja, hoe gaat dat in zn werk.


Sunny

Home Partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/11, 10:42:28 »
Het zou best nog kunnen en met wat zoeken naar "separate home partition linux" vind je vast wel een handleiding.  Maar of het nu nog zo belangrijk is...
Je eigen gegevens en dossiers zijn alleen veilig op een aparte harde schijf, liefst nog in een ander werelddeel... :)
Met andere worden: je moet zowiezo regelmatig backuppen.  Voor je instellingen van programma's moet je het niet echt doen, want bij een nieuwe installatie wordt toch aangeraden om al je verborgen mappen met instellingen en configuraties te wissen omdat ze anders wel eens zouden conflicteren met de nieuwe versies van de programma's.
Enkel voor dingen als bladwijzers van FF en je mailinstellingen is het handig.
Maar de bladwijzers kan je exporteren en dan weer ver weg op een andere schijf zetten en later terug importeren.
Voor je mail-programma kun je met enkele "eenvoudige" commando's een volledige backup inpakken, weer wegschrijven ergens extern en alter terug uitpakken: heb je alles terug, zelfs de mailtjes in de prullenbak en de spamfolder als die niet leeg waren :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline sunny

  • Lid
Home Partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/11, 10:50:54 »
Prosper,

Bedankt voor je antwoord. Inderdaad sla ik alles op een externe HD. Dus die home partitie is niet nodig begrijp ik nu.

Groet,
Sunny