Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: broadcast network name  (gelezen 2321 keer)

broadcast network name
« Gepost op: 2007/11/10, 22:56:25 »
Een Ubuntu (7.10) PC maakt gebruikt van een WPA beveiligd draadloos netwerk. Als in de router 'Broadcast network name' aanstaat, maakt de PC bij het opstarten automatisch verbinding met het netwerk en werkt alles zoals het hoort. De paraphrase van de WPA key is ook opgeslagen in een keyring, dus dat hoeft ook niet te worden ingevoerd. Maar zodra de 'Broadcast network name' op de router uit wordt gezet, kan de PC geen verbinding meer maken.

Een Windows PC, op datzelfde draadloze netwerk, werkt wél als de 'Broadcast network name' is uitgezet.

Hoe kan ik dit oplossen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
broadcast network name
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/10, 23:00:39 »
Dat kun je niet oplossen volgens mij; Network Manager heeft een SSID nodig. Het uitzetten van je SSID maakt de zaak trouwens niet veiliger, hoor: er is apparatuur op de markt waarmee ook een router zonder SSID-uitzending kan worden opgespoord en gekraakt.

Echte veiligheid ligt in een goede encryptie: minimaal WPA, liefst WPA2. Tip: maak van je SSID een zin waaruit niet te achterhalen is om welk type router het gaat. De SSID van mijn draadloze router is trouwens: "Linux=beter!".   :-)

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
broadcast network name
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/10, 23:00:51 »
Kan je eens de inhoud van je /etc/network/interfaces posten? Normaal staat daar ergens iets in ivm je SSID (je broadcast naam dus)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline siegi

  • Lid
broadcast network name
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/10, 23:54:42 »
Via een manuele configuratie moet dit wel werken, maar dan moet je de roaming (zwervende) mode van networkmanager afzetten.

broadcast network name
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/11, 00:29:18 »
of via wicd ipv network manager...

daar staat een optie bij om te verbinden met een verborgen netwerk...

JimZ

  • Gast
broadcast network name
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/11, 03:07:34 »
pjotr schreef:
Citaat
Het uitzetten van je SSID maakt de zaak trouwens niet veiliger, hoor: er is apparatuur op de markt waarmee ook een router zonder SSID-uitzending kan worden opgespoord en gekraakt.
In tegendeel, SSID uitzetten maakt het alleen maar lastiger om een vrij kanaal te vinden en in te stellen dat nog niet door buurtgenoten wordt gebruikt.
En dat zijn er tegenwoordig behoorlijk veel!

En SSID-Broadcast of niet, NetworkStumbler & Co. (voor Ubuntu dus Kismet bijvoorbeeld) vinden de accesspoints toch wel.

Gr,
Jim