Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boeken!!  (gelezen 22388 keer)

Offline eendje

  • Lid
Boeken!!
« Reactie #25 Gepost op: 2008/07/25, 23:33:27 »
Citaat van: jstedehouder
Ik zou er ook niet voor zijn, want waar trekken we de grens? Er zijn veel goede intiatieven rond Ubuntu, ook commerciële.

De vraag over Probleemloos overstappen was in dit draadje naar voren gekomen en die heb ik gelukkig kunnen beantwoorden. Bij de vorige vrijgave is er heel wat aandacht voor geweest (waarvoor dank natuurlijk). Ik kijk ook zeker uit naar de commentaren op de volgende uitgave en op het Basisboek Ubuntu, maar een commerciële promotie past niet bij dit forum.

Groetjes

Jan
Ik neem aan dat het boek gebaseerd wordt op Hardy?
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Boeken!!
« Reactie #26 Gepost op: 2008/07/26, 06:51:13 »
Citaat van: eendje
Ik neem aan dat het boek gebaseerd wordt op Hardy?
Klopt. Ik schrijf dit weekend even een kort berichtje over de herzien versie op mijn website (Opensourcelearning). Dan is gelijk duidelijk wat er veranderd is ten opzichte van de eerste druk.

Groetjes

Jan

Offline eendje

  • Lid
Boeken!!
« Reactie #27 Gepost op: 2008/07/26, 19:23:19 »
De boeken zijn in het najaar verkrijgbaar zie ik. Houd dat in dat in november de boeken beschikbaar zijn bij de releaseparties zodat we ze daar kunnen tonen aan eventuele liefhebbers? Dat zou leuk zijn denk ik.

Dat boek over open source en open standaarden lijkt me een goed boek voor bedrijven met koudwatervrees over open standaarden. Ik merk dat mensen direct in de stress schieten als  je over open standaarden begint en niet snappen dat ze nu met gesloten standaarden gevangen zitten in de macht en willekeur van één producent.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Boeken!!
« Reactie #28 Gepost op: 2008/07/26, 19:36:37 »
De twee boeken over Ubuntu staan gepland voor de eerste week van oktober en ik zag data in november voorbij komen voor de release parties, dus dat moet wel lukken.

Groetjes en bedankt voor de aanmoediging ;-)

Jan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Boeken!!
« Reactie #29 Gepost op: 2008/07/27, 21:10:01 »
Citaat van: jstedehouder
De twee boeken over Ubuntu staan gepland voor de eerste week van oktober en ik zag data in november voorbij komen voor de release parties, dus dat moet wel lukken.

Groetjes en bedankt voor de aanmoediging ;-)

Jan
Goed nieuws! Dat nieuwe boek over 8.04 zal langer 100 % bruikbaar blijven dan dat over 7.04, want 8.04 is immers een LTS-versie.

Ik denk overigens, dat tussenliggende niet-LTS-versies eigenlijk niet geschikt zijn voor beschrijving in een boek. Ze volgen elkaar te snel op. Is het niet beter om de serie te beperken tot LTS-versies?

Offline eendje

  • Lid
Boeken!!
« Reactie #30 Gepost op: 2008/07/27, 21:22:39 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: jstedehouder
De twee boeken over Ubuntu staan gepland voor de eerste week van oktober en ik zag data in november voorbij komen voor de release parties, dus dat moet wel lukken.

Groetjes en bedankt voor de aanmoediging ;-)

Jan
Goed nieuws! Dat nieuwe boek over 8.04 zal langer 100 % bruikbaar blijven dan dat over 7.04, want 8.04 is immers een LTS-versie.

Ik denk overigens, dat tussenliggende niet-LTS-versies eigenlijk niet geschikt zijn voor beschrijving in een boek. Ze volgen elkaar te snel op. Is het niet beter om de serie te beperken tot LTS-versies?
+1
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Boeken!!
« Reactie #31 Gepost op: 2008/07/28, 06:01:21 »
Dat is inderdaad het grote voordeel van de LTS versies. De inhoud van de boeken heeft dan gelijk een langere levensduur.  Het is voor de uitgever ook makkelijker om een herdruk te maken als een oplage uitverkocht begint te raken.

Aan de andere kant: hoeveel gebruikers werken nog met 6.06 en hoeveel werken over een jaar nog met 8.04? Dat is natuurlijk ook nog steeds in beweging en naarmate het aantal gebruikers toeneemt zal ook de groep die met de LTS versies blijft werken/gaat werken groter worden. Maar het is een factor die bij de uitgever mee zal spelen. Voor mijzelf maak ik bij de vrijgave van Intrepid Index weer tijd vrij voor een brochure met de belangrijkste verschillen en een bijgewerkte dvd, net als bij de eerste uitgave. Zo krijgen we een en-en situatie.

Groetjes

Jan

Digibeetje

  • Gast
Re: Boeken!!
« Reactie #32 Gepost op: 2008/11/23, 20:43:31 »
Ik weet niet of het mag.....
maar lees rustig dit verhaal.

Probleemloos overstappen op Linux, tweede geheel herziene editie       PDF        Afdrukken        E-mail
02 Oktober 2008

Probleemloos overstappen op Linux De tweede, geheel herziene editie van Probleemloos overstappen op Linux is vandaag verschenen. Gijs van der Poel en ikzelf zijn erg enthousiast over deze editie en dat komt niet alleen omdat we er hard voor hebben gewerkt om 'm mogelijk te maken. We zijn zeer te spreken over het redactiewerk dat door Sander Hilarius is verricht.  En de hele vormgeving en afwerking is nog iets beter dan bij de eerste druk.

Vorig najaar verscheen de eerste druk van Probleemloos overstappen op Linux. Het boek werd goed ontvangen. In het afgelopen jaar zijn regelmatig e-mail berichten binnen gekomen van lezers die door het boek nieuwe gebruikers van Ubuntu zijn geworden. Precies zoals de bedoeling was, zoals wij schreven:
Het doel van "Probleemloos overstappen op Linux" is om u te begeleiden bij de verschillende stappen die nodig zijn voor een goede overstap van Windows naar Linux

Daarnaast werden aanvullende vragen gesteld en werden suggesties gedaan voor verbetering van het boek. Die verbetering werd mogelijk doordat de verkoopcijfers een nieuwe, herziene uitgave rechtvaardigden.

 

De tweede druk is geschreven door Gijs van der Poel en Jan Stedehouder. Gijs was vanaf het eerste uur betrokken bij de eerste uitgave van het boek en hij heeft Dennis Leeuw en mijzelf scherp gehouden door de juiste vragen te stellen bij onze schrijfsels. Dat maakte Gijs de ideale persoon en schrijf partner voor een herziening. Het was een plezier op een andere manier, als co-auteurs, met elkaar samen te werken en ik zie er naar uit andere schrijf projecten samen op te pakken.

Wat is er veranderd in deze tweede, geheel herziene versie? Op de eerste plaats is het hele boek up-to-date gebracht. Ubuntu is door ontwikkeld tot versie 8.04, een zogenaamde 'long term support' versie. Het voordeel is dat deze versie drie jaar wordt ondersteund door de ontwikkelaars. Even in het kort de verschillende hoofdstukken:

    * Hoofdstuk 1 geeft antwoord op de vraag waarom de lezer op Linux zou moeten of willen overstappen. Wat mag de lezer verwachten bij het begrip "Probleemloos", want riskant is zo'n titel natuurlijk wel.
    * In hoofdstuk 2 "Snel starten" wordt kennis gemaakt met de live dvd die met het boek wordt meegeleverd. De dvd is een speciaal samengestelde versie van Ubuntu. De standaard versie is uitgebreid met drie grafische werkomgevingen (KDE, GNOME en Xfce) en een behoorlijke collectie software. De software collectie is groter dan bij het vorige boek. We hebben nu zogenaamde Prism applicaties toegevoegd en een collectie spellen.
    * In hoofdstuk 3 wordt de lezer stap voor stap meegenomen met het veiligstellen van de bestaande Windows installatie en de persoonlijke bestanden en de installatie van Ubuntu op de harde schijf. Bij de afronding wordt aandacht geschonken aan virtualisatie via VirtualBox en de emulatie mogelijkheden van Wine, Crossover Office, Cedega en PlayOnLinux. Uiteraard wordt het instellen van randapparatuur niet vergeten.
    * Hoofdstuk 4 geeft een panoramisch overzicht van de programma's die in de software bronnen van Ubuntu te vinden zijn. En dat is veel. We bespreken office pakketten, e-mail, webbrowsers, chat programma's, software voor nieuwsgroepen en weblogs, internettelefonie, peer-to-peer software, prism applicaties, multimediale software en software voor creatieve producties. De programma's van Ubuntu Studio zijn namelijk geïntegreerd op de dvd.
    * Hoofdstuk 5 is een nieuw hoofdstuk en volgens ons is dit hoofdstuk een noviteit in een Linux boek: Gaming.  We staan stil bij de vraag of Linux een platform voor games is en bespreken vervolgens verschillende mogelijkheden om heel wat uren stuk te slaan met gaming onder Linux. Casual gaming en hardcore gaming komen beiden aan bod. Zelfs het installeren van Windows-gebaseerde spellen wordt niet overgeslagen. Wij werken EVE Online en World of Warcraft uit.
    * In hoofdstuk 6 wordt het installeren en beheren van software onder Ubuntu besproken, zowel via Installeren/Verwijderen als via Synaptic en de commandoregel.
    * Dat laatste is een mooi bruggetje naar hoofdstuk 7. Ubuntu is zeer gebruikersvriendelijk en dat maakt dat de commandoregel zeer weinig gebruikt hoeft te worden. Maar wij willen nieuwe gebruikers leren wat er mogelijk is met Linux systemen en de commandoregel is een krachtig hulpmiddel dat niet overgeslagen mag worden.
    * Dit verklaart direct waarom we in hoofdstuk 8 aandacht schenken aan editors. Het beheersen van een goede editor is belangrijk om configuratiebestanden naar de eigen hand te zetten.
    * In hoofdstuk 9 wordt geleerd hoe Ubuntu omgaat met het beheer van groepen en gebruikers en daarmee over bestanden en mappen.
    * Hoofdstuk 10 gaat over veiligheid en de vele mogelijkheden die er zijn om een Ubuntu installatie dicht te spijkeren. In de softwarebronnen is veel specifieke software te vinden gericht op veiligheid. Hoe zinvol zijn deze en hoe moeten wij ze gebruiken? Hoe kunnen programma's als Thunderbird en Firefox veiliger worden gemaakt. Wij geloven niet zonder meer dat Linux veilig is, maar wel dat het veiliger kan zijn mits de gebruiker weet waar hij/zij mee bezig is.
    * In hoofdstuk 11 staan we stil bij de informatiekanalen die beschikbaar zijn voor nieuwe en ervaren gebruikers. Uiteraard besteden we ruime aandacht aan de Nederlandstalige Ubuntu-gemeenschap en leggen we uit hoe het forum werk, het IRC kanaal, het netwerk van steunpunten en hoe je als gebruiker het meest profijt trekt van deze vrijwilligersgemeenschap.
    * Hoofdstuk 12 beschrijft welke mogelijkheden er zijn om dieper in Linux te duiken. Welke andere distributies zijn beschikbaar en welke zijn voor beginnende gebruikers zinvol om te proberen.
    * In de bijlagen wordt beschreven hoe Ubuntu geïnstalleerd kan worden in een virtuele machine onder Windows en via de Wubi installer. Daarnaast staan we stil bij het gedeeld gebruik van Firefox en Thunderbird mappen door zowel de Windows als Ubuntu installatie op een dual boot systeem.
    * Het geheel wordt afgerond met een begrippenlijst, iets wat regelmatig op het verlanglijstje stond van de lezers.

Het forum op deze website is natuurlijk weer beschikbaar voor vragen en bij problemen die direct uit het boek voortvloeien (of welke vragen maar ook). Het boek (ISBN: 9789012580366) is verkrijgbaar bij de boekhandel en kost € 25,95. Dat is goedkoper dan de eerste uitgave en dat terwijl de tweede uitgave een stuk dikker (en mooier) is geworden.

Ten slotte is dit ook wel de plaats om verschillende mensen te bedanken. Zo is daar het team bij de SDU (Robert Francissen, Wieke Oosthoek en Marieke Pols) dat toch vooral heel geduldig met mij is en vervolgens zowel de juiste bijsturing als ruimte geeft voor het schrijfwerk.  Gijs wil ik bedanken voor een plezierige samenwerking die toch al twee en een half jaar loopt, evenals Jos Herni die op de achtergrond een gewaardeerde raadgever, adviseur en ondersteuner is geweest. Dennis Leeuw, mijn co-auteur bij de eerste druk, wiens invloed nog stevig doorklinkt in deze tweede druk.

De Nederlandstalige Ubuntu gemeenschap waardeer ik voor de kritiek en de aanmoediging die zij op Probleemloos overstappen op Linux hebben gegeven, maar vooral voor het vele werk dat zij verrichten om dagelijks elkaar en anderen te helpen bij hun favoriete Linux distributie.

En natuurlijk vergeten wij Nel en Agnes niet, onze echtgenotes, die ons veel ruimte hebben gegeven om zoveel uren in dit boek te steken.

Digibeetje

  • Gast
Re: Boeken!! Waardeloos?
« Reactie #33 Gepost op: 2008/11/28, 13:40:05 »
Waardeloos boek?

Nee, maar ik betaalde geen €25,95 maar €20,76 bij "The Read Shop"in Hoorn.
Omdat er geen kans is op onverkoopbare winkeldochters doen ze het op bestelling vaak goedkoper!

Alleen kwam er voor mij nog €0,98 van Action bij....
Het eerste boek van 7.04 was na een jaar zo groezelig dat ik dit wilde plastificeren!
Een rol voor 8 boeken (2½m) kost dus 98 cent en dan blijft deze paperback mooier.
De DVD hoes eruit gesneden want dit geeft een lelijke bobbel, en ik doe het liever in de opbergmap met CD en DVD's met Computerprogramma's bij elkaar.

Vergelijken gaat niet meer want omdat het uitverkocht was (eerste 7.04) heb ik deze dure doorverkocht
 (was €27,95).

Maar dit is dus duidelijk beter en diverse dingen aangepast.
Nog beter en nu niet wachten tot uitverkocht want eind 2010 verwacht ik pas de volgende uitgave.

Een trouwe tevreden lezeres!

Re: Boeken!!
« Reactie #34 Gepost op: 2008/11/28, 15:43:06 »
bedankt voor je verhaal Digibeetje, wat een typwerk :P

Re: Boeken!! Waardeloos?
« Reactie #35 Gepost op: 2008/11/28, 18:15:16 »
Waardeloos boek?

Nee, maar ik betaalde geen €25,95 maar €20,76 bij "The Read Shop"in Hoorn.
Omdat er geen kans is op onverkoopbare winkeldochters doen ze het op bestelling vaak goedkoper!

Alleen kwam er voor mij nog €0,98 van Action bij....
Het eerste boek van 7.04 was na een jaar zo groezelig dat ik dit wilde plastificeren!
Een rol voor 8 boeken (2½m) kost dus 98 cent en dan blijft deze paperback mooier.
De DVD hoes eruit gesneden want dit geeft een lelijke bobbel, en ik doe het liever in de opbergmap met CD en DVD's met Computerprogramma's bij elkaar.

Vergelijken gaat niet meer want omdat het uitverkocht was (eerste 7.04) heb ik deze dure doorverkocht
 (was €27,95).

Maar dit is dus duidelijk beter en diverse dingen aangepast.
Nog beter en nu niet wachten tot uitverkocht want eind 2010 verwacht ik pas de volgende uitgave.

Een trouwe tevreden lezeres!

Top! Zeker omdat je het boek ook nog met een leuke korting hebt kunnen krijgen.

Bedankt en groetjes

Jan

Digibeetje

  • Gast
Re: Boeken!!
« Reactie #36 Gepost op: 2008/12/19, 20:57:15 »
@ cumulus 007

Veel type werkt?

Wat dacht je van knip en plak werk, het is tenslotte een PC en dan hoorde en mag dat, dus we kunnen beter Jan Stedehouder of collega van hem bedanken.

Offline jensie

  • Lid
Re: Boeken!!
« Reactie #37 Gepost op: 2009/01/10, 18:22:24 »
hoi ik heb gelezen dat Jan een nieuw boek heeft geschrven. Het gaat over een basiscursus Ubuntu.
http://www.livre.nl/200901092333/nieuws/open-source-software-en-open-standaarden/basiscursus-ubuntu-ziet-het-daglicht.html

Iemand het al gelezen?

Re: Boeken!!
« Reactie #38 Gepost op: 2009/01/10, 18:27:17 »
Iemand het al gelezen?
Eum... volgens mij kun je dit boek pas tegen het einde van deze maand verkrijgen ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Boeken!!
« Reactie #39 Gepost op: 2009/01/10, 18:30:56 »
Iemand het al gelezen?
Eum... volgens mij kun je dit boek pas tegen het einde van deze maand verkrijgen ;)

Eum... volgens mij wordt het boek een dezer dagen door de uitgever uitgeleverd aan de boekhandels  :P

Re: Boeken!!
« Reactie #40 Gepost op: 2009/01/10, 18:34:50 »
Eum... volgens mij wordt het boek een dezer dagen door de uitgever uitgeleverd aan de boekhandels  :P
Goed he, wat gaat de tijd toch snel ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Boeken!!
« Reactie #41 Gepost op: 2009/01/10, 18:37:41 »
Eum... volgens mij wordt het boek een dezer dagen door de uitgever uitgeleverd aan de boekhandels  :P
Goed he, wat gaat de tijd toch snel ;)

Yep, in de winter worden niet alleen de dagen, maar ook de maanden korter.  :D

Offline Tico

  • Lid
gratis pdf-boekje
« Reactie #42 Gepost op: 2009/01/28, 08:30:24 »
Voor degenen die behoefte hebben aan een gratis, weliswaar Engelstalige, Ubuntugids in pdf formaat  http://www.ubuntupocketguide.com/download.html

Re: Boeken!!
« Reactie #43 Gepost op: 2009/02/12, 19:56:51 »

Re: Boeken!!
« Reactie #44 Gepost op: 2009/02/14, 12:22:08 »
Vandaag het boek "basiscursus ubuntu" van Frits De Jong en Jan Stedehouder gekocht in het computerwinkeltje te Leuven.
Ziet er heel goed uit , mooie druk en perfekte begrijpelijke uitleg.
Proficiat aan de schrijvers.
Mooi hebbeding voor als ik bij vrienden ubuntu ga uitleggen.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/14, 12:25:09 door mantass »
Viva La Revolución