Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: oproep aan alle leden!  (gelezen 8783 keer)

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #25 Gepost op: 2009/12/04, 15:36:24 »
Wat het forum niet goed kan, is dienen als middel voor normale sociale omgang. Daar is geschreven tekst te beperkt voor.... En bovendien is niet iedereen altijd even behendig in schriftelijk communiceren.
Ik ga niet helemaal akkoord dat een forum (of ander internet-communicatiemiddel zoals IRC, mail, ...) niet voor normale sociale omgang kan gebruikt worden. Ik gebruik het daar persoonlijk vaak genoeg voor, en op zich geeft dat niet echt meer problemen dan IRL (in beide gevallen heb ik veel leren relativeren ;) ).

Wat wel klopt is dat niet iedereen even vlot via geschreven tekst kan communiceren.  Verder is het ook zo dat we allemaal bijna vanaf onze geboorte ervaring hebben met verbaal & lichamelijk communiceren, maar de meesten pas veel later en veel minder frequent via (relatief) korte schriftelijke berichten op het internet leerden communiceren.

En dan is er uiteraard ook nog het feit dat je op internet relatief anoniem bent, wat bepaalde sociale remmingen uit het dagelijkse leven kan verzwakken.  Wel, niet echt anoniem natuurlijk, maar je bent toch op z'n minst fysiek moeilijk bereikbaar; de kans dat iemand op je gezicht timmert als je wat fout zegt is een stuk kleiner...  ;)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact

Offline Thijsg

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #26 Gepost op: 2009/12/04, 20:27:38 »
Daarom is er geen makkelijke oplossing voor de huidige problemen, denk ik. Wel denk ik dat het goed zou zijn, wanneer de moderatoren wat eerder ingrijpen en wat minder door de vingers zien. Zonder meteen een ijzeren discipline in te voeren natuurlijk, dat hoeft nou ook weer niet. Maar wat strenger modereren "mag" wel van mij.  :)
Met slotjes zouden ze misschien iets scheutiger mogen zijn, maar een bericht van een normaal lid wijzigen mag van mij slechts hoogst zelden gebeuren, mensen houden er niet van als je hun boodschap verdraait.

Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #27 Gepost op: 2009/12/04, 22:24:51 »
En dan is er uiteraard ook nog het feit dat je op internet relatief anoniem bent, wat bepaalde sociale remmingen uit het dagelijkse leven kan verzwakken.  Wel, niet echt anoniem natuurlijk, maar je bent toch op z'n minst fysiek moeilijk bereikbaar; de kans dat iemand op je gezicht timmert als je wat fout zegt is een stuk kleiner...  ;)
JanClaeys, wat de wereld/webbewoners denk ik nodig heeft/hebben is een nieuw soort beeldscherm -- eentje waar bovenin een bokshandschoen is bevestigd. Schrijf ik iets wat jou in de allerverste verten niet aanstaat, dan ram je op een (nog te plaatsen) toets op de toetsenbord en hup, ik krijg van jou een dreun van jewelste! En vooral vice versa natuurlijk... Interactief communiceren versie 2.0... ! :)

DarkEra

  • Gast
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #28 Gepost op: 2009/12/06, 14:52:56 »
EDIT: bij deze chris.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 15:07:14 door DarkEra »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #29 Gepost op: 2009/12/06, 14:59:52 »
dankjewel :)
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 15:13:28 door chris. »

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #30 Gepost op: 2009/12/06, 16:38:37 »
Hoe kan er toch zoveel haat/ruzie zijn in de kerst maand.. Zelfs ik word er bijna aardig door.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/06, 16:40:10 door #! »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #31 Gepost op: 2009/12/06, 17:12:23 »
Ik denk, dat het goed is als we de huidige moderatorploeg wat meer ontzien. Het is ondankbaar werk, ze krijgen een hoop kritiek over zich heen en ze kunnen zich (in de huidige cultuur) niet goed verweren tegen die kritiek. Ze moeten altijd maar aardig en vriendelijk blijven....

Dat vreet aan die mensen: iedereen moet zich kunnen verweren, zijn grenzen kunnen aangeven. Met de bijpassende emoties.

Van mij mogen de moderatoren zich ook best wat feller verweren tegen verbale agressie. Zonder dat ze zelf extreem agressief worden natuurlijk, maar een beetje feller mag wel. Ook een moderator mag laten merken dat hij boos is over een bepaalde opmerking. Dat zal af en toe flink opluchten voor hen, waardoor hun werk ook minder zwaar wordt.

Uiteindelijk zal dat, paradoxaal genoeg, zelfs bijdragen aan een betere sfeer op het forum, verwacht ik: het lijkt me meer aansluiten op een realistisch mensbeeld.

We zijn allemaal mensen van goede wil hier, maar we zijn geen zoete engeltjes. Dus conflicten horen erbij, met de emoties en de scherpe woorden die daarbij passen. Aan beide kanten van het conflict. Als het maar niet al te veel uit de hand loopt, vind ik dat helemaal niet zo erg....

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #32 Gepost op: 2009/12/06, 18:48:10 »
ik denk dat we naar een strikt zakelijkere manier van moddereren moeten gaan.

dit zijn de regels en hou je er maar aan, wil je dit niet zoek maar een andere uitlaatklep voor je frustraties.

het is niet leuk maar wel de enigst werkbare manier als een forum groeit zoals dit forum.

en ik ben geen fan van balkenende maar zijn normen en waarden speech,, die is hier ook van toepassing, kun of wil je je daar niet aan houden dan kan je beter vertrekken naar geenstijl.nl oid, daar kunnen ze nog wel wat intelect gebruiken.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #33 Gepost op: 2009/12/06, 18:52:23 »
Ach Chris, dat werdt een jaar geleden al geroepen dat het zo moest en nu ging gebeuren. toen is het ook niet gebeurd.

En volgens mij mag iedereen zelf bepalen of ze hier rond hangen ja of nee, daar is het een open comunity voor, het team is er niet voor zichzelf maar voor de leden :), ook voor de leden die ze wat minder mogen en ze liever zien vertrekken.

Trouwens, een voorbeeld nemen aan de geenstijl moderators zouden niet eens zo'n slecht idee zijn.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #34 Gepost op: 2009/12/06, 18:55:35 »
tuurlijk iedereen mag hier komen, maar dan wel volgens de geldende regels.
en daar zit werk in, nog steeds ;)

maar mischien wil een geenstijl modje hier een training komen geven, =D

Offline satshow

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #35 Gepost op: 2009/12/06, 18:57:53 »
Ik ben  van mening gewoon de regels die er zijn te hanteren. Ze zijn er niet voor niks. Mocht blijken dat de regels niet goed werken, kun je ze altijd aanpassen.
Ben je het niet eens met de regels die er zijn of die eventueel er ingevoerd gaan worden dan denk ik dat je beter iets anders kan gaan zoeken.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #36 Gepost op: 2009/12/06, 23:01:53 »
Ik ben  van mening gewoon de regels die er zijn te hanteren. Ze zijn er niet voor niks. Mocht blijken dat de regels niet goed werken, kun je ze altijd aanpassen.
Ben je het niet eens met de regels die er zijn of die eventueel er ingevoerd gaan worden dan denk ik dat je beter iets anders kan gaan zoeken.

+1 de rede: we zijn allemaal mensen (gelukkig) echter de hele wereld bestaat uit regels dus waarom hier niet?

De 1 wordt op zijn vingers getikt voor iets en is stil, vervolgens neemt een ander het over en hoort niks. Dit soort dingen stort mensen (en terecht) echter ziet men niet of en wanneer een mod een lijntje bekijkt.

Maar ik ben van mening dat het niet uitmaakt of iemand nu 1 of 1000000 berichten geplaatst heeft, fout is fout, en natuurlijk mag je anderen aanspreken op hun gedrag op het forum (doe ik ook wel eens een enkele keer) maar verwacht dan niet van mod dat als je of omdat je een verleden hebt je meer kunt zeggen als iemand met 1 post want daar gaat het hier fout.
Ik zie en merk dat sommige mensen anderen kunnen en mogen afbranden en als er dan een mod tussen komt er eigenlijk niks gebeurd omdat het om een "oud gebruiker" gaat. En dat is jammer, want mensen laten zich niet meten met 2 maten.

Een mod is als een agent, heeft geen of weinig vrinden in zijn werk. Echter is wel EERLIJK ten opzichte van zijn werk. En als dit zo is dan kan je hem eigenlijk geen verwijten maken, want eerlijk is eerlijk ;)
Iedereen tilt zo zwaar aan een ingrijpen van een mod, maar waarom als je een bekeuring krijgt omdat je te hard rijd dan heb je het ook zelf gedaan, denk daar maar eens over na, als mensen weer eens iets schrijven dat eigenlijk niet kan.

Ik denk dat de mod's wel willen maar dat het niet mag.

Afijn sommige mensen verdienen een ban, alleen krijgen ze hem niet en dit ligt denk ik niet aan de mod maar aan het geheel.!
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #37 Gepost op: 2009/12/07, 11:30:41 »
Ik denk dat het goed is, als we voorlopig eens ophouden met het openbaar bekritiseren van de moderatoren. We mogen blij zijn, dat er nog steeds mensen zijn, die dat moeilijke en zware werk willen doen....

Dadelijk gooien ze er nog met z'n allen het bijltje bij neer. En dat is dan einde forum: een forum zonder moderatie gaat snel ten onder. Ik heb wel eens zo'n dood forum gezien: helemaal volgespamd met reclameberichten, een triest gezicht. Willen we dat?

Offline Petervdw

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #38 Gepost op: 2009/12/07, 11:45:08 »
Pjotr was me voor.

Aan Femke

Dat met 2 maten meten is nu precies het probleem. Dat ontstaat doordat je meerdere moderatoren hebt, die beoordelen nu eenmaal verschillend. De één vindt dit nog leuk en de ander dat. Bovendien; hun muts staat nu eenmaal ook niet altijd op mooi weer.
Waar het over moet gaan is gewoon burgerlijk fatsoen en respect van de leden onderling. Dan hoeft een moderator  ook niet steeds in te grijpen.
De schuld van dat gekrakeel ligt niet bij de moderatoren, maar uiteindelijk bij de leden zelf.

Vr.groet, peter

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #39 Gepost op: 2009/12/07, 11:47:52 »
Nee Pjotr, dat wil ik zeker niet.

Maar ik vind wel dat de mod's wat strenger mogen zijn en of meer vrijheden zodat ze sneller kunnen en mogen ingrijpen. Maar wel met die verstandhouding dat het dus idd niet uitmaakt of mensen 1 of 100000 berichten hebben geschreven.
Soms zie je in een lijntje van een nieuw lid dat er een conflict dat al 3 jaar speelt uitgevochten wordt en das jammer ik hoop echt dat de mod's daar wat aan gaan doen. Dan heb je het notabene over mensen die zelf mod en of iets anders gedaan hebben voor de community.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #40 Gepost op: 2009/12/07, 12:01:47 »
@welrob:

Moderatoren mogen best bekritiseerd worden, maar wat mij betreft voorlopig even niet meer *openbaar*. Stuur ze gewoon een persoonlijk bericht en breng ze zo op de hoogte van je kritiek... Met openbare kritiek maak je nu meer kapot, dan je lief is...

Ik neem aan, dat je één of meer concrete incidenten voor ogen hebt. Stuur een mod een persoonlijk bericht daarover, en noem "man en paard". Ik ben ervan overtuigd, dat ze je verhaal serieus zullen nemen.  :)

Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #41 Gepost op: 2009/12/07, 12:44:30 »
Jammer dat er zo'n topic is eigenlijk. Ik vind het erg leuk op dit forum, en kom er dan ook regelmatig.

Als er meningsverschillen zijn, kom op, we zijn allemaal volwassen mensen.

Verder schaar ik me achter Pjotr ivm het openbaar 'uitvechten'.

Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #42 Gepost op: 2009/12/07, 13:24:24 »
Pjotr was me voor.

Aan Femke

Dat met 2 maten meten is nu precies het probleem. Dat ontstaat doordat je meerdere moderatoren hebt, die beoordelen nu eenmaal verschillend. De één vindt dit nog leuk en de ander dat. Bovendien; hun muts staat nu eenmaal ook niet altijd op mooi weer.
Waar het over moet gaan is gewoon burgerlijk fatsoen en respect van de leden onderling. Dan hoeft een moderator  ook niet steeds in te grijpen.
De schuld van dat gekrakeel ligt niet bij de moderatoren, maar uiteindelijk bij de leden zelf.

Vr.groet, peter


+1
Respect RESPECT REspect RESpect RESPect RESPEct RESPECt respect......enzomeerenzoverder.
groet, Peter
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline track

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #43 Gepost op: 2009/12/07, 14:01:43 »
Ik stel voor dat wij even ophouden met die discussie.

Het nodige is gezegd denk ik.  Van mijn kant is er meer de zorg dat wij niet verder de mod's gaan verslijten.
En dat zal ik meenemen naar het interne overleg. (met de community vertegenwoordigers)
Vanaf een bepaald punt wordt zo'n thema anders doodgepraat en dat is zonde van de inspanning en de sfeer.

Zijn er nog punten die hier niet werden aangesproken ?  Dan graag een pb aan mij, (of rechtstreeks aan chris. of Drummies).

track

Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #44 Gepost op: 2009/12/07, 14:09:36 »
kan dit draadje niet op slot? ik ben hier nog maar kort "  lid " na een gast gebruik van een paar jaar, maar het forum wordt er op deze manier niet gezelliger op

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #45 Gepost op: 2009/12/07, 14:35:44 »
Ik wil wereldvrede!

Verder snap ik Harry wel. Er wordt veel gespeculeerd of over dingen gepraat. Just do it man/women!
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #46 Gepost op: 2009/12/07, 14:52:46 »
Als iets niet gezellig is of niet hoe mensen het willen moeten het maar op slot.. Zo werkt een forum toch gewoon niet?

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #47 Gepost op: 2009/12/07, 16:06:01 »
Ik stel voor dat wij even ophouden met die discussie.

Het nodige is gezegd denk ik.  Van mijn kant is er meer de zorg dat wij niet verder de mod's gaan verslijten.
En dat zal ik meenemen naar het interne overleg. (met de community vertegenwoordigers)
Vanaf een bepaald punt wordt zo'n thema anders doodgepraat en dat is zonde van de inspanning en de sfeer.

Zijn er nog punten die hier niet werden aangesproken ?  Dan graag een pb aan mij, (of rechtstreeks aan chris. of Drummies).

track

Ik ben stil.

Heel veel succes Track, en dat meen ik echt!
En natuurlijk deel ik alle medewerkers een heel warm hart toe, het was ook zeker niet mijn bedoeling de moderator's te bekritiseren de meeste zijn overigens al weer weg.

@Pjotr dit heb ik reeds maanden geleden al eens gedaan, waar 1 mail terug op kwam en na een antwoord van mij terug ik niks meer vernomen heb. Dat doe ik dus gewoon niet meer dat vind ik nu eens zonde van mn tijd.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Drummies

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #48 Gepost op: 2009/12/07, 19:33:53 »
Snap dat dan, harry is undercover. Dat ligt er zo duidelijk op.

Pas op femke met dit soort uitspraken ,ook wij kunnen hier een ip adres traceren maar we blijven voorzichtig met het trekken van conclusies tot we het zeker weten!!
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline JanClaeys

  • Lid
Re: oproep aan alle leden!
« Reactie #49 Gepost op: 2009/12/07, 20:00:25 »
Snap dat dan, harry is undercover. Dat ligt er zo duidelijk op.
Pas op femke met dit soort uitspraken ,ook wij kunnen hier een ip adres traceren maar we blijven voorzichtig met het trekken van conclusies tot we het zeker weten!!
Ik denk dat Femke het over z'n zwarte zonnebril had...    8)
Jan Claeys
Ubuntu-nl IRC team - Ubuntu-be LoCoTeam Contact