Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?  (gelezen 587 keer)

Offline bart85

  • Lid
Voor de cursus word er aangegeven dat LVM moet gebruiken bij het installeren van Ubuntu. dit heb ik niet gekozen, omdat ik niet weet hoe dat met de andere al geinstalleerde OS gaat.
Dit is de indeling:
/dev/sda1 Windows
/dev/sda2 Ubuntu /
/dev/sda3 CentOS /
/dev/sda5 Debian /
/dev/sda6 /home ( voor alle OS)
/dev/sda7 swap

Is er de mogelijkheid om opnieuw Ubuntu te installeren met gebruik van LVM en behoud van de andere geinstalleerde OS?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/04/03, 11:21:51 »
Citaat van: LVM
Om schijven en partities met LVM te beheren is enige basiskennis nodig.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/LVM
Klik links bovenin op Documentatie

Offline bart85

  • Lid
Re: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/04/03, 12:48:18 »
Ik ga het anders doen. Ik heb 2de hands een harde schijf erbij gekocht. Deze wil ik automatisch met LVM installeren door de hele schijf te gebruiken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/04/03, 14:27:48 »
Het is om LVM te leren. Ik ken alleen het oude systeem van partities. waarvan een op / word gemount en een andere op /home.
Kun je me een voorbeeld geven van de partitietabel. Is het volgende een goede mogelijkheid:
/dev/sdb1 /boot
/dev/sdb2 LVM

Kan de swap op LVM komen te staan? Kan ik later nog meer OS toevoegen?  Of moet ik voor een tweede OS een nieuwe partitie voor /boot gebruiken?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/04/03, 15:43:21 »
Hoe zie ik of ik grub1 of 2 gebruik? Als ik 1 gebruik, kan ik over gaan op 2?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline bart85

  • Lid
Re: Kan ik LVM gebruiken voor Ubuntu met behoud van de andere OS?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/04/03, 19:19:40 »
Klopt het zo:
met fdisk /dev/sda
Optie t met 8e voor sda1

pvcreate /dev/sda1
vgcreate VG1 /dev/sda1
lvcreate --size 10G --name ubuntu

Kan het koppelen van LV aan mountpoint in partitie manager (optie 'something else') van de live cd en vervolgens installeren?
« Laatst bewerkt op: 2015/04/03, 22:40:21 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.