Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates  (gelezen 262 keer)

Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Gepost op: 2015/11/08, 05:32:23 »
Hallo,

ik heb al enkele keren, daarstraks weer, updates gehad en kreeg dan een venstertje "Dit vereist het installeren van onbetrouwbare/onveilige pakketten". Wat moet ik daar mee doen? Mag je die installeren of niet? Of kan je ergens aanduiden om die niet te installeren? Ik heb dat nu al wel een paar keer geïnstalleerd, kan dat kwaad?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groetjes,

Els

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/08, 07:47:56 »
Als dit via de update programma van linux is, dan gewoon installeren.
(Via een website, natuurlijk niet installeren.)

Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/08, 07:50:07 »
Het is bij de gewone updates van Linux die ik (bijna) dagelijks krijg, dat er een kader open komt dat het om onbetrouwbare software gaat.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/08, 08:04:30 »
Welke paketten?
Heb je extra servers toegevoegd(PPA), voor extra software?

Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/08, 08:05:32 »
Ik heb geen idee welke pakketten het zouden zijn en voor zover ik weet heb ik geen extra servers toegevoegd.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/08, 08:26:45 »
Dan kun je het gewoon installeren.

In het algemeen alles via de linux/ubuntu server is veilig om te installeren, dus als je niks veranderd hebt dan is het OK.

Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/08, 08:28:35 »
Dan denk ik dat het wel goed is want ik knoei nooit aan die dingen voor updates, ik ken er veel te weinig van. Heel vriendelijk bedankt voor de hulp.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/08, 08:36:32 »
Hoi Els,

Nee, dat is niet normaal! Daar ben ik het hier niet mee eens. Als je de volgende keer weer zo'n update krijgt met die melding, klik eerst even op het knopje details en laat ons weten wat daar staat, welk pakket of pakketten het betreft.

Dan kunnen we daar wat zinnigs over zeggen. Bij alle standaard pakketten uit het Ubuntu Softwarecentrum (of via Synaptic) doet zich dat niet voor.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/08, 08:42:19 »
Dag jvecht,


dat zal ik de volgende keer eens zien, of ik ergens kan lezen wat voor updates het zijn. Ik heb dat nog nooit gehad, het is maar sinds enkele dagen dat dat venster komt. Ik heb geen flauw idee hoe ik daar aan gekomen ben. Bedankt voor de goeie raad.

Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/08, 08:51:08 »
Zou het iets te maken hebben met frostwire? Ik heb enkele dagen geleden Frostwire terug op de laptop gezet. De nieuwste versie van de website doet het niet dus ik heb het terug geïnstalleerd van een pakket dat ik er nog op had staan van Frostwire, versie 5.7.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Onveilige of onbetrouwbare pakketten bij updates
« Reactie #10 Gepost op: 2015/11/08, 09:20:44 »
Frostwire is geen standaard Ubuntu pakket. Je doet er altijd het beste aan binnen de pakketten van het Softwarecentrum te blijven. Dat is één van de fijnste zaken binnen Ubuntu ( en Mint en nog meer distro's).  Ik heb eens gezocht op problemen met deze software, maar die kwamen niet naar voren.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021