Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USBuntu  (gelezen 583 keer)

Hendrikdegraaf

  • Gast
USBuntu
« Gepost op: 2008/03/28, 10:12:53 »
Hoi,

Ik heb een 40 GB USB harddisk van VIAO (zo'n één zonder stroomtoevoer, alleen een Firewire plugje). Hierop wil ik een Linux distro zetten.

Ik heb al verschillende distro's geprobeerd, maar kreeg het niet echt lekker aan de gang. Mijn tot nu toe beste poging was de installatie van PCLinuxOS Minime 2008: deze distro draaide uiteindelijk als een soort LiveUSB, maar ik kreeg de "persistent loop" niet werkend. Het ziet er nu naar uit dat ik weer uitkom bij Ubuntu.......
http://www.pendrivelinux.com/2007/11/13/installing-ubuntu-to-a-usb-hard-drive/#more-253

Voordat ik hieraan begin heb ik nog een paar vraagjes:
1. Ik heb inmiddels begrepen dat er twee verschilende manieren zijn om op een USB harddisk te installeren: 1) een normale installatie, of 2) een LiveUSB installatie met een "persistent loop". Op deze laatste manier kunnen wijzigingen worden opgeslagen via de loop, maar het besturingssysteem wordt opgestart als een LiveCD waardoor elke keer naar hardware wordt gezocht. Op deze manier is het dus mogelijk om makkelijk op verschillende computers te werken. Ik ben bang dat dit niet het geval zal zijn als ik de aanwijzing in de bovenstaande link volg. Het hele punt om Linux op een USB harddisk te zetten is dat ik het dan makkelijk mee kan nemen en op verschillende plaatsen/computers kan gebruiken!

Bij de aanwijzingen van een andere distro staat op het laatst het volgende:
Citaat
Optional: If you plan to boot Pendrivelinux from multiple PC's, install xdebconfigurator to help autoprobe and autodetect video hardware.

   1. Type apt-get install xdebconfigurator
   2. Type rm /etc/X11/xorg.conf
   3. Type cd /boot/grub/
   4. Type rm menu.lst
   5. Type wget http://pendrivelinux.com/downloads/new/menu.lst
Kan iemand me vertellen of zoiets ook voor Ubuntu zou werken? Of is het wellicht niet nodig?

2. Het volgende staat nadrukkelijk vermeld in de handleiding:
Citaat
IMPORTANT: Ensure that all internal hard drives are disconnected from your computer during the install (pull your SATA or IDE cables)
Waarom is dat? Als je het goed doet, dan is dat toch niet nodig? Of wordt de Grub toch naar de interne harde schijf geschreven anders?

Alvast bedankt!
Hendrik

Offline shappie

  • Lid
USBuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/28, 11:17:33 »
Ik denk dat hij dan de grub veranderd op je hoofdpartitie en er een item in maakt voor je USBuntu installatie op je USB schijf. Dit is denk ik niet de bedoeling dus koppel ze maar even los als het kan.
- Intel i7 860 - ATi HD3580 - 4GB DDR3 - Intel X25-M 80GB - Dual Screen Samsung 206BW - Win7/Kubuntu dualboot -

Hendrikdegraaf

  • Gast
USBuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/28, 11:49:21 »
OK, vraag 2 is beantwoord: bedankt shappie!