Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help! Ubuntu start niet meer op  (gelezen 1298 keer)

Help! Ubuntu start niet meer op
« Gepost op: 2011/06/13, 10:30:45 »
Van de week Ubuntu 10.04 naast Windows 7 geinstalleerd. Werkte allemaal prima. Vanmorgen even een printerprogramma geinstalleerd onder Windows en vervolgens de PC uitgeschakeld en daarna weer opgestart. Vreemde is dat de laptop eerst bleef booten (F2 en F12 op het scherm), maar niet wilde doorstarten naar het Grub scherm. Na diverse keren heropstarten blijft de PC nu hangen op een zwart scherm met linksboven een _, verder gebeurt er niets, dus ook geen doorstart naar Grub. Hoe is hier uit te komen?
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Help! Ubuntu start niet meer op
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/13, 10:51:46 »
Zou bijna niet kunnen, maar Windows is waarschijnlijk in deze niet je beste vriend geweest.
Zoals het lijkt, kan hij geen bootmedium vinden.

Zo voorstellen om een Grub herstel uit te voeren
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
NOTE: Voor dit herstel ook gebruik maken van de versie die geinstalleerd staat.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Help! Ubuntu start niet meer op
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/13, 11:01:15 »
Is een herinstallatie niet makkelijker? Via de LiveCD heb ik inmiddels een bestandje veilig gesteld naar mail, de rest staat daar al. Dus grubherstel of een nieuwe installatie erover heen zetten? Bij het afsluiten van Windows kreeg ik 60 updates voor de kiezen, mogelijk dat die inderdaad roet in het eten heeft gegooid ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/13, 11:02:47 door ron1872 »
Ubuntu 20.04 LTS

Re: Help! Ubuntu start niet meer op
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/13, 11:18:45 »
60 updates ....  :o ... had je al een tijdje Windows niet meer gebruikt.

Hoop wel dat je al die updates hebt laten uitvoeren, want Windows is nogal zinnig als het gaat om updates.
Zeker als het updates niet worden afgemaakt nadat ze gestart zijn.

Als je inderdaad al je data hebt veilig gesteld, is er denk ik niets op tegen om een herinstallatie te doen.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Help! Ubuntu start niet meer op
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/13, 12:11:29 »

Als je inderdaad al je data hebt veilig gesteld, is er denk ik niets op tegen om een herinstallatie te doen.


Die is gelukkig gelukt, bedankt voor je hulp ;)
Ubuntu 20.04 LTS