Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: defragmenteren  (gelezen 2336 keer)

Offline vinum

  • Lid
defragmenteren
« Gepost op: 2010/11/12, 15:07:17 »

ik heb ondervonden dat mijn systeem op sommige momenten enorm veel vraagt van de processors.
(ik heb een dual processor van 2200 ghz met 8 gb ramgeheugen)
hoe kan ik in ubuntu het systeem defragmenteren, naar analogie van windows?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmenteren
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/12, 15:13:08 »
Defragmenteren is overbodig:
http://sites.google.com/site/computertip/faq#TOC-Hoe-kan-ik-de-harde-schijf-defragme

Er is ongetwijfeld wat anders aan de hand. Wat vermeldt het terminalcommando top op momenten van drukte?

Offline jan11000

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/12, 16:02:39 »
Je kan vertraging merken als de hd vol begint te geraken.

Offline Tom

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/12, 16:14:09 »
En dan kun je Bleachbit gebruiken.
Zie onderstaande  blog een beetje naar onder scrollen en ge komt Bleachbit tegen.
Alles wat op die afbeeldingen aangevinkt is kun je verwijderen en dat is een smak.
Andere hokjes niet aanvinken.

https://sites.google.com/site/wandasubuntublog/-b-ubuntu
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: defragmenteren
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/12, 16:19:36 »
Andere hokjes niet aanvinken.

Waarom niet? Ik zie nog heel wat dingen die gewoon opgeruimd mogen worden.

Re: defragmenteren
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/12, 17:36:31 »
Hij laat alleen de programma's/pakketten zien waarvan hij iets kan wissen. Ik zie op Wanda zijn blog dat hij heel veel pakketten verwijderd, dus het kan goed zijn dat Bleachbit sommige cleaners niet nodig heeft op zijn systeem en op dat van u wel.

Offline Tom

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/12, 18:19:57 »
Andere hokjes niet aanvinken.

Waarom niet? Ik zie nog heel wat dingen die gewoon opgeruimd mogen worden.
[/i]

Welke Timo ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/12, 18:21:53 »
Bleachbit is te downen via Synaptic, misschien handig om dat erbij te vertellen. Ik ga hem nu uitproberen.

Verder staat er in je blog dat als je Bleachbit start in root, dat dan automatisch dingen zijn aangevinkt. Hier niet dus. Dus ik moet het zelf doen.
Plus, dat er iets niet hetzelfde is als wat jij hebt. Ik heb namelijk na APT ook Bash en die heb jij niet. En dan heb ik nog KDE en dat staat er bij jou ook niet op.
Dan heb ik ook nog Thumbnails en Xine erbij staan in de lijst.
Misschien dus even updaten Wanda? Waarschijnlijk heb je een oudere ?

Als je Bash aangevinkt hebt ben je dus je Bash history kwijt en moet je elk terminal comd weer intypen en daar heb ik geen zin in. :D
En ja als je geen xine gebruikt staat hij er ook niet op. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/12, 18:26:32 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/12, 18:41:59 »
Omdat elk commando wat je ingeeft in je Bash history staat en dat is verdraait handig.
Als je dan de terminal nog eens opstart kun je veel alleen met uw pijltjes toetsen doen.
Maar als je je bash history opruimt (verwijderd) heb je niks meer en moet je alles weer intypen. :-* :-*
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmenteren
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/12, 18:48:38 »
Jongens (en meisjes), waarom allemaal dat gevaarlijke schoonmaakwerk binnen het systeem?

Een complete Ubuntu-installatie (zonder eigen documenten, foto's, filmpjes en mp3'tjes) is meestal slechts zo'n 5 GB. Op z'n hoogst. Wat win je met al dat risicovolle "schoonmaken", terwijl de harde schijven tegenwoordig honderden GB's aan ruimte hebben?

Het enige schoonmaken dat echt wat oplevert aan ruimte, en dat bovendien geheel veilig is, is opruimen binnen je eigen filmpjes en foto's.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: defragmenteren
« Reactie #10 Gepost op: 2010/11/12, 18:54:37 »
Beste vinum,

Met 8 GB RAM, en dual-core 2.2 GHz (neem aan dat je dat bedoelt, anders heb je echt iets bijzonders  ;)) zou Ubuntu lekker snel moeten werken. Met welke versie werk je?
Het feit dat het op sommige momenten gebeurt, is al een indicatie dat het een applicatie kan zijn. Zoals Pjotr al aangeeft, open op zo'n moment een terminal en geef het commando 'top', dan kan je zien welk proces zoveel cpu-% vraagt. En post dat eens hier.

Het staat je uiteraard vrij om dingen uit je installatie te halen conform het lijstje van Wanda, maar ik betwijfel in grote mate of dat jouw probleem veroorzaakt.
Mocht je niet-gebruikte files willen opschonen, dan kan dat ook via de Terminal. Geef daar dan het commando:

sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
(Daarna password ingeven, je ziet geen tekens verschijnen, dat hoort zo)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: defragmenteren
« Reactie #11 Gepost op: 2010/11/12, 21:10:07 »

ik heb ondervonden dat mijn systeem op sommige momenten enorm veel vraagt van de processors.
(ik heb een dual processor van 2200 ghz met 8 gb ramgeheugen)
hoe kan ik in ubuntu het systeem defragmenteren, naar analogie van windows?
Schijfdefragmentatie is nooit de oorzaak van veel processorgebruik. Niet op Windows en niet op Linux. Door fragmentatie wordt de schijf langzamer en kan de processor juist minder worden gebruikt.

Overigens is er met Linux bestandsystemen (ext2/3/4) normaal gesproken zo weinig fragmentatie dat defragmenteren zelden de moeite loont.
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ#HoekanikdehardeschijfdefragmentereninLinux.3F

De vraag is dus wat er wel een oorzaak/oplossing kan zijn?

Misschien kan je via Systeem > Beheer > Systeemmonitor achterhalen wel programma of proces de processor gebruikt.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: defragmenteren
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/13, 11:30:22 »
Pjotr +1  ;)

Hou hier het systeem 'opgeruimd' via apt-get in de terminal.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline vinum

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/13, 12:40:33 »
om nogmaals terug te komen op mijn oorspronkelijke vraag: volgens mij zit het probleem in bestandsbeheer.
ik heb er redelijk wat muziekbestanden op staan, waarvan een aantal dubbel.
als ik deze wil selecteren om ze te verwijderen, gaat het processorgebruik naar 60 à 80%.
dan heeft het systeem ongeveer 10 à 15 seconden nodig om 1 bestand te selecteren, dan zwijgen we maar als ik er een twintigtal of meer wil selecteren, dan kan ik best ergens een koffietje gaan drinken;-)

Re: defragmenteren
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/13, 13:16:14 »
Je kan natuurlijk ook het applet installeren waar je de processordrukte meteen kan zien..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline vanadium

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/13, 15:21:32 »
volgens mij zit het probleem in bestandsbeheer.
ik heb er redelijk wat muziekbestanden op staan, waarvan een aantal dubbel.
Zet eens, in nautilus "Wijzig - voorkeuren, Preview tab alle preview functies af om te zien of dat verschil maakt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmenteren
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/13, 19:51:32 »
volgens mij zit het probleem in bestandsbeheer.
ik heb er redelijk wat muziekbestanden op staan, waarvan een aantal dubbel.
Zet eens, in nautilus "Wijzig - voorkeuren, Preview tab alle preview functies af om te zien of dat verschil maakt.

Dat zou weleens de "gouden tip" kunnen zijn.  :)

Offline vinum

  • Lid
Re: defragmenteren
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/13, 20:10:03 »
pjotr,

in het terminalvenster "top" ingegeven, en het resultaat is op de eerste plaats nautilus met rond de 65% cpu-gebruik.
de tweede plaats is voor "at-spi-registry"
daar tegenover staat dat het cpu-gebruik zeer hoog scoort en het interne geheugen zeer laag.
wat zou hier aan de hand zijn?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: defragmenteren
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/13, 21:20:21 »
pjotr,

in het terminalvenster "top" ingegeven, en het resultaat is op de eerste plaats nautilus met rond de 65% cpu-gebruik.
de tweede plaats is voor "at-spi-registry"
daar tegenover staat dat het cpu-gebruik zeer hoog scoort en het interne geheugen zeer laag.
wat zou hier aan de hand zijn?

Ik denk, dat vanadium het weleens aan het rechte eind zou kunnen hebben: de voorbeeldweergave die problemen veroorzaakt.

vanadium geeft een Engelstalige instructie om die uit te schakelen; hier vind je een Nederlandstalige: http://sites.google.com/site/computertip/fouten#TOC-Bestandsbeheer-Nautilus-speelt-hind
(punt 4)

Als dit het probleem oplost, zou je dan even kunnen melden welke Ubuntuversie je gebruikt? Een paar versies terug was dit namelijk ook al een probleem, maar dat werd toen opgelost. Het zou kunnen dat hier een akelige regressiefout opduikt.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/13, 21:39:36 door Pjotr »