Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Ubuntu Server] Schijfindeling? (partities)  (gelezen 901 keer)

Offline Leon90

  • Lid
[Ubuntu Server] Schijfindeling? (partities)
« Gepost op: 2012/06/09, 14:16:26 »
Hallo,

 Ik zal eerste even de hardware in kwestie weergeven:
- Intel Pentium G620
- MSI B75MA-P45
- 2x 4GB Kingston Geheugen
- 2x 2.0 TB Western Digital Green SATA600 (sata poort 1&2)
- 1x 750 GB Western Digital Green SATA300 (sata poort 3)

 Ok nu het probleem/verhaal:
Het probleem waar ik nu een beetje mee zit is hoe ik de schijven het beste kan indelen.
En daarbij ook hoeveel partities ik moet aan maken en daarbij een Software Raid moet instellen.

Zelf dacht ik aan het volgende,
In het kort wil ik de 2.0 TB schijven in RAID1 hebben, en de installatie van ubuntu server op de 750GB schijf plaatsen.
Dus wat ik had gedaan op de 750GB disk in ubuntu installatie was, 3 partities aanmaken:
- 1x 84 GB voor het basissysteem
- 1x 650GB voor /home
- 1x 16GB /swap (logische partitie)(dubbele van het geheugen)

Wat ik daarnaast op de 2.0 TB schijven had gedaan was 2 partities maken:
- 1x 100GB /var
- 1x 1.9TB /srv

De gedachte hier was om alles van data in de /srv map te stoppen dus bijv. /srv/data.
Dit om een cleane root te hebben en een goed overzicht over de data mappen in de /srv folder.
Hetzelfde geldt voor de /var folder.
En daarnaast om het zo te kunnen (soort van) backuppen in RAID1.

Nou alles goed en wel, ik probeer het te instaleren, kom een heel eind maar nu wil de GRUB loader niet instaleren. Ik dacht zelf om hij deze altijd op schijf 1 wil instaleren, alleen dat is de eerst 2TB schijf op de SATA 1 poort met enige SATA600 aansluiting.

Dus wat na dit lange verhaal een beetje het probleem is en wat ik het liefste zou willen is:
- Als eerste 1 partitie maken op de 2TB schijven voor zowel /var en /srv (zodat ik maar 1 RAID hoef te maken)(is dit mogelijk)
- GRUB Loader laten instaleren op schijf 3 (sdc (750gb schijf))

- Of helemaal een andere schijfindeling ???  , zoals je misschien kan opmerken uit het verhaal ben ik nog niet heel lang bezig met een linux omgeving oftewel ubuntu server dus val me niet te hard af aub :D

Alvast Bedankt voor uw suggesties en adviezen...