Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks  (gelezen 4746 keer)

Offline kniessokk

  • Lid
Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Gepost op: 2009/08/22, 09:36:47 »
Hallo allemaal,
ik heb sinds een al wat langere tijd ubuntu 9.04 maar nogsteeds geen draadloos internet. Ik ben nog relatief een dummy wat betreft ubuntu ;).
Mijn laptop is een MEDION MD96630.
Als ik bij verbindingen kijk geeft hij ook niks aan draadloze netwerken weer, terwijl op alle andere computers hier het draadloos het wel doet. In vista deed hij het wel op deze computer.

alvast bedankt,

Tjalle.


Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/22, 10:21:23 »
kijk hier eens naar:  http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

GrJ.

alle stappen doorgevoerd. Mijn netwerk driver is de Ralink rt2860 chipset. Ook heb ik alle drivers doorgelinkt, maar tot nu toe werkt nils :(.

Offline track

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/22, 13:16:31 »
Hoi Tjalle,

misschien heb je aan deze handleiding iets:  http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/msg458851/#msg458851
(je moet "2870" vervangen door "2860" uiteraard)

Het klinkt een beetje moeilijk als je de boel zelf moet compileren maar bij mij was het uiteindelijk niet echt en klus.
kort:
1. haal de  build-essential binnen via synaptic.
2. haal de nieuwe driver binnen van de Ralink-site:  http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Linux.html
3. best ontpakken naar   ~/rt2860 , aanpassen en compileren volgens de handleiding
   (voor het gemak heb ik ook een scriptje gemaakt ....   edit:  maar dat past vogens mij niet bij de RT2860 !
    Bij de RT2860 zijn er andere instructies  in de README_STA !
)

Vriendelijke groet,

track
« Laatst bewerkt op: 2009/08/22, 14:09:40 door track »

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/24, 13:44:10 »
Hoi Tjalle,

misschien heb je aan deze handleiding iets:  http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/msg458851/#msg458851
(je moet "2870" vervangen door "2860" uiteraard)

Het klinkt een beetje moeilijk als je de boel zelf moet compileren maar bij mij was het uiteindelijk niet echt en klus.
kort:
1. haal de  build-essential binnen via synaptic.
2. haal de nieuwe driver binnen van de Ralink-site:  http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Linux.html
3. best ontpakken naar   ~/rt2860 , aanpassen en compileren volgens de handleiding
   (voor het gemak heb ik ook een scriptje gemaakt ....   edit:  maar dat past vogens mij niet bij de RT2860 !
    Bij de RT2860 zijn er andere instructies  in de README_STA !
)

Vriendelijke groet,

track

sorry. de dingen die je bij 3 zegt vat ik niet helemaal. En wat moet ik doen met het bestandje?

ik heb ook nog gekeken op het forum. Als ik bijv. dit doe komt er dit bij mij uit:

tjalle@tjalle-laptop:~$ sudo iwlist wlan0 scan
wlan0     Interface doesn't support scanning.

tjalle@tjalle-laptop:~$ sudo iwlist wlan0 scan
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 13:47:56 door kniessokk »

Offline track

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/24, 14:48:32 »
Na stap 2 heb je een bestand "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz"  in je thuismap staan, juist ?

Stap 3 betekent dan:
3a.  Maak de map  ~/rt2860  aan (een andere naam mag ook, is maar een voorstel)  door in je thuismap
      op  [bestand] - nieuwe map  te klikken en  "rt2860"  in te vullen.    (als die map er al is sla je dit over)
3b.  Klik op het bestand  "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz"  dat hij geopend wordt door de archiefmanager.
      rechterklik op de map  "2009_0521_RT2860_Linux_STA ..." en via  [ontpakken]  (dubbel-) doorklikken naar [home]/[tjalle]/[rt2860]/
      en daar  [ontpakken].
3c.  Nu zal je in het bestandsbeheer binnen de map  ~/rt2860  een submap   "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0" vinden.
      Als je daar op klikt vind je daar ook de bewuste  README_STA  met de handleiding (in het engels).
      Dat is de maatgevende handleiding om de driver te installeren.  Die dus netjes opvolgen.

Duidelijk zover ?   Anders verklap even waar je vast zit.

track

p.s. "wlan0     Interface doesn't support scanning."  betekent in dit geval dat hij geen driver heeft.  Stond te verwachten ...

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/24, 15:17:54 »
ik zie nu dat ik de verzie van 2008 had gedownload. ik voer nu de stappen uit.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 15:21:06 door kniessokk »

Offline track

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/24, 15:22:46 »
Staat dat in je thuismap dan of in  ~/rt2860  ?

In ieder geval kun je dit (archief-) bestand gewoon volgens  3b.  uitpakken.

track

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/24, 15:28:54 »
Ik heb nu het nieuwste bestand op zijn plek. En het weergegeven. Maar ik snap er geen drol van. Zelfs al niks van 1.... ???
Ik volg de stappen niet de het bestand weergeeft. Het is allemaal erg onduidelijk voor een ubuntu noob.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 15:51:28 door kniessokk »

Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/24, 16:10:30 »
Ik heb een vraagje. Ben je een beetje bekend met de Terminal? Als je gewoon basis wat het is, is dat eigenlijk als voldoende. Dat zou een aantal stappen kunnen versnellen voor je.

De Terminal is dus een toepassing om commando's te kunnen geven. Dan heb je de grafische programma's niet zo nodig. Dit kan een aantal dingen versnellen. Je vind de Terminal onder Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminal. Dan krijg je een venster dat je kunt zien als een soort DOS-venster (in Windows vind je dat onder Run, en dan cmd, om een vergelijking te geven.)
Als je dit zou zien zitten, kunnen we op deze manier uitleg geven, door de juiste commando's te geven.
Dan hoef je maar 1 programma zelf te gebruiken, en Ubuntu doet de rest.

PS: Vanwaar ben je? Mss is er een steunpunt in de buurt.

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/24, 19:15:31 »
Ik heb een vraagje. Ben je een beetje bekend met de Terminal? Als je gewoon basis wat het is, is dat eigenlijk als voldoende. Dat zou een aantal stappen kunnen versnellen voor je.

De Terminal is dus een toepassing om commando's te kunnen geven. Dan heb je de grafische programma's niet zo nodig. Dit kan een aantal dingen versnellen. Je vind de Terminal onder Toepassingen > Hulpmiddelen > Terminal. Dan krijg je een venster dat je kunt zien als een soort DOS-venster (in Windows vind je dat onder Run, en dan cmd, om een vergelijking te geven.)
Als je dit zou zien zitten, kunnen we op deze manier uitleg geven, door de juiste commando's te geven.
Dan hoef je maar 1 programma zelf te gebruiken, en Ubuntu doet de rest.

PS: Vanwaar ben je? Mss is er een steunpunt in de buurt.

ja met terminal ben ik bekend. Ik heb het zelfs een eigen sneltoets gegeven (alt+x). Volgens mij heb ik zoonbeetje helemaal niks. En als ik teruglees op hierboven mis ik zelfs mijn netwerk driver zelfs. Maar hij geeft niet eens aan dat ik die mis bij hardwarestuurprogramma's.

Als ik op de ubuntu help site alle stappen volg lijken allle stappen gewoon goed te gaan. Maar het werkt niet uiteindelijk niet helaas. Ik heb het ook geprobeert met windows stuurprogramma's. Maar daar geeft hij allemaal fouten aan en maar een paar goede. Uiteindelijk werkt ook dat niet.

Als ik scan met behulp van Rutilt WLAN manger levert dat ook niks op. Helaas helaas.

Offline track

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/24, 20:15:19 »
Nee, in jouw geval zitten de drivers net niet in de gewone pakketten die je met synaptic kunt installeren.
Dat heb je vaaker, met name met Ralink-drivers.

En precies dat is het probleem. Je moet dus de bestanden zelf binnenhalen,  plus de header-bestanden voor jouw kernel
en dan de boel net als in de "oude tijden" zelf compileren.  Na bepaalde wijzigingen te hebben toegepast uiteraard.
Dat is dus het verhaal vanuit die  README_STA  in het kort.

En dat was ook de bedoeling van mijn bericht  #3  boven:
1. Haal de headers biinen (-> voorwaarde voor het compileren !  via synaptic)
2. bronbestanden (heb je al)
3. uitpakken, wijzigen, compileren, installeren  volgens README_STA 
   (daar zit je nu mee, had ik geprobeerd iets nader uit te leggen in mijn antwoord  #5 )

Snap je de tekst van die README_STA niet dan ?   Of heb je moeite met het Engels ?

track

Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/24, 20:29:54 »
En als ik teruglees op hierboven mis ik zelfs mijn netwerk driver zelfs. Maar hij geeft niet eens aan dat ik die mis bij hardwarestuurprogramma's.
Dat is ook het pakketje dat je gedownload hebt, de driver voor je netwerkkaart. Bij hardware-stuurprogramma's staat deze er niet bij, omdat deze niet op die manier aangeboden worden. Ze moeten dus door jezelf gecompileerd worden zoals dat heet. Kort door de bocht genomen is dit een moeilijkere manier om een programma te installeren, doordat je met de broncode zelf werkt.

Zou je kort kunnen zeggen wat je al gedaan hebt? Dan kan er vanaf daar een stap-voor-stap beschrijving gegeven worden.
De eerste stappen zijn het gemakkelijkste: downloaden en uitpakken. Ben je al zover?

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #13 Gepost op: 2009/08/24, 20:43:39 »
Nee, in jouw geval zitten de drivers net niet in de gewone pakketten die je met synaptic kunt installeren.
Dat heb je vaaker, met name met Ralink-drivers.

En precies dat is het probleem. Je moet dus de bestanden zelf binnenhalen,  plus de header-bestanden voor jouw kernel
en dan de boel net als in de "oude tijden" zelf compileren.  Na bepaalde wijzigingen te hebben toegepast uiteraard.
Dat is dus het verhaal vanuit die  README_STA  in het kort.

En dat was ook de bedoeling van mijn bericht  #3  boven:
1. Haal de headers biinen (-> voorwaarde voor het compileren !  via synaptic)
2. bronbestanden (heb je al)
3. uitpakken, wijzigen, compileren, installeren  volgens README_STA  
   (daar zit je nu mee, had ik geprobeerd iets nader uit te leggen in mijn antwoord  #5 )

Snap je de tekst van die README_STA niet dan ?   Of heb je moeite met het Engels ?

track

Ik heb inderdaag moeite met het engels. Wat is headers binnenhalen? Sorry, ik weet erg weinig van ubuntu en de meeste termen die jullie gebruiken begrijp ik niet. En het is erg moeilijk om te zeggen waar ik ben. Misschien kunnen we beter vanaf het begin beginnen? Ik heb namelijk al op veel verschillende manieren dingen geprobeert.


Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #14 Gepost op: 2009/08/24, 20:46:41 »
En als ik teruglees op hierboven mis ik zelfs mijn netwerk driver zelfs. Maar hij geeft niet eens aan dat ik die mis bij hardwarestuurprogramma's.
Dat is ook het pakketje dat je gedownload hebt, de driver voor je netwerkkaart. Bij hardware-stuurprogramma's staat deze er niet bij, omdat deze niet op die manier aangeboden worden. Ze moeten dus door jezelf gecompileerd worden zoals dat heet. Kort door de bocht genomen is dit een moeilijkere manier om een programma te installeren, doordat je met de broncode zelf werkt.

Zou je kort kunnen zeggen wat je al gedaan hebt? Dan kan er vanaf daar een stap-voor-stap beschrijving gegeven worden.
De eerste stappen zijn het gemakkelijkste: downloaden en uitpakken. Ben je al zover?


ik heb "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz" uitgepakt. Nu een rommelig mapje met files.

Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #15 Gepost op: 2009/08/24, 21:12:38 »
ik heb "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz" uitgepakt. Nu een rommelig mapje met files.
Dat rommelige klopt. Ik ben even bezig ook met README_STA te lezen, zodat ik wat extra uitleg kan geven.
Wat je al kunt doen is in de Terminal
sudo apt-get install build-essentialVul je paswoord in, je ziet geen sterretjes, dat is juist.
Zodra ik README_STA gelezen heb, en snap, probeer ik meer uitleg te geven.
Mss dat jij het al beter snapt, track?
Ik lees me zoiezo nog wat in. Misschien staat het ergens anders online duidelijker.

grtn Lennert

Offline track

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #16 Gepost op: 2009/08/24, 21:13:43 »
Laten wij even kijken wat je hebt:

1. De "build-essentials":  open even het  [systeem] - beheer - synaptic pakketbeheer
   en zoek daar naar de  "essential".  Zijn de "build-essentials" geïnstallerd (= groen hokje) ?
   Zie mijn plaatje in de bijlage beneden als voorbeeld.
2. De bronbestanden:
Citaat
Ik heb "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz" uitgepakt. Nu een rommelig mapje met files
Dat is zo. Een hele bos van bestanden die allemaal goed afgestemd zijn.
Waar heb je die staan ?  Staat de map "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0"  rechtstreeks in je thuismap of in een submap "rl2860" ?
(test: in de terminal een  ls -l 2009*  doen.  Levert die alleen het  "... .tgz"-bestand of komt er ook een map ? )
- maakt in principe niet uit, we moeten maar weten waar ie staat. -

Dan kunnen wij eigenlijk met de stappen vanuit de  README_STA  aan de slag.  (hoofdstuk "Build Instructions: " )
Die vind je rechtstreeks in de map  2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0

track

p.s: Lennert:  volgens de README_STA doen ze het bij deze driver nog helemaal handmatig, dus best gewoon de stappen volgen.
                   Misschien kun je een scriptje aanmaken, maar dat is ook weer een klus.
( kan volgens  http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/msg463878/#msg463878
  dit is echter voor de  RT2870 - en is iets makkelijker)
« Laatst bewerkt op: 2009/08/24, 21:22:09 door track »

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #17 Gepost op: 2009/08/24, 21:28:24 »
ik heb "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz" uitgepakt. Nu een rommelig mapje met files.
Dat rommelige klopt. Ik ben even bezig ook met README_STA te lezen, zodat ik wat extra uitleg kan geven.
Wat je al kunt doen is in de Terminal
sudo apt-get install build-essentialVul je paswoord in, je ziet geen sterretjes, dat is juist.
Zodra ik README_STA gelezen heb, en snap, probeer ik meer uitleg te geven.
Mss dat jij het al beter snapt, track?
Ik lees me zoiezo nog wat in. Misschien staat het ergens anders online duidelijker.

grtn Lennert

gedaan. En in symaptec staat hij ook aangevinkt.

----

Laten wij even kijken wat je hebt:

1. De "build-essentials":  open even het  [systeem] - beheer - synaptic pakketbeheer
   en zoek daar naar de  "essential".  Zijn de "build-essentials" geïnstallerd (= groen hokje) ?
   Zie mijn plaatje in de bijlage beneden als voorbeeld.
2. De bronbestanden:
Citaat
Ik heb "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz" uitgepakt. Nu een rommelig mapje met files
Dat is zo. Een hele bos van bestanden die allemaal goed afgestemd zijn.
Waar heb je die staan ?  Staat de map "2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0"  rechtstreeks in je thuismap of in een submap "rl2860" ?
(test: in de terminal een  ls -l 2009*  doen.  Levert die alleen het  "... .tgz"-bestand of komt er ook een map ? )
- maakt in principe niet uit, we moeten maar weten waar ie staat. -

Dan kunnen wij eigenlijk met de stappen vanuit de  README_STA  aan de slag.  (hoofdstuk "Build Instructions: " )
Die vind je rechtstreeks in de map  2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0

track

p.s: Lennert:  volgens de README_STA doen ze het bij deze driver nog helemaal handmatig, dus best gewoon de stappen volgen.
                   Misschien kun je een scriptje aanmaken, maar dat is ook weer een klus.
( kan volgens  http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/wlan-hulp-bij-de-tweede-stap-graag/msg463878/#msg463878
  dit is echter voor de  RT2870 - en is iets makkelijker)

uitkomts van dat codetje:

tjalle@tjalle-laptop:~$ ls -l 2009*
-rw-r--r-- 1 tjalle tjalle 643879 2009-08-24 15:22 2009_0521_RT2860_Linux_STA_V2.1.2.0.tgz
tjalle@tjalle-laptop:~$


Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #18 Gepost op: 2009/08/24, 21:32:11 »
Ik bedenk net dat het niet meer nodig is om de uitleg helemaal zelf te vertalen naar het Nederlands en mensentaal. Dat heeft Pjotr al gedaan voor ons: http://sites.google.com/site/computertip/rt2860
Deze handleiding zou toch al moeten duidelijker zijn, volgens mij.
Ik stel wel voor dat je eerst even doorleest voor je eraan begint, dat geeft je een overzicht.

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #19 Gepost op: 2009/08/24, 21:38:06 »
Ik bedenk net dat het niet meer nodig is om de uitleg helemaal zelf te vertalen naar het Nederlands en mensentaal. Dat heeft Pjotr al gedaan voor ons: http://sites.google.com/site/computertip/rt2860
Deze handleiding zou toch al moeten duidelijker zijn, volgens mij.
Ik stel wel voor dat je eerst even doorleest voor je eraan begint, dat geeft je een overzicht.

het spijt me, maar deze handleiding heb ik al eens uitgevoerd. Dit was het eerste wat ik probeerde. Blijkbaar is hier iets mis gegaan, terwijl het in het proces leek alsof alles goed werkte. Ik heb ook geprobeert om mijn windowsstuurprogramma's te installeren via een programma dat ze daar aangeven. Ik probeer het hele schema morgen wel weer een keer opnieuw. Maar nu slapen want morgen moet ik weer vroeg op .. .

heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe, en tot morgen.

greets.

Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #20 Gepost op: 2009/08/24, 21:42:28 »
het spijt me, maar deze handleiding heb ik al eens uitgevoerd. Dit was het eerste wat ik probeerde. Blijkbaar is hier iets mis gegaan, terwijl het in het proces leek alsof alles goed werkte.

Sry , dat wist ik niet. Ik lees ze zelf even door, en zal kijken of ik het kan aanpassen naar het nieuwste pakket. Ik weet niet of ik het vanavond afkrijg, zal anders voor morgenavond zijn.

@track: dat scriptje zal me niet lukken. heb ik nog nooit echt gedaan (dus meer dan 2/3 regels), dus... zal me wel eens inlezen daarin, ik zie op het forum dat het wel heel handig kan zijn om dit te kunnen.

Offline track

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #21 Gepost op: 2009/08/24, 22:26:40 »
Lennert:  ik dacht ook niet serieus dat jij dat zou moeten doen.  Eerder (als ik de tijd vind) zal ik misschien overmorgen
mijn scripje een beetje voortbreien en aanpassen voor de rt 2860 .
Alleen heb ik geen ontvanger daarvoor om het te testen, dat zal dus iemand anders moeten doen.

Dus als jullie er niet uitkomen kan ik na woensdag ermee aan de slag. (eerder heb ik niet de tijd)

track

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #22 Gepost op: 2009/08/29, 20:54:59 »
Ik bedenk net dat het niet meer nodig is om de uitleg helemaal zelf te vertalen naar het Nederlands en mensentaal. Dat heeft Pjotr al gedaan voor ons: http://sites.google.com/site/computertip/rt2860
Deze handleiding zou toch al moeten duidelijker zijn, volgens mij.
Ik stel wel voor dat je eerst even doorleest voor je eraan begint, dat geeft je een overzicht.

het spijt me, maar deze handleiding heb ik al eens uitgevoerd. Dit was het eerste wat ik probeerde. Blijkbaar is hier iets mis gegaan, terwijl het in het proces leek alsof alles goed werkte. Ik heb ook geprobeert om mijn windowsstuurprogramma's te installeren via een programma dat ze daar aangeven. Ik probeer het hele schema morgen wel weer een keer opnieuw. Maar nu slapen want morgen moet ik weer vroeg op .. .

heel erg bedankt voor de moeite tot nu toe, en tot morgen.

greets.

ik heb de hele handleiding weer gedaan. Maar nogsteeds werkt niks. Nu met het gevolg dat ik de network manager heb verwijderd en ook geen gewoon bekabeld internet heb >.>

Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #23 Gepost op: 2009/08/29, 20:59:16 »
Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken naar de handleiding. We hebben iets te veel werk met de verbouwingen.
Je kunt de networkmanager opnieuw installeren via synaptic.
 Of anders installeer je WICD manager. Die doet hetzelfde, maar ik vind hem iets gemakkelijker in gebruik.

Offline kniessokk

  • Lid
Re: Geen draadloos Netwerk - hij ziet niks
« Reactie #24 Gepost op: 2009/08/29, 21:27:16 »
Ik heb nog geen tijd gehad om te kijken naar de handleiding. We hebben iets te veel werk met de verbouwingen.
Je kunt de networkmanager opnieuw installeren via synaptic.
 Of anders installeer je WICD manager. Die doet hetzelfde, maar ik vind hem iets gemakkelijker in gebruik.

maar dat gaat moeilijk als ik geen internet heb op die pc :P