Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid werkt maar beperkt -- opgelost  (gelezen 449 keer)

Offline rogonow

  • Lid
Geluid werkt maar beperkt -- opgelost
« Gepost op: 2013/08/03, 10:10:47 »
Ik zocht een manier om de toonhoogte te regelen. Ik heb daarvoor
http://www.stchman.com/tools/alsa/alsa_setup.sh
gedownload en geïnstalleerd.
Resultaat: geen geluid.

Na toepassen van :
http://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
Wel geluid (youtube) , maar volumeknoppen van laptop werken niet meer en ik kan geen mp3 meer afspelen van mijn laptop.

Bovendien kan ik de toonhoogte van de output niet regelen.

Hoe en waar codecs downloaden en installeren, want ik denk dat het probleem daar zit?

Geluidskaart:
Realtek 97

Ubuntu: 10.04

EDIT: opgelost dankzij upgrade naar 12.04, maar toonhoogte kan ik nog ni regelen.
« Laatst bewerkt op: 2013/08/07, 22:36:35 door rogonow »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geluid werkt maar beperkt
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/03, 10:52:15 »
Ubuntu 10.04 wordt niet meer ondersteund. Je krijgt dus geen (veiligheids)updates meer en bugs in programma's worden niet meer opgelost.

Je kan dus beter overstappen op Ubuntu 12.04 LTS of 13.04. Die krijgen wel support en updates en hebben bovendien een veel betere hardware-ondersteuning.

Lukt het in een nieuwere versie van Ubuntu nog niet met je geluid, dan is het wel handig om te vertellen welke laptop je precies hebt (het exacte typenummer dus). Het exacte type geluidskaart willen we ook weten. Er zijn verschillende geluidschips en wel meer dan 100 hardwareconfiguraties van die chips die allemaal door Realtek gemaakt zijn maar net iets anders in elkaar steken. Wat dus werkt op de ene laptop hoeft niet per se op de andere ook te werken.

Offline rogonow

  • Lid
Re: Geluid werkt maar beperkt
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/06, 18:26:20 »
Ik wist niet dat 10.04 niet meer ondersteund werd. Ik ga upgraden. Als je binnen een week niets meer van me hoort, is er iets grondig mis. Hopelijk tot binnenkort.