Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wubi  (gelezen 19875 keer)

Offline Thijsg

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #25 Gepost op: 2009/09/29, 15:58:37 »
Let op: installeer Ubuntu liever niet vanuit Windows (binnen Windows). Installeren met Wubi (zo heet die methode) kan wel, maar het is technisch van mindere kwaliteit dan de normale installeermethode, waarbij Ubuntu een eigen partitie op de harde schijf krijgt.

Onder andere, omdat u met Wubi een bestandssysteem-in-een-bestandssysteem aanmaakt, en dat is een extra laag die de systeemprestaties van Ubuntu iets drukt. Bovendien werkt daardoor bestandsherstel na stroomstoringen en dergelijke, niet goed in Ubuntu.

Ook is uw Linux dan kwetsbaar voor Windows-ellende (virussen e.d.), want het Ubuntusysteem is dan gewoon toegankelijk voor Windows.

Kortom: installeer liever op de gewone manier, zoals hier ---snelkoppeling--- staat beschreven.

Hebt u al een bestaande Wubi-installatie? Verwijder die dan eerst even. Dat kunt u doen binnen Windows, via Configuratiescherm - Software installeren/verwijderen.

Zou je niet beter "specifieke Windowsproblemen" neer kunnen zetten?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #26 Gepost op: 2009/09/29, 16:36:22 »
Bedankt voor je voorstel maar het is helaas niet bruikbaar.

Onder andere, omdat u met Wubi een bestandssysteem-in-een-bestandssysteem aanmaakt, en dat is een extra laag die de systeemprestaties van Ubuntu iets drukt.
Dat wordt schijfvirtualisatie genoemd. Anno 2009 is dat heel normaal, ook bij grote rekencentra. Performanceverlies is verwaarloosbaar. Soms kan er iets performanceverlies zijn als de ntfs schijf voor de installatie sterk gefragmenteerd is. Oplossing: voor installatie defragmenteren.

Bovendien werkt daardoor bestandsherstel na stroomstoringen en dergelijke, niet goed in Ubuntu.
1-0: Ubuntu kan geen ntfs controle uitvoeren.  :'(
Zie http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi#Problemen
Normaal staan bekende problemen onderaan een artikel, eventueel kan in dit geval een uitzondering gemaakt worden en dit bovenaan geplaatst worden.

Ook is uw Linux dan kwetsbaar voor Windows-ellende (virussen e.d.), want het Ubuntusysteem is dan gewoon toegankelijk voor Windows.
Niet waar: Windows kan geen extn schijven lezen of schrijven. Daar zijn wel speciale windows programma's voor, maar er is geen windows virus die dit kan (afaik).

Hebt u al een bestaande Wubi-installatie? Verwijder die dan eerst even. Dat kunt u doen binnen Windows, via Configuratiescherm - Software installeren/verwijderen.
Het is ook mogelijk de Wubi installatie te migreren naar een eigen schijfpartitie. Lijkt mij beter als direct wissen... ;)

Zo zijn er ook nadelen aan de "gewone" manier:
- De PC moet opgestart worden met de Ubuntu CD. Dat is niet voor iedereen zo logisch. Voor alle andere CD's moet eerst Windows gestart worden.
- Er is geen noodzaak de ntfs partitie te verkleinen. Het uitvoeren van ntfsresize in de "gewone" installatie kan evengoed een corrupte schijf en/of dataverlies opleveren.
- Bij een "gewone" installatie werkt het verkleinen van de ntfs partitie niet als er een foutje op de ntfs partitie is aangetroffen.
- Er wordt geen een grub in MBR geplaatst. Dit geeft zeker problemen als de "normaal" geïnstalleerde Ubuntu wordt gewist.
- Als een "normaal" geïnstalleerde Ubuntu wordt gewist blijft er ongepartitioneerde diskruimte over. De gebruiker heeft ineens een kleinere schijf! Dit is op te lossen maar ook dat is niet 100% zonder risico op dataverlies.
- ...

Maar laten we nu niet in een negatieve dip schieten. De antwoorden op ons forum houden vaak geen of onvoldoende rekening met een Wubi installatie en/of we weten niet hoe hier mee om te gaan (mount -o loop enz). De noodzaak voor goede documentatie is groter dan de noodzaak voor meer waarschuwingen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/29, 17:48:23 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Wubi
« Reactie #27 Gepost op: 2009/09/29, 17:20:50 »
Er wordt geen grub in MBR geplaatst. Dit geeft zeker problemen als de "normaal" geïnstalleerde Ubuntu wordt gewist.
Dat klopt niet helemaal volgens mij. Vereweg het meeste komt in /boot/grub/ te staan.
In Gparted kun je naar ik meen gewoon de Ubuntu- en swappartitie verwijderen en de Windowspartitie een [boot] vlag meegeven. De Windows bootloader zal dan zijn werk doen en Windows starten, zonder GRUB. Wil je dat ik mijn systeem ff back-up en het even probeer? Dan hebben we zekerheid omtrent die methode :)

Wat je zegt over starten met de cd erin: klopt wel, maar mensen die daarvan "last ondervinden" snappen volgens mij niet echt wat een besturingssysteem is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #28 Gepost op: 2009/09/29, 17:56:31 »
(ik bedoelde dat er juist wel een grub in mbr geplaats word ;))
is daar niet zoiets als fdisk /mbr voor nodig om dit te herstellen?
Prima als je het wil uitproberen maar dit is een tegenargument voor een 'normale' installatie en niet voor dit artikel. ;)

en wubi is juist, of ook, voor mensen die (nog) niet weten wat een echt os is. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Wubi
« Reactie #29 Gepost op: 2009/09/29, 18:51:41 »
Offtopic:
@ testcees: Ik interpreteerde je opmerking als "Bij gebruik van wubi wordt er geen grub in het mbr geplaatst. Dit in tegenstelling tot een normale installatie, waarbij dat wel gebeurt. In dat laatste geval kunnen er problemen optreden als de Ubuntu-partitie wordt verwijderd." Dat het een argument tegen een normale installatie was had ik dus wel begrepen. :)

In ieder geval ga ik het proberen, tenzij in de documentatie een handiger methode staat (mocht dat niet zo zijn, dan hebben we een aan te bieden manier om Uby te verwijderen).

Ontopic: Ik denk dat als men in Windows de Uby-cd invoert, dat er na de optie "installatie" een extra scherm moet komen die de volgende opties biedt: "Onafhankelijk van Windows installeren" en "Binnen Windows installeren - handiger als u Ubuntu slechts wenst uit te proberen". Als er op de eerste knop wordt geklikt, krijgt men de melding "U hebt gekozen om Ubuntu naast Windows te installeren op een aparte partitie ("schijfstation"). Daarom moet de computer nu worden herstart, zodat de computer kan opstarten vanaf deze cd".

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #30 Gepost op: 2009/09/29, 19:22:01 »
@ testcees: bij een Wubi-installatie is de "virtuele Ubuntu" als zodanig, als één groot bestand, wel degelijk benaderbaar door Windows. En dus ook door schadelijke Windowsprogjes. Niet het bestandssysteem binnen de VM, inderdaad. Maar wel de VM an sich. Niet prettig.

Tja, uiteindelijk komt het neer op de volgende afweging: waar wil je de obstakels hebben? Bij het installeren of bij het gebruik?

Een gewone installatie met aparte partitie, zet relatief de meeste obstakels bij de installatie. Want die is iets lastiger dan een Wubi. Maar is een "gewone" eenmaal op z'n plekkie, dan is het gebruik ervan, het eenvoudigste.

Een Wubi daarentegen, zet de meeste obstakels bij het gebruik.

Kernvraag: waar heeft een Linuxbeginner het meeste aan?

Ik vind het 't verstandigste, om beginners in de richting te sturen van optimaal gebruiksgemak. Het gebruik is immers, als het goed is, een veel langduriger fase dan het installeren.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Wubi
« Reactie #31 Gepost op: 2009/09/29, 19:26:02 »
Pjotr: dus als mijn voorstel zou worden toegepast, moet aan de gebruiker als het ware worden "gehint" dat op de langere termijn de normale methode prettiger is. Lastigere installatie, maar daarna prettiger om mee te werken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wubi
« Reactie #32 Gepost op: 2009/09/29, 19:29:53 »
Een simpele hint is nooit genoeg, zo is de ervaring. Alleen ervaren gebruikers pikken zo'n hint op.
En laat die handleiding nou net bedoeld zijn voor onervaren gebruikers...

Je moet in duidelijke, niet mis te verstane taal uitleggen hoe het zit, en dan nog redelijk kort ook, anders is het een gevalletje tl;dr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #33 Gepost op: 2009/09/29, 19:35:31 »
Een simpele hint is nooit genoeg, zo is de ervaring. Alleen ervaren gebruikers pikken zo'n hint op.
En laat die handleiding nou net bedoeld zijn voor onervaren gebruikers...

Je moet in duidelijke, niet mis te verstane taal uitleggen hoe het zit, en dan nog redelijk kort ook, anders is het een gevalletje tl;dr.


Vandaar ook mijn voorkeur voor een beleefde variant van: "doe jezelf (en ons, de hulpvraagbeantwoorders) een lol en pleur Wubi weg. Doe daarna alsnog een gewone installatie".  :D

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Re: Wubi
« Reactie #34 Gepost op: 2009/09/29, 20:00:23 »
Ik bedoelde dus als de door mij voorgestelde installatieprocedure zou worden toegepast, dit beknopt in het venster moet komen te staan.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #35 Gepost op: 2009/09/29, 22:39:05 »
Toegevoegd:
 * Wubi zonder cd te branden
 * Wubi recovery met LiveCD

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #36 Gepost op: 2009/09/29, 22:46:49 »
Een simpele hint is nooit genoeg, zo is de ervaring.
De waarschuwing tegen forumadvies is nu vet gedrukt:

In documentatie en op het Ubuntu internet forum wordt vaak uitgegaan van een niet-Wubi installatie. Met name instructies voor het herstel met behulp van een LiveCD zijn anders voor een met Wubi geïnstalleerd systeem.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wubi
« Reactie #37 Gepost op: 2009/09/29, 23:05:06 »
Top! :)
Met een beetje geluk vermelden de probleemgevallen nu sneller dat het om Wubi gaat.
Dat maakt het verhelpen een stuk doeltreffender.

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #38 Gepost op: 2009/09/29, 23:28:51 »
Nee mensen, ik snap het echt niet !

Nu zitten jullie weer te beweren dat een wubi soms wél een even goede Uby is als een echte Dual Boot ??
Van:
... dat op de langere termijn de normale methode prettiger is. Lastigere installatie, maar daarna prettiger om mee te werken.
Nee. absoluut niet dus !!  Niet prettiger of leuker,  het is de vraag van een veilige of dus niet veilige (w)Uby !!
Geen tikje minder !
En wij moeten het toch voor onze verantwoording nemen dat wij de mensen niet in hun ongeluk laten lopen.

Het is waar, ik was onbeleefd gister avond toen ik telkens, telkens, telkens en nu actuëel weer die ellende tegen kwam
die vanuit die combinatie van een slecht (wubi-) systeem met de onnozelheid van misleidde gebruikers voortkomt.

Maar het is zonde van al de zinloos versleten energie en inzet voor een systeem dat niet echt veilig te krijgen is.
Daar moeten wij niet er omheen praten.  Hoe kunnen wij ooit nog over die paar percentjes veiligheid van ext4
discussiëren ?? 
Als wij tegelijk eigenlijk een systeem aanraden dat met een kans van zoveel percent na enkele maanden echt plat ligt...

Nee mensen, ik snap het  niet ...

track

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wubi
« Reactie #39 Gepost op: 2009/09/29, 23:37:57 »
Als mensen er van het begin af aan rekening mee houden dat Wubi niet bedoeld is voor permanent gebruik, dan mag je toch wel aannemen dat ze er geen belangrijke data in opslaan?
Dan is het verlies van een installatie ook veel minder erg.

Als ze dan ook nog eens in het geval van problemen meteen duidelijk maken dat het geen normale dual boot is, dan kan de hulp ook nog eens adequater, waardoor het risico op volledig verlies ook weer afneemt.

Het is en blijft wel een minderwaardig systeem vind ik. Maar omdat het officieel ondersteund wordt zijn wij haast wel verplicht om ook redelijke documentatie te maken. Aanraden is dus niet de bedoeling, maar zorgen dat de kans op dataverlies kleiner wordt wel.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #40 Gepost op: 2009/09/29, 23:57:12 »
Dat is jammer track. Met name had ik verwacht dat jij de LiveCD tekst wel een nuttige toevoeging zou vinden. In verband met de ondersteuning die je op ons forum geeft (waarvoor niets anders dan lof!).

Deze wiki documentatie er is om samen mee te HELPEN aan ontwikkelingen. Het is geen persoonlijk blog waar eens "lekker" kritiek geuit kan worden. Er zijn ook mensen die plezier hebben (gehad) met hun Wubi installatie. Die melden zich zelfs met succesverhalen in het Wubi-problemen topic!
Hoe succes een probleem kan zijn.  ???

De 2 reële problemen zijn:
  • 1. "iedereen" gebruikt een aparte partitie en gaat er van uit dat een ander dat ook heeft.
  • 2. Ubuntu heeft GEEN mogelijkheid om fouten in het ntfs bestandssysteem te herstellen.

ad 1. Ik ben gestart met Linux met 2 floppies: root en boot als ik met niet vergis. Nu gebruiken we virtuele schijven, so-what?
ad 2. ntfs is een gesloten systeem. afaik is de ntfs driver in Linux reverse-enginering (http://nl.wikipedia.org/wiki/NTFS-3G). Wie weet of er enig zicht is op een goede fsck.ntfs?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #41 Gepost op: 2009/09/30, 00:12:06 »
Er zijn ook mensen die plezier hebben (gehad) met hun Wubi installatie. Die melden zich zelfs met succesverhalen in het Wubi-problemen topic!

Daar ben ik blij mee.... Dat geeft een volledig beeld. Want ook die meningen tellen mee. Alleen met een open en eerlijke gedachtenwisseling komen we tot een goed (breed gedragen) en democratisch resultaat.

Zo hoort het. Met het proces ben ik dus ook heel tevreden.  :)

Ook al is mijn eigen mening niet veranderd.  :P

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #42 Gepost op: 2009/09/30, 00:21:42 »
... dan mag je toch wel aannemen dat ze er geen belangrijke data in opslaan?
Wat ik net de laatste dagen heb gezien  (en bij betrokken was ook ..) was net het tegendeel.
Dat de mensen het net niet door hadden.  Ja, zij waanden zelfs een echt Dual Boot te hebben
omdat het nergens duidelijk genoeg gezegd werd !
Hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-gecrashed-blijft-hangen-in-grub/ **
en hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/problemen-van-userful-multiplier/

Waarom denk je anders dat ik zo kwaad ben !   Het is absoluut niet mijn "fanatisme" of zoiets ...
Ik zie wat in de Wiki's staat, en ik hoor de enthousiaste reacties van verschillende mensen hier op
het forum.  En dan beland ik weer in de realiteit van het echte leven, en die laat mij telkens weer mijn neus
tegen de ellende botsen.  En dan kan ik tegelijk ook iedere keer weer tegen allerlei vooroordelen aan discussieren
terwijl ik meehelp die rotzooi (die ik echt niet zelf veroorzaakt heb !)  weer te redden. 

Of, moet ik bij een wubi meteen afhaken, in de trant van "jullie hebben die ellende veroorzaakt,
nu bekijk het maar !" ??     Consequent was dat wél.
Maar wil het ik niet, hier iemand in zijn nood (is het toch als je alles kwijt dreigt te raken ?)  alleen te laten zitten.
Dat zou tegen "Ubuntu" zijn.

Dus zal ik er niet over gaan zwijgen. 

track

p.s.:  testcees: ja, het is een nuttige aanvulling !  Dat zie ik wél, en ik aanvaard het ook.  Wat mij nog steeds stoort
 is dat er nog steeds een tè positief beeld gegeven wordt.  De waarschuwingen voor het dataverlies enz. zijn er nog
 helemaal niet duidelijk genoeg.  Met als gevolg o.a. dat wat ik hier boven nog een keer aanhaalde.

pps: **edit:  sorry, ik had de foute link geplaatst !
« Laatst bewerkt op: 2009/09/30, 01:12:00 door track »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #43 Gepost op: 2009/09/30, 00:39:03 »
Er wordt verschillend over gedacht, track. Zo gaat dat soms.... En daar wil Ubuntu-NL rekening mee houden. Terecht. Het is immers een gemeenschap.

Argumenten voor en tegen worden afgewogen, en dan komt er, als het goed is, een werkbaar compromis uit de bus. Dat wordt dan de leidraad voor de documentatie over Wubi. Zo hoort het te gaan, en zo is het hierbij ook gegaan.

Natuurlijk kan iedereen daarnaast zijn *eigen* mening hebben. En die ook uitdragen. We zijn immers vrije mensen.  :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wubi
« Reactie #44 Gepost op: 2009/09/30, 00:56:42 »
... dan mag je toch wel aannemen dat ze er geen belangrijke data in opslaan?
Wat ik net de laatste dagen heb gezien  (en bij betrokken was ook ..) was net het tegendeel.
Dat de mensen het net niet door hadden.  Ja, zij waanden zelfs een echt Dual Boot te hebben
omdat het nergens duidelijk genoeg gezegd werd !
Hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/opstart-volgorde-dualboot/
Hier werd het gelukkig al na enkele posts duidelijk dat het om Wubi gaat. Wel zagen we hier het nadeel van geen ntfs-checker in Ubuntu.
Maar dit problem is toch opgelost zonder dataverlies?

Citaat
en hier: http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/problemen-van-userful-multiplier/
WTF?
AWN is stuk, dus laat ik een multi user X server installeren waar ik voor moet gaan betalen?
Daar is wel meer mis, dan alleen een storing in Wubi.
Verwijder je in een normale installatie de X server, dan komt een nieuwe gebruiker er ook niet meer uit...
Bovendien kan je via een live cd ook een Wubi-image recoveren, het is alleen wat ingewikkelder.

Citaat
Waarom denk je anders dat ik zo kwaad ben !   Het is absoluut niet mijn "fanatisme" of zoiets ...
Ik zie wat in de Wiki's staat, en ik hoor de enthousiaste reacties van verschillende mensen hier op
het forum.  En dan beland ik weer in de realiteit van het echte leven, en die laat mij telkens weer mijn neus
tegen de ellende botsen.  En dan kan ik tegelijk ook iedere keer weer tegen allerlei vooroordelen aan discussieren
terwijl ik meehelp die rotzooi (die ik echt niet zelf veroorzaakt heb !)  weer te redden.
Jouw hulp wordt zeer gewaardeerd :)
Ik denk alleen niet dat je al die problemen op Wubi af kan schuiven. Het is wel een minderwaardig systeem, maar niet altijd de oorzaak van het probleem. In sommige gevallen kan het een herstel moeilijker of zelfs onmogelijk maken, maar dat is lang niet altijd zo.

Citaat
Of, moet ik bij een wubi meteen afhaken, in de trant van "jullie hebben die ellende veroorzaakt,
nu bekijk het maar !" ??     Consequent was dat wél.
Maar wil het ik niet, hier iemand in zijn nood (is het toch als je alles kwijt dreigt te raken ?)  alleen te laten zitten.
Dat zou tegen "Ubuntu" zijn.
Een deel van de oplossing moet het voorlichten van gebruikers zijn. Zo weten ze waar ze voor kiezen en wat de voor- en nadelen zijn. Als het vanaf het begin duidelijk is dat het om Wubi gaat, dan kan zo iemand ook prima geholpen worden.

Daarbij kom ik bij het 2e punt: de helpers die nog niet precies weten hoe een Wubi-installatie werkt.
Verschillende bootloaders, een image in plaats van een partitie, enz. Dat maakt nogal wat verschil.
Als je eenmaal weet hoe je veel voorkomende fouten kan herstellen, dan is er weinig verschil met een normale installatie.

De grote verschillen zitten in de fsck en chkdisk, wat met name bij vastlopers of stroomstoringen een probleem kan zijn.
Dat blijft het zwakke punt, imho. Je blijft afhankelijk van Windows en zijn (on)mogelijkheden om de fouten te herstellen.
Maar zolang je geen abrupte shutdowns doet en geen last hebt van gekke vastlopers, ook niet onder Windows, dan werkt Wubi net zo stabiel als Ubuntu in een dual boot.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #45 Gepost op: 2009/09/30, 01:00:14 »
@Pjotr: Namens iedereen, bedankt voor de complimenten over het proces.  :)

Weet dat dit topic is gestart met de tekst:

Niet dat een installatie door Wubi mijn voorkeur zou hebben maar
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi

Allemaal bedankt voor de medewerking tot nu toe!

Natuurlijk kan iedereen daarnaast zijn *eigen* mening hebben. En die ook uitdragen. We zijn immers vrije mensen.  :)
Zekers, daar heb ik geen moment aan getwijfeld en/of willen beïnvloeden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #46 Gepost op: 2009/09/30, 01:16:17 »
... dan mag je toch wel aannemen dat ze er geen belangrijke data in opslaan?
Wat ik net de laatste dagen heb gezien  (en bij betrokken was ook ..) was net het tegendeel.
Dat de mensen het net niet door hadden.  Ja, zij waanden zelfs een echt Dual Boot te hebben
omdat het nergens duidelijk genoeg gezegd werd !
Hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/opstart-volgorde-dualboot/
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-gecrashed-blijft-hangen-in-grub/  <-  gecorrigeerd
Hier werd het gelukkig al na enkele posts duidelijk dat het om Wubi gaat. Wel zagen we hier het nadeel van geen ntfs-checker in Ubuntu.
Maar dit problem is toch opgelost zonder dataverlies?
Sorry, ik had de foute link geplaatst. (inmiddels verbeterd, was mijn fout)
In dat geval dat ik bedoelde is het tot nu toe juist niet gered !

En dat gaat nog steeds een beetje onder bij de discussie...

track

Offline track

  • Lid
Re: Wubi
« Reactie #47 Gepost op: 2009/09/30, 13:19:59 »
testcees:  ik vind het heel goed dat je dat stuk "Live CD" met de mount-opdrachten
hebt opgenomen.
Daar was ik zelf ook pas enkele dagen achter gekomen. 
Maar dit is wél belangrijk om de achtergrond van wubi te verhelderen.

Nu nog het verhaal met de risico's nog iets duidelijker, en ik ben er helemaal blij mee.  ;)

track

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wubi
« Reactie #48 Gepost op: 2009/10/18, 13:25:56 »
Bug 428575 opgenomen. Zolang deze niet is opgelost (niet opgelost in huidige Karmic 9.10) geeft dit op Nederlandse computers problemen met leestekens in het wachtwoord.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/InstallatieKarmicWubi#Problemen
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wubi
« Reactie #49 Gepost op: 2009/10/19, 12:13:34 »
Je zou nog een nadeel van Wubi kunnen noemen: bij herstel van Windows vanaf een herstelpartitie (zo'n partitie komt veel voor bij laptops), ben je Ubuntu helemaal kwijt....