Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld  (gelezen 4390 keer)

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Gepost op: 2009/05/16, 21:26:11 »
Ik heb zojuist een schone installatie gedaan met de 64 bits versie van Ubuntu 9.04. Sow! dat ging snel, In de tijd van een flesje bier wastie klaar. So far so good.
Heel de riedel gedaan voor de multimedia, gebruikers weer aangemaakt, backups van mappen teruggezet van thunderbird en firefox, geen centje pijn. Alleen als ik bij Systeem > beheer > hardwaredrivers één van de drie drivers voor mijn grafische kaart kies en herstart heb ik dus geen beeld meer. Opstarten in recovery mode en kiezen voor grafische problemen oplossen geeft me dan weer beeld. In 8.10 (32 bits weliswaar) werkte het gewoon goed.

Mijn hardware: Asus m2a-vm MB, amd Athlon 64 x2 dual core 4600+, 6 gig geheugen, Nvidia GeForce 7300 SE

Kortom, tevreden, snel geinstalleerd, draait supersnel, maar ik kan niet de restricted drivers gebruiken, dus ook niet de grafische effecten. Iemand hier ervaring mee?

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/16, 21:51:10 »
Welke driver probeer je te installeren?
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/16, 22:21:47 »
Deze, zie bijlage.

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/16, 22:23:50 »
Je kan 173 ook eens proberen, al zou de 180 het goed moeten doen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/16, 22:42:26 »
helaas, ik heb ze alledrie geprobeerd, met hetzelde resultaat, ik staar naar een zwarte monitor. Ik heb ook nog van de NVIDIA site de http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/180.51/NVIDIA-Linux-x86_64-180.51-pkg2.run geprobeerd maar ook geen succes.

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/17, 21:35:28 »
na een dag van herinstalleren, googelen, knippen en plakken naar de terminal, opstarten in de recovery om grafische instellingen te herstellen, drivers downloaden en installeren, weer opstarten enz enz moet ik helaas melden dat het me nog steeds niet gelukt  is. Ik heb wel veel commando's erbij geleerd  :D maar de ultieme oplossing nog niet gevonden. Misschien zijn er ondertussen enige briljante mensen  op het forum die wel een oplossing weten?

Offline Jan E.

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/19, 06:41:26 »
Heb je Envy al geprobeerd? Vast wel, maar hij stond niet in je opsommingslijstje.. ;-) Envy-gtk heet dat ding geloof ik. Geen idee of het werkt hoor, maar nu heb je ook geen beeld, dus veel kan er niet mis gaan, toch?


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/19, 07:25:25 »
_nooit_ zelf drivers van de fabrikant downloaden en installeren, daar krijg je alleen maar problemen mee.

Je kaart wordt gewoon ondersteund door de 180... je hebt toch wel gereboot na de installatie? Wat voor melding geeft je monitor?

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/20, 09:13:28 »
Envy heb ik ook geïnstalleerd idd, die installeert ook een niet werkende driver. Wat mijn monitor zegt weet ik niet want die blijft zwart als ik herstart. Ik vrees dat het een bug is?  :'(

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/20, 18:20:25 »
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, heb je twee video-kaarten in je PC te zitten?

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/20, 19:45:18 »
Nee, één videokaart, of je moet de geïntregeerde op het moederboard meetellen. Is nooit een probleem geweest met voorgaande versies.

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/20, 20:12:39 »
 De Onboard videokaart moet je uitzetten in de bios

PS: heb je een Compaq Presario?

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/20, 20:31:23 »
De moeite waard om eens naar te kijken, voorheen hoefde dat nooit en volgens mij draait hij nu ook met mijn Nvidia kaart, maargoed ik ga toch eens kijken. BTW het gaat niet om een compaq.

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/20, 21:01:18 »
In het bios staat de videokaart op pci-express (= mijn Nvidia kaart), dus dat is ook niet de oorzaak. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/20, 21:24:24 »
Probeer dan eens de ONBOARD videokaart

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/20, 21:40:13 »
Probeer dan eens de ONBOARD videokaart

ik heb pas ubuntu 9.04 geupgrade en de restrited drivers van ATI gedownload en geactiveerd
daarna heb ik heropgestart en heb ik sindsdien zwart beeld na de GRUB loader
hoe kan ik dit oplossen dat ik terug beeld heb en terug in ubuntu geraak
please snel antwoord want ik word zot

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/20, 21:53:39 »
Probeer dan eens de ONBOARD videokaart

ik heb pas ubuntu 9.04 geupgrade en de restrited drivers van ATI gedownload en geactiveerd
daarna heb ik heropgestart en heb ik sindsdien zwart beeld na de GRUB loader
hoe kan ik dit oplossen dat ik terug beeld heb en terug in ubuntu geraak
please snel antwoord want ik word zot

Opstarten in recovery mode en dan de onderste optie: "xfix" hiermee kun je, je drivers herstellen

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/20, 22:15:40 »
Probeer dan eens de ONBOARD videokaart

ik heb pas ubuntu 9.04 geupgrade en de restrited drivers van ATI gedownload en geactiveerd
daarna heb ik heropgestart en heb ik sindsdien zwart beeld na de GRUB loader
hoe kan ik dit oplossen dat ik terug beeld heb en terug in ubuntu geraak
please snel antwoord want ik word zot

Opstarten in recovery mode en dan de onderste optie: "xfix" hiermee kun je, je drivers herstellen

als ik opstart in recovery mode en dan auto xfix doe de onderste van de lijst dan doet deze iets en op het einde kom ik terug in de lijst
van de recovery mode ik moet dan volgens mij voort opstarten en dan krijg ik gewoon hetzelfde zoals ik gewoon opstart
een zwart scherm met een paar arige kleurige lijnen

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/20, 22:16:51 »
Probeer dan eens de ONBOARD videokaart

ik heb pas ubuntu 9.04 geupgrade en de restrited drivers van ATI gedownload en geactiveerd
daarna heb ik heropgestart en heb ik sindsdien zwart beeld na de GRUB loader
hoe kan ik dit oplossen dat ik terug beeld heb en terug in ubuntu geraak
please snel antwoord want ik word zot

Opstarten in recovery mode en dan de onderste optie: "xfix" hiermee kun je, je drivers herstellen

als ik opstart in recovery mode en dan auto xfix doe de onderste van de lijst dan doet deze iets en op het einde kom ik terug in de lijst
van de recovery mode ik moet dan volgens mij voort opstarten en dan krijg ik gewoon hetzelfde zoals ik gewoon opstart
een zwart scherm met een paar arige kleurige lijnen

op welke manier kan ik dit dan oplossen

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/20, 22:26:09 »
Dan zou ik gewoon opnieuw instaleren (schone instalatie)

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/20, 22:30:24 »
Dan zou ik gewoon opnieuw instaleren (schone instalatie)

is er echt geen andere manier om dit op te lossen
kan ik de restricted packages die ik heb geinstallerd van ATI niet verwijderen

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/20, 22:33:14 »
Dan zou ik gewoon opnieuw instaleren (schone instalatie)

ik heb op een site gelezen als dat in recovery mode niet lukt je iets moet intypen handmatig maar da lukt ni echt goed

http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Offline Remco

  • Lid
    • http://remcovs.blogspot.com/
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/20, 22:36:05 »
@ sudenna; misschien zelf een draadje starten, houd het hier overzichtelijker, en geeft jou meer kans op een oplossing voor jouw probleem denk ik  ^-^

Ik zal het eens proberen met de onboard graka, maar ik heb er natuurlijk niet voor niks een Nvidia bijgezet (oa voor de goede drivers haha). Ik ben alleen net W7 in vbox aaan het installeren, dus het moet ff wachten.

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/20, 22:43:34 »
@ sudenna; misschien zelf een draadje starten, houd het hier overzichtelijker, en geeft jou meer kans op een oplossing voor jouw probleem denk ik  ^-^

Ik zal het eens proberen met de onboard graka, maar ik heb er natuurlijk niet voor niks een Nvidia bijgezet (oa voor de goede drivers haha). Ik ben alleen net W7 in vbox aaan het installeren, dus het moet ff wachten.

jij denkt dat je de de oplossing zou kunnen vinden
da zou super zijn mocht het lukken

Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/20, 22:47:24 »
Het kan, maar dan duik je wel de Linux-commando's in (wat natuurlijk niet erg is, het is alleen even wennen, schrik dus niet ;) ). Start op in de recovery mode, open een root shell en voer in:

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

met sudo voer je iets uit als root (systeembeheerder), nano is een editor en xorg.conf is het configuratiebestand van de grafische omgeving.

Voer nu je wachtwoord in (er verschijnen geen sterretjes oid) en dan opent Nano met xorg.conf. Zoek nu naar een regel genaamd Driver en verander de waarde tussen de quotes naar vesa. Dus:

Driver "vesa"
Vesa is een standaard die fabrikanten hebben afgesproken voor hun grafische producten. 99.9% van de grafische kaarten kan dus werken met deze vesa-driver.
Druk dan op Ctrl+O om op te slaan en Ctrl+X om Nano te sluiten. Doe vervolgens Ctrl+alt+delete om de PC te herstarten.

...Was ATI maar zo goed als Nvidia. Met Nvidia heb ik nooit dit soort problemen....
« Laatst bewerkt op: 2009/05/20, 22:49:10 door Cumulus007 »