Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld  (gelezen 4411 keer)

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #25 Gepost op: 2009/05/20, 22:53:16 »
Ok ik zal het is proberen

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #26 Gepost op: 2009/05/20, 23:13:20 »
Het kan, maar dan duik je wel de Linux-commando's in (wat natuurlijk niet erg is, het is alleen even wennen, schrik dus niet ;) ). Start op in de recovery mode, open een root shell en voer in:

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

met sudo voer je iets uit als root (systeembeheerder), nano is een editor en xorg.conf is het configuratiebestand van de grafische omgeving.

Voer nu je wachtwoord in (er verschijnen geen sterretjes oid) en dan opent Nano met xorg.conf. Zoek nu naar een regel genaamd Driver en verander de waarde tussen de quotes naar vesa. Dus:

Driver "vesa"
Vesa is een standaard die fabrikanten hebben afgesproken voor hun grafische producten. 99.9% van de grafische kaarten kan dus werken met deze vesa-driver.
Druk dan op Ctrl+O om op te slaan en Ctrl+X om Nano te sluiten. Doe vervolgens Ctrl+alt+delete om de PC te herstarten.

...Was ATI maar zo goed als Nvidia. Met Nvidia heb ik nooit dit soort problemen....

ik zie in die editor nergens driver staan
ik zie een section dat 'device' noemt en daar onder staat
'configuration video device'
is het dit dat ik vesa moet noemen

Offline sudenna

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #27 Gepost op: 2009/05/20, 23:15:51 »
voor de rest zie ik ook nog section 'monitor' en section 'screen'
en daar staat ook nog iets bij
voor derest zie ik wat uitleg over editor en da is het dus daar ergens moet ik iets vervangen naar vesa

Offline Emil

  • Lid
Re: 9.04 64 bit restricted drivers nvidia geven zwart beeld
« Reactie #28 Gepost op: 2009/05/21, 17:31:59 »
sudenna, de ati drivers verwijder je zo:
cd /usr/share/ati
sh ./fglrx-uninstall.sh
(dit heb ik uit de Installer Instructions, het is soms wel praktisch om deze te lezen)

Ik persoonlijk gebruik de laatste stabiele versie van de Radeonhd drivers, deze zitten in de repo's van ubuntu 9.10.
installeren doe je zo:
sudo nano /etc/apt/sources.listonderaan  "deb http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic universe" (zonder de haakjes dus) toevoegen.
Ctrl + X en ja (of yes) om op te slaan
sudo aptitude update
sudo aptitude install xserver-xorg-video-radeonhd
als het goed is wordt nu versie 1.2.5-1 geïnstalleerd.

Daarna de repo's van 9.10 weer uitschakelen, niet alles uit die repo's is stabiel.
sudo nano /etc/apt/sources.listeen "#" voor "deb http://be.archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic universe" zetten en weer opslaan een afsluiten.
en dan als laatste:
sudo aptitude update