Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden  (gelezen 521 keer)

[OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden
« Gepost op: 2012/11/25, 14:06:30 »
L.S.

Het valt me dat  als je via Synaptic Pakketbeheer iets installeert, er soms enorm veel mee wordt geïnstalleerd - logisch, afhankelijke pakketten. Echter, als je dat bewuste pakket toch niet nodig blijk te hebben en het verwijdert, dan wordt alleen maar het bewuste pakket in Synaptic verwijderd en niet de meegeïnstalleerde pakketten. Ik heb dat zojuist gehad met het pakket Red5-server; er werd toen ca. 240 MB geïnstalleerd. Al die extra pakketten zitten echter nog steeds op mijn systeem, terwijl ik red5-server inmiddels heb verwijderd (voorzag niet in de behoefte).
Vraag is nu, hoe verwijder ik ook die achter gebleven ballast; ik houd graag mijn systeem zo soepel en snel mogelijk.

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2012/11/25, 16:06:15 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/25, 14:32:19 »
Synaptic --> Onderdelen --> Status --> Niet geïnstalleerd (Resterende configuratie)

Re: aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/25, 16:05:55 »
Het is wat cryptisch, maar ik ben eruit geraakt en een hoop opgeruimd; bedankt Vistaus.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Dave

  • Lid
Re: [OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/25, 18:54:15 »
De lijst is vaak een pak korter wat er opgeruimd wordt.
Ik had dat al eens eerder aangemerkt hier.

Offline HarzG

  • Lid
Re: [OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/26, 11:38:56 »
Aanvulling:
Als ik software installeer met Synaptic, wordt standaard de geschiedenis bijgehouden. Ben ik ontevreden met de software, blader ik in de geschiedenis naar de dag van de installatie en zie de bijbehorende pakketten. De niet verwijderde pakketten selecteer ik stuk voor stuk en laat deze vervolgens "markeren voor volledige verwijdering".
Hierbij kan je het geschiedenis-venster open laten staan voor selectie+kopie en dan de naam het in het zoekvak plakken.

Ben ik klaar met zoeken/markeren, laat ik deze pakketten in 1 keer verwijderen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Tom

  • Lid
Re: [OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/26, 11:51:47 »
Doe het ongeveer zo wie HarzG ik sla bij elk geinstall pakket via geschiedenis de bijbehorende pakketten op in mijn kladblog (leafpad) en zet die later op mijn usb sticky.
Als ik klaar ben wis ik de geschiedenis en heb later alle info via mijn sticky bij de hand voor het geval dat.
Voorbeeldje uit mijn Mapje geinstall pakketten:


Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: [OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/26, 12:39:42 »
Waarom heeft niemand het over sudo apt-get autoremove ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tom

  • Lid
Re: [OPGELOST] aantal geinstalleerde berperkt houden
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/26, 13:18:41 »
Dan nog blijven er soms nog enkele mee geinstall pakketjes staan. (uitgetest) met VLC).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.