Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: moet externe hdd echt uit zijn?  (gelezen 1320 keer)

Offline ibextom

  • Lid
moet externe hdd echt uit zijn?
« Gepost op: 2009/12/28, 22:30:44 »
beste mensen,

op mijn externe hdd (400gb)  heb ik wat fotoos staan en m´n backup en nog wat losse flodders. Nu wil Ubuntu alleen maar opstarten zolang mijn externe hdd uitstaat. Staat deze per ongeluk nog aan ( b.v. bij heropstarten ) dan blijft de comp hangen bij het opstarten. Ik heb al wat geprobeerd met Storage device management: iedereen mag de hdd nu opstarten. Dat hielp niets. mountpoint is gewoon in media. Is hier een truc voor of kan het echt niet? Het is geen ramp om de hdd na de comp aan te zetten, maar het zou toch makkelijk zijn...

Tom.
ubuntu 10.04

Offline vanadium

  • Lid
Re: moet externe hdd echt uit zijn?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/28, 22:52:11 »
Normaal zou je externe schijf aan moeten mogen blijven. Misschien eens kijken in je bios of je systeem ingesteld staat voor booten vanaf USB? Indien wel, afzetten.

Offline jan11000

  • Lid
Re: moet externe hdd echt uit zijn?
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/29, 06:51:38 »
Mijn oude pc doet hetzelfde, met usb harddisk werkt deze niet.
Let op met usbsticks dan start mijn pc ook niet op, een keer lang gezocht waarom.

Maar je usb harddisk is je backup, dus je hd mag niet aangesloten zijn. Bij kortsluiting pc, stroomstoring, gaat je externe hd defect, dus je backup is weg. Dit is dus heel erg fout.
Ik hoop dat de foto's die op je hd staan, dat je hier ook nog een backup van hebt, je externe hd kan defect gaan, dan ben je alles op de hd kwijt.


Laatst gelezen dat iemand foto's van de geboorte van zijn kind op de hd had, toen ging hd kapot, hij had 3 maanden om een copie te maken. Niet gedaan dus.

Laatst op het jounaal op tv, iemand neemt foto's van 3 jaar lang mee op zijn laptop naar het ziekenhuis. Foto's van 2 geboortes van zijn kinderen. Laptop gestolen en geen backup gemaakt, dus alles weg.
« Laatst bewerkt op: 2009/12/29, 06:58:27 door jan11000 »

Offline langeman

  • Lid
Re: moet externe hdd echt uit zijn?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/29, 10:34:07 »
Merkwaardig, het hangen....

Kun je een listing geven van het bestand /etc/fstab

Offline mrGee

  • Lid
Re: moet externe hdd echt uit zijn?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/29, 10:57:14 »
/etc/fstab is hier niet de boosdoener, hij boot kennelijk überhaupt niet, dus ook
nog geen grub etc.

Dit 'hangen' is geen besturingsysteem issue; maar waarschijnlijk een
hardware issue. De complete machine start gewoon niet door, of het duurt een
hele tijd (zelf ook al eens gezien) , als er een harddisk /usb stick in de
machine steekt tijdens boot.

Je kunt proberen wat boot issues in je bios te veranderen, maar van een enkele
acer desktop met hetzelfde euvel, maakte het niet uit wat je allemaal veranderde,
hij bleef stomweg hangen. Misschien was dat op te lossen met een bios flash, maar
dat hebben we uiteindelijk maar achterwege gelaten, de backup hoeft er natuurlijk
niet ten allen tijde aan te hangen, vandaar.

Groeten Gerrit
 
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline ibextom

  • Lid
Re: moet externe hdd echt uit zijn?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/29, 18:22:24 »
Hallo,

ik heb geprobeerd in de bios nog wat te veranderen, maar dat leverde niets op. Usb was al niet aan gezet. Er is nog een speciaal item voor ¨usb mass device delay¨ of iets dergelijks. In ieder geval maakte dat ook niets uit. Ik ga hem dus gewoon weer aan en uitzetten. Het idee van verlies van al mijn data staat me ook niet echt aan. Bedankt voor het meedenken.

Tom

ubuntu 10.04