Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: configuratietroubles  (gelezen 858 keer)

Offline Samson2

  • Lid
configuratietroubles
« Gepost op: 2010/08/21, 07:05:57 »
De sprong gewaagd Windows eraf ubuntu er op, maar gutteguttegut wat is dat configureren moeilijk....
Ik heb een hp 620 laptop en een van de problemen die ik nu heb is dat er alleen nog geluid uit de koptelefoon komt, de speakertjes zwijgen.
hp biedt driver aan voor linux maar ik krijg dat niet geinstalleerd, wine geinstalleerd maar pc  zegt steeds...
The file '/home/sams/.opera/temporary_downloads/sp49711.exe' is not marked as executable.  If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run.  For more details, read about the executable bit.
En dat zegt ie ook bij de installatie van full tilt poker en mediaplayer classic... wat doe ik fout?
Dvd en dvix afspelen lukt inmiddels maar FXG niet?
Alles werkt totaal anders en een korte uitleg over hoe je bijvoorbeeld het bureaublad inricht heb ik nog niet kunnen vinden...
Het is dat ik een bloedhekel aan microsoft heb... maar doenlijk is de overstap voor een normaal mens niet.
Al een aantal keer liep de laptop vast, en zat er niets anders op dan de stekker er uit te trekken.

Ik ben nog wel een paar dagen zoet voordat ik met ubuntu overweg kan...
Opera functioneert trouwens goed en die vind ik veel prettiger en completer dan firefox.
gegroet
Samson

Phr3ak

  • Gast
Re: configuratietroubles
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/21, 07:17:44 »
Welkom in de wondere wereld van het Linux Operating System :)

Ik weet niet wat die file zou moeten doen, die je gedownload hebt, maar als je daar met je rechter muisknop op klikt, dan staat er ergens in dat venstertje, dat je hem 'executable' kunt maken, dan kun je op 'ok' klikken, en vervolgens kun je die executable met Wine gebruiken ;)

Een *.exe file gaat echt niet werken voor je in Linux :)

Voor de rest .. Tsja, een Linux systeem onderhouden en configureren heeft iets meer voeten in de aarde dan dat je dat bij een windows systeem tegen zult komen. Echter, alles heeft een leer curve, en over een tijdje lach je om de beginners fouten die je nu (mischien) aan het maken bent ;)

Veel suc6!  =D

Offline jan11000

  • Lid
Re: configuratietroubles
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/21, 07:31:56 »
Voor het geluid, rechtboven(bureaublad) heb je een icoon van het geluid,rechtertoets erop en dan eigenschappen.
Dan tabblad output, daar kun je kiezen waar het geluid naar toe gaat.

FXG, wat is dat?

http://sites.google.com/site/computertip/
Hier staan veel tips, en ook om codecs, multimedia, flash, etc te installeren.

Offline joop905

  • Lid
Re: configuratietroubles
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/21, 09:07:56 »
Kijk ook hier eens: Nederlandstalige Ubuntu documentatie
http://wiki.ubuntu-nl.org/

gr.

Offline Samson2

  • Lid
Re: configuratietroubles
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/21, 18:15:34 »
Joops link heeft me wegwijs gemaakt. Als doofstomme op ubuntugebied duurt het echt meer dan even om het configuratiecentrum en het hoofdmenu te vinden, en te blijven vinden. Inmiddels al veel naar eigen smaak ingericht, en word er snel handiger in.
Als filmliefhebber mis ik nog wat codecs, al doende leert men maar geluid over de speakers is er nog altijd niet.   Verschillende suggesties uitgevoerd zonder succes. Via de koptelefoonaansluiting gaat geluid nu over de versterker... klinkt wel zo lekker. O0
Alles op zn tijd.
gegroet

Re: configuratietroubles
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/22, 11:53:24 »
Citaat
Als filmliefhebber mis ik nog wat codecs.....
Er is een perfecte speler die nagenoeg eigenlijk alles afspeelt wat je wilt als het gaat om video/audio en die heet VLC.
Deze kun je vinden in het software centrum.
Dit is de enige speler die ik gebruik voor zowel streaming audio / video / DVD's / filmpjes.
De codec's zijn 'ingebakken' binnen de VLC speler, dus geen gezoek naar codec's meer nodig.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB