Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Epson printers doen het niet meer, help!  (gelezen 2425 keer)

Offline Loesje

  • Lid
Epson printers doen het niet meer, help!
« Gepost op: 2020/02/22, 23:18:42 »
beste mensen,
Ik ben hier nieuw en ik hoorde dat ik hier ook terecht kan met vragen mbt tot Linux Mint. Mijn Epson SX115 is vorige week plotseling opgehouden met printen en kopiëren, scannen doet hij nog wel. We hebben een nieuwe gekocht, andere serie (geen idee meer welke). Die printte dus ook niet, stuurprogramma bleek niet 'op te halen'. Terug naar winkel (MM) en daar konden ze er ook niets mee, geld terug. Daarna de lastige Epson XP245 van onze zoon gekregen....want hij print niet (via zijn Apple laptop). Nou, hier doet hij het ook niet. Hij volgt wel de opdrachten op....maar geen letter op papier! Met Epson gebeld en die zeggen dat ze Linux niet ondersteunen....maar bij Media Markt hebben ze geen Linux :-/ Via internet is de SX115 qua sturingssysteem niet meer terug te vinden (voor mij) en overal (ook op Linux Mint website) wordt mij duidelijk dat Epson niet werkt via Linux. Maar waarom heeft mijn oude printer het dan 10 jaar wel gedaan???? HELP! En wil het echt niet....welke printer werkt wel via Linux Mint? PS Ik ben behoorlijk digibeet, ik ben niet echt op de hoogte met computertaal.
Loesje

DarkEra

  • Gast
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/23, 00:44:18 »
beste mensen,
Ik ben hier nieuw en ik hoorde dat ik hier ook terecht kan met vragen mbt tot Linux Mint.
Ja kan, maar dan wel in het forumgedeelte genaamd: Andere Distributies .
Ik heb het gemeld aan de moderatoren, die zullen je topic wel even op de juiste plek zetten  ^-^

Of je gaat naar Linux Mint NL https://forum.linuxmintnl.nl/index.php , ook een mogelijkheid.


« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 08:05:43 door Maik »

swake

  • Gast
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/23, 10:12:25 »
Dag Loesje
Uit gans je verhaal begrijp ik dat het probleem niet met Linux Mint of stuurprogramma's te maken heeft maar met de printer(s) zelf .
Citaat
Ik ben hier nieuw en ik hoorde dat ik hier ook terecht kan met vragen mbt tot Linux Mint. Mijn Epson SX115 is vorige week plotseling opgehouden met printen en kopiëren, scannen doet hij nog wel.

Je kan scannen, het apparaat word dus nog herkent maar je legt iets op de scanplaat om te kopieëren, je drukt op de scanknop op het apparaat , die komt in beweging en neemt een kopie en ik vermoed dat er dan een blanco blad papier uit het apparaat komt .
Ik denk dus het meest in de richting van uitgedroogde cartridges of verstopte printkoppen . Zijn ook al oude toestellen . De laatste repo's die ik terugvind dateren uit 2008 (ubuntu 8.04) en verder vind ik niets terug van stuurprogramma's voor linux .
Ken je een handige Harry die de printer(s) zou durven openmaken om eens goed te reinigen ?
Lees meer .



Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/23, 10:51:09 »
Mijn ervaring met Epson printers is ook negatief.
In Ubuntu-14 ging alles nog perfect, doch vanaf Ubuntu-16 was de pret over.
Ik had een Epson Stylus SX515W.

Ga in Linux voor een HP-printer.
Met de tool HPLIP-toolbox zijn ze heel goed in te stellen.
Hier draait nu al jaren een HP envy 4500 voor printen en scannen.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/23, 15:14:07 »
Dag Loesje
Uit gans je verhaal begrijp ik dat het probleem niet met Linux Mint of stuurprogramma's te maken heeft maar met de printer(s) zelf .
Citaat
Ik ben hier nieuw en ik hoorde dat ik hier ook terecht kan met vragen mbt tot Linux Mint. Mijn Epson SX115 is vorige week plotseling opgehouden met printen en kopiëren, scannen doet hij nog wel.

Je kan scannen, het apparaat word dus nog herkent maar je legt iets op de scanplaat om te kopieëren, je drukt op de scanknop op het apparaat , die komt in beweging en neemt een kopie en ik vermoed dat er dan een blanco blad papier uit het apparaat komt .
Ik denk dus het meest in de richting van uitgedroogde cartridges of verstopte printkoppen . Zijn ook al oude toestellen . De laatste repo's die ik terugvind dateren uit 2008 (ubuntu 8.04) en verder vind ik niets terug van stuurprogramma's voor linux .
Ken je een handige Harry die de printer(s) zou durven openmaken om eens goed te reinigen ?
Lees meer .

Ik bedoel met scannen, van printer naar laptop. Dus geen uitdraai. Ik heb hem pas helemaal gereinigd met reinig cartridges. En er zit nieuwe inkt in :-( En hij hield er echt van de ene op de andere dag mee op :-(

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/23, 15:15:14 »
Mijn ervaring met Epson printers is ook negatief.
In Ubuntu-14 ging alles nog perfect, doch vanaf Ubuntu-16 was de pret over.
Ik had een Epson Stylus SX515W.

Ga in Linux voor een HP-printer.
Met de tool HPLIP-toolbox zijn ze heel goed in te stellen.
Hier draait nu al jaren een HP envy 4500 voor printen en scannen.

groeten van Michael

Thanx, hier kan ik iets mee :-) ben bang dat het inderdaad op een nieuwe aankomt.

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/23, 15:16:11 »
beste mensen,
Ik ben hier nieuw en ik hoorde dat ik hier ook terecht kan met vragen mbt tot Linux Mint.
Ja kan, maar dan wel in het forumgedeelte genaamd: Andere Distributies .
Ik heb het gemeld aan de moderatoren, die zullen je topic wel even op de juiste plek zetten  ^-^

Of je gaat naar Linux Mint NL https://forum.linuxmintnl.nl/index.php , ook een mogelijkheid.

Dank je wel, me direct bij Mint aangemeld :-)

Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/23, 17:14:38 »
« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 17:19:00 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

nahjo

  • Gast
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/23, 17:46:31 »
Er zijn laatst wat updates geweest van CUPS, dat is de software wat het printen regelt.
Het is verstandig om even te controleren of daar ( CUPS ) niet het probleem zit.
De 1e opdracht is in de terminal lpstat -t te geven (let op de spatie tussen lpstat en -t ).
OP het scherm zou dan informatie moeten komen of de scheduler (CUPS) running is en of de aangesloten printer(s) opdrachten accepteren.

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/23, 22:18:37 »
Er zijn laatst wat updates geweest van CUPS, dat is de software wat het printen regelt.
Het is verstandig om even te controleren of daar ( CUPS ) niet het probleem zit.
De 1e opdracht is in de terminal lpstat -t te geven (let op de spatie tussen lpstat en -t ).
OP het scherm zou dan informatie moeten komen of de scheduler (CUPS) running is en of de aangesloten printer(s) opdrachten accepteren.
Ja, dit gaat dus boven mijn pet :-) het zou dus in de updates van Linux Mint kunnen zitten? Bedoel je dat?

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/23, 22:21:20 »
misschien kan je dit gebruiken:   https://semuadrivergratis.blogspot.com/2015/12/epson-stylus-sx515w-printer-driver.html
 (Epson Stylus SX510W Driver Mac & Linux)

en, ...

http://openprinting.org/printer/Epson/Epson-Stylus_SX510W

Tja, engels en computer taal....helaas hier ben ik absoluut niet in thuis :-(

swake

  • Gast
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/23, 22:33:02 »
Citaat
Ik bedoel met scannen, van printer naar laptop. Dus geen uitdraai. Ik heb hem pas helemaal gereinigd met reinig cartridges. En er zit nieuwe inkt in :-( En hij hield er echt van de ene op de andere dag mee op :-(
Ik heb in mijn bericht #2 eigenlijk het verkeerde woord gebruikt. Op uw apparaat is een toets/knop om rechtstreeks een fotokopie te kunnen maken zoals een kopieermachine  .Je Epson apparaat hoeft daarom  niet eens aangesloten zijn aan je computer .
Wat gebeurt er als je iets op de glasplaat legt en  de bedieningsknop Copy op het apparaat indrukt . De lamp zal eerst opwarmen en zul je dan zien / horen bewegen . Wat je gekopieerd hebt zal normaal onmiddelijk afgedrukt worden als de printer nog (goed) werkt . Als er een blanco papier uit het apparaat komt is er iets met de printkoppen .
« Laatst bewerkt op: 2020/02/23, 22:35:12 door swake »

Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/24, 09:49:10 »
Op uw apparaat is een toets/knop om rechtstreeks een fotokopie te kunnen maken zoals een kopieermachine  .Je Epson apparaat hoeft daarom  niet eens aangesloten zijn aan je computer .
Wat gebeurt er als je iets op de glasplaat legt en  de bedieningsknop Copy op het apparaat indrukt . De lamp zal eerst opwarmen en zul je dan zien / horen bewegen . Wat je gekopieerd hebt zal normaal onmiddelijk afgedrukt worden als de printer nog (goed) werkt . Als er een blanco papier uit het apparaat komt is er iets met de printkoppen .

Dit is inderdaad de beste stap om eerst en vooral te doen.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

nahjo

  • Gast
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/24, 19:33:43 »
Ja, dit gaat dus boven mijn pet :-) het zou dus in de updates van Linux Mint kunnen zitten? Bedoel je dat?
Dan de wat moeilijker methode  :)
type in je browser http://localhost:631/ en als het goed gaat krijg je een pagina te zien van CUPS.
Mocht het zo zijn kijk dan op die pagina onder de tabs JOBS en PRINTERS of daar meldingen staan van hold o.i.d.

Bij de updates kan er iets mis gaan waardoor een service (CUPS bijvoorbeeld) stopt en niet meer automatisch opstart. Gewoon even checken dus.


Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/26, 13:14:03 »
Citaat
Ik bedoel met scannen, van printer naar laptop. Dus geen uitdraai. Ik heb hem pas helemaal gereinigd met reinig cartridges. En er zit nieuwe inkt in :-( En hij hield er echt van de ene op de andere dag mee op :-(
Ik heb in mijn bericht #2 eigenlijk het verkeerde woord gebruikt. Op uw apparaat is een toets/knop om rechtstreeks een fotokopie te kunnen maken zoals een kopieermachine  .Je Epson apparaat hoeft daarom  niet eens aangesloten zijn aan je computer .
Wat gebeurt er als je iets op de glasplaat legt en  de bedieningsknop Copy op het apparaat indrukt . De lamp zal eerst opwarmen en zul je dan zien / horen bewegen . Wat je gekopieerd hebt zal normaal onmiddelijk afgedrukt worden als de printer nog (goed) werkt . Als er een blanco papier uit het apparaat komt is er iets met de printkoppen .

De ellende is dat het 'inkt is op' lampje blijft branden. Eerst wilde het niet aan, zodat ik met moeite de cartridges heb kunnen vervangen....en nu wil het niet meer uit. En tweede Epson wil dit ook niet meer, die laat zich niet meer reinigen...waarschijnlijk te lang stil gestaan :-(

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/26, 13:15:42 »
Citaat
Ik bedoel met scannen, van printer naar laptop. Dus geen uitdraai. Ik heb hem pas helemaal gereinigd met reinig cartridges. En er zit nieuwe inkt in :-( En hij hield er echt van de ene op de andere dag mee op :-(
Ik heb in mijn bericht #2 eigenlijk het verkeerde woord gebruikt. Op uw apparaat is een toets/knop om rechtstreeks een fotokopie te kunnen maken zoals een kopieermachine  .Je Epson apparaat hoeft daarom  niet eens aangesloten zijn aan je computer .
Wat gebeurt er als je iets op de glasplaat legt en  de bedieningsknop Copy op het apparaat indrukt . De lamp zal eerst opwarmen en zul je dan zien / horen bewegen . Wat je gekopieerd hebt zal normaal onmiddelijk afgedrukt worden als de printer nog (goed) werkt . Als er een blanco papier uit het apparaat komt is er iets met de printkoppen .

De ellende is dat het 'inkt is op' lampje blijft branden. Eerst wilde het niet aan, zodat ik met moeite de cartridges heb kunnen vervangen....en nu wil het niet meer uit. En tweede Epson wil dit ook niet meer, die laat zich niet meer reinigen...waarschijnlijk te lang stil gestaan :-( Vreemd is dat de nieuwe van Media markt het ook niet deed, hier niet en bij MM niet....die waarschijnlijk niet op Linux werken :-)

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/26, 13:30:53 »
Ja, dit gaat dus boven mijn pet :-) het zou dus in de updates van Linux Mint kunnen zitten? Bedoel je dat?
Dan de wat moeilijker methode  :)
type in je browser http://localhost:631/ en als het goed gaat krijg je een pagina te zien van CUPS.
Mocht het zo zijn kijk dan op die pagina onder de tabs JOBS en PRINTERS of daar meldingen staan van hold o.i.d.

Bij de updates kan er iets mis gaan waardoor een service (CUPS bijvoorbeeld) stopt en niet meer automatisch opstart. Gewoon even checken dus.

Nee, geen hold te bekennen :-/

swake

  • Gast
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/26, 13:41:31 »
Als je uw printer een hele tijd niet meer gaat gebruiken , haal de cartridges er dan uit  en bewaar die in een plastieken doosje dat je met een deksel kan afsluiten .
Ik weet niet wat je met je printer allemaal afdrukt . Als je er geen foto's met afdrukt , ga dan voor een laserprinter .
De inktpoedercassettes zijn wel duurder om te vervangen maar je print met één casette duizenden afdrukken .
Als je plaats genoeg hebt kun je jouw oud apparaat nog altijd behouden om te scannen .

Offline Loesje

  • Lid
Re: Epson printers doen het niet meer, help!
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/28, 19:21:12 »
Bedankt allemaal voor het meedenken en advies. Het is een HP Envy 2030 geworden. Werkt als een tierelier en was simpel te installeren.