Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu werkt niet supersnel  (gelezen 1446 keer)

Offline m@rijn

  • Lid
ubuntu werkt niet supersnel
« Gepost op: 2010/06/15, 15:24:22 »
Bij mij werkt windows toch nog altijd sneller dan ubuntu, en dat vind ik toch raar. Daarom vervalt voor mij wat het grootste voordeel van ubuntu zou moeten zijn (voor mij persoonlijk): de snelheid.

weet iemand waar dit aan kan liggen? Als ik bv op het firefox-icoon druk, dan duurt het een 5-tal seconden voor internet zich opent, vervolgens kan ik dan wel vlot op het internet surfen. Zo gaat het eigenlijk bij de meeste zaken die ik wil openen, het duurt effe eer het opent.

dank u!

even vermelden: Dualcore 2Ghz, 3Gb RAM. Volgens mij kan het niet aan het systeem zelf liggen. Ik heb voor de rest alle mogelijk updates uitgevoerd die via ubuntu zelf worden aangeboden.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 15:27:23 door m@rijn »

Offline Dave

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/15, 15:32:07 »
omdat bepaalde programma's al gedeeltelijk ingeladen worden in het geheugen lijkt het of ze sneller opstarten.
meen dat er wel zoiets beschikbaar is voor Linux voor de liefhebber.

Offline timosha

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/15, 16:03:41 »
ureadahead
upstart
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/15, 16:43:10 »
ureadahead
upstart
Beiden standaard aanwezig. Hoef je dus niet naar te kijken toch?


Firefox start sowieso trager op dan Internet Explorer om de door Dave genoemde reden.

Offline m@rijn

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/15, 17:48:07 »
ok, maar het gaat niet zozeer om firefox ofzo, het is gewoon in het algemeen. Als ik bijvoorbeeld een venster wil verkleinen/vergroten duurt dat ook een tweetal seconden. Niet dat het me ongelofelijk stoort, maar dat is niet echt een actie die veel vraagt van de pc, en toch duurt het even...

Offline Drummies

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/15, 18:08:52 »
Misschien is het te wijten aan de visuele effecten schakel deze eens uit onder systeem»»voorkeuren»»uiterlijk-voorkeuren-visuele effecten.
of misschien je swapgebruik lager instellen (gebruik daar zelf pakket Ailurus voor) http://code.google.com/p/ailurus/downloads/list
maar het kan ook anders

Citaat van: site Pjotr
De swapneiging kan een waarde hebben van 0 (volledig uitgeschakeld) tot 100 (swap wordt constant gebruikt).

Controleer allereerst de huidige swapneiging van uw Ubuntu:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness

Druk op Enter. Waarschijnlijk staat de swapneiging op 60, wat alleen voor servers een goede waarde is. Voor normaal thuisgebruik is het veel te hoog.

Verlaag de swapneiging daarom als volgt:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/sysctl.conf

Druk op Enter.

Voeg nu helemaal onderaan in dat tekstbestand, de volgende regels toe (kopieer en plak):
#
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10

Opslaan, sluiten, computer volledig herstarten.

Controleer daarna even de nieuwe swapneiging in de terminal, met het volgende commando (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 18:12:20 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline m@rijn

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/15, 18:16:44 »
het is inderdaad te wijten aan de visuele effecten. Heb het uitgeschakeld en het werkt nu wel heel snel. Aan de swap ligt het niet, ik heb er namelijk (nog) geen ;). Nu werkt alles weer heel vlot. Mss moet ik een update van mijn videokaart doen ofzo? (heb nu een ATI Mobility Radeon HD 3650)

bedankt in elk geval
« Laatst bewerkt op: 2010/06/15, 18:33:00 door m@rijn »

Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/16, 09:07:18 »
het is inderdaad te wijten aan de visuele effecten. Heb het uitgeschakeld en het werkt nu wel heel snel. Aan de swap ligt het niet, ik heb er namelijk (nog) geen ;). Nu werkt alles weer heel vlot. Mss moet ik een update van mijn videokaart doen ofzo? (heb nu een ATI Mobility Radeon HD 3650)

bedankt in elk geval
Je hebt blijkbaar een laptop, een videokaart vervangen in een laptop is praktisch onmogelijk... Heb je een stuurprogramma voor je videokaart ingeschakeld via Systeem -> Beheer -> Stuurprogramma's?

Offline m@rijn

  • Lid
Re: ubuntu werkt niet supersnel
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/16, 10:31:46 »
ja, die update heb ik al uitgevoerd...