Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Alleen voor hacker?  (gelezen 4129 keer)

Offline Stefan22

  • Lid
Alleen voor hacker?
« Gepost op: 2012/11/10, 18:05:11 »
Hallo,

Ik heb ergens gelezen, dat Linux een droom OS is voor hackers, maar dat voor thuisgebruikers, Windows gewoon het beste is.
Dus mijn vraag is: Is Linux alleen voor hackers, of ook gewoon voor thuisgebruikers? En waar gebruiken jullie het voor?


Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/10, 18:16:09 »
Degene die dat geschreven heeft weet dan niet waar hij het over heeft. Linux heeft niks met hacken te maken, dat kan je op Windows of OS X ook als je dat wil.
Linux is in principe een volwaardig alternatief voor Windows, dus de gemiddelde thuisgebruiker gebruikt Linux voor dezelfde dingen als waar hij Windows voor zou kunnen gebruiken.

Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/10, 18:21:09 »
Linux heeft nog zo iets als een terminal als standaardprogramma; gewoonlijk tonen ze dat tekstbeeld om aan te tonen dat dat iets obscuur is en kan geassocieerd worden met 'hackers'. Laat je niet vangen. Het is hyping.

Linux is gewoon een ander besturingssysteem dan Windows, en daar is de kous mee af.

oh ja: Linux is gewoon gratis en goed.  :D
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/10, 18:33:35 »
Hallo,

Ik heb ergens gelezen, dat Linux een droom OS is voor hackers, maar dat voor thuisgebruikers, Windows gewoon het beste is.
Dus mijn vraag is: Is Linux alleen voor hackers, of ook gewoon voor thuisgebruikers? En waar gebruiken jullie het voor?
Heeft U daar eventueel een bron van ?.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/10, 18:36:08 »
Fast, free and incredibly easy to use, the Ubuntu operating system powers millions of desktop PCs, laptops and servers around the world. Ubuntu will work with your existing PC files, printers, cameras, music players and smartphones - and it comes with thousands of free apps.

Huis-tuin-boompje-beestje-kabouter OS voor iedereen dus. Geen rebel-OS.

Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/10, 18:42:38 »
Linux een droom van een OS voor een hacker? Niet alleen voor een hacker zou ik denken :) Feit is dat je standaard allerlei tooltjes hebt in de meeste distro's om netwerkverkeer uit te pluizen. Windows heeft dat in mindere mate. Maar zoals een voorganger al zei, hacken kan in principe net zo goed op Windows, OS X etc. Wat ik wel -denk- is dat een hacker een meer dan gemiddelde gebruiker is die vanwege veiligheidsredenen wellicht voor een linux-distro kiest. Hij zit er niet op te wachten om zelf gehacked te worden :P

En dat windows het beste zou zijn voor thuisgebruik daar kan niemand over oordelen. Zoveel mensen, zoveel wensen. Wanneer het geen verstokte gamers zijn of exotische hardware hebben kan een linux distro zonder centje pijn windows vervangen. Zelf doe ik het al jaren zonder windows.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/11/10, 18:47:29 »
Alleen voor hackers. Een baard is ook verplicht.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/11/10, 18:54:03 »
Alleen voor hackers. Een baard is ook verplicht.
En sandalen met geitenwollen sokken .... (oeps, die heb ik aan :-))
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/11/10, 18:55:54 »
Hallo,

Ik heb ergens gelezen, dat Linux een droom OS is voor hackers, maar dat voor thuisgebruikers, Windows gewoon het beste is.
Dus mijn vraag is: Is Linux alleen voor hackers, of ook gewoon voor thuisgebruikers? En waar gebruiken jullie het voor?
Heeft U daar eventueel een bron van ?.

Ja, volgens mij is dit hem: http://computerworld.nl/article/13002/30-dagen-met-ubuntu.html
Ik weet het niet zeker!

Offline midas

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/11/10, 19:15:04 »
Alleen voor hackers. Een baard is ook verplicht.

Ja...en een tongpiercing eigenlijk ook wel ^-^

Feit is inderdaad dat Ubuntu bekend staat van de actualiteitenprogramma's wanneer er weer een server van een instelling is gehackt. Dan laten ze weer opnames zien van een Ubuntu-versie met draaiende terminal. Het zou kunnen dat het mediabedrijf zélf met Ubuntu draait en zodoende even een interessant schermpje op televisie komt. Maar ik draai linux ook voor precies dezelfde zaken waar ik ook eens Windows voor gebruikte. Wees dus gerust :)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Tom

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/10, 19:27:09 »
Hallo,

Ik heb ergens gelezen, dat Linux een droom OS is voor hackers, maar dat voor thuisgebruikers, Windows gewoon het beste is.
Dus mijn vraag is: Is Linux alleen voor hackers, of ook gewoon voor thuisgebruikers? En waar gebruiken jullie het voor?
Heeft U daar eventueel een bron van ?.

Ja, volgens mij is dit hem: http://computerworld.nl/article/13002/30-dagen-met-ubuntu.html
Ik weet het niet zeker!
Voor gebruikers met een hackermentaliteit, die onder de motorkap willen duiken en willen begrijpen hoe en waarom dingen werken zoals ze werken is Linux een droom-OS.
Dan bedoelt u bovenstaande zin waarschijnlijk.;-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/10, 19:38:40 »
Hallo,

Ik heb ergens gelezen, dat Linux een droom OS is voor hackers, maar dat voor thuisgebruikers, Windows gewoon het beste is.
Dus mijn vraag is: Is Linux alleen voor hackers, of ook gewoon voor thuisgebruikers? En waar gebruiken jullie het voor?
Heeft U daar eventueel een bron van ?.

Ja, volgens mij is dit hem: http://computerworld.nl/article/13002/30-dagen-met-ubuntu.html
Ik weet het niet zeker!
Voor gebruikers met een hackermentaliteit, die onder de motorkap willen duiken en willen begrijpen hoe en waarom dingen werken zoals ze werken is Linux een droom-OS.
Dan bedoelt u bovenstaande zin waarschijnlijk.;-)

Ja, die zien bedoel ik.

Offline Dave

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/10, 19:46:49 »
om een windows server te hacken wordt wel degelijk linux gebruikt  :evil:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/10, 19:47:25 »
Zoals al gezegd door diverse anderen: flauwekul, die opvatting in dat artikel. Enfin, probeer het zelf eens?

Hier heb ik, speciaal voor de beginner, veel handleidingen en tips bij elkaar gezet:
https://sites.google.com/site/computertip/

Wat overigens wel zo is: als je zin hebt om je systeem helemaal op z'n kop te zetten en van alles en nog wat te veranderen, ook dan is Linux ideaal. Want daarin kan dat, als je wil.... Maar nodig is het absoluut niet.

Offline Tom

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/10, 19:48:43 »
Heeft dus niks met hacken te maken hoor is dus eigenlijk slecht uitgedrukt.
Wat wel met Linux is je leert er meer (over) hoe je systeem werkt etc dat is alles.
Ik gebruik het nu zins april 2007 en ben er zeer tevreden over ..meer als tevreden zelfs.;-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/10, 19:50:34 »
Alleen voor hackers. Een baard is ook verplicht.
En sandalen met geitenwollen sokken .... (oeps, die heb ik aan :-))

LOL onze rebel :)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/10, 19:51:28 »
Heeft dus niks met hacken te maken hoor is dus eigenlijk slecht uitgedrukt.
Wat wel met Linux is je leert er meer (over) hoe je systeem werkt etc dat is alles.
Ik gebruik het nu zins april 2007 en ben er zeer tevreden over ..meer als tevreden zelfs.;-)

precies ik hack mijn eigen computer. Van Lubuntu is geen snars over.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/10, 19:53:22 »
nu mag  stefan weer. Toch?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/11/10, 19:56:03 »
Linux heeft nog zo iets als een terminal als standaardprogramma; gewoonlijk tonen ze dat tekstbeeld om aan te tonen dat dat iets obscuur is en kan geassocieerd worden met 'hackers'. Laat je niet vangen. Het is hyping.
Ter info, ook MS Windows heeft al van in het begin zo een terminal, al is die een stuk minder krachtig dan die van Linux. Je kan die oproepen met het commando "cmd".

Ter info, ook Apple besturingssystemen hebben zo een terminal. Weet je wat? Dat is krek dezelfde terminal als die welke je vindt in Linux, even krachtig en gebaseerd op diezelfde GNU tools.

Sommige moderne Linux versies zijn even gemakkelijk in gebruik en toegankelijk voor de niet-techneut als MS Windows of Apple besturingssystemen. Ubuntu en OpenSuse  zijn daar voorbeelden van.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/11/10, 19:56:58 »
Hier volgt een mededeling van uw gemeentebestuur.
Diepgaand onderzoek, waaraan niet getwijfeld kan worden, heeft uitgewezen dat hackers vaak pizza eten.
Dientengevolge zal er scherp gelet worden op mensen, die pizza eten.

Uw toegewijde wethouder Hacking te Juinen  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/11/10, 20:24:14 »
Linux heeft nog zo iets als een terminal als standaardprogramma; gewoonlijk tonen ze dat tekstbeeld om aan te tonen dat dat iets obscuur is en kan geassocieerd worden met 'hackers'. Laat je niet vangen. Het is hyping.
Ter info, ook MS Windows heeft al van in het begin zo een terminal, al is die een stuk minder krachtig dan die van Linux. Je kan die oproepen met het commando "cmd".

Ter info, ook Apple besturingssystemen hebben zo een terminal. Weet je wat? Dat is krek dezelfde terminal als die welke je vindt in Linux, even krachtig en gebaseerd op diezelfde GNU tools.

Sommige moderne Linux versies zijn even gemakkelijk in gebruik en toegankelijk voor de niet-techneut als MS Windows of Apple besturingssystemen. Ubuntu en OpenSuse  zijn daar voorbeelden van.

Maar Mac en Linux zijn toch allebei gebaseerd op Unix?

Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/11/10, 20:32:19 »
@Joris: Die eerste zin... hoe bedoel je dat? Windows, Mac OSX, BSD, Haiku en andere OS'en hebben allemaal standaard een terminal aan boord.

@Vanadium: Welke GNU-tools op OSX? Kan hier geen GNU-tools gebruiken op mijn Macbook Pro zonder ze zelf te installeren.

@Stefan: Nee, Mac is gebaseerd op Unix en BSD, Linux niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 20:38:20 door Vistaus »

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/11/10, 20:36:38 »
@Joris: Die eerste zin... hoe bedoel je dat? Windows, Mac OSX, BSD, Haiku en andere OS'en hebben allemaal standaard een terminal aan boord.

@Vanadium: Welke GNU-tools op OSX? Kan hier geen GNU-tools gebruiken op mijn Macbook Pro zonder ze zelf te installeren.

@Stefan: Nee, Mac is gebaseerd op Unix en BSD, Linux is gebaseerd op Minix.

Oh, ik las op Wikipedia van wel. ¨Linux is een familie van besturingssystemen gebaseerd op Unix die gebruikmaken van de Linuxkernel en GNU-software. Dergelijke systemen, Linuxdistributies, of ook wel "distro's" genoemd, zijn zowel gratis te verkrijgen als bij meerdere bedrijven te koop, dat laatste vaak met extra's zoals ondersteuning, handleidingen en extra (soms niet-vrije) software.¨

Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/11/10, 20:38:06 »
Oeps, sorry, dat was een foutje van mij. Linux is Unix-like:

"A Unix-like (sometimes referred to as UN*X or *nix) operating system is one that behaves in a manner similar to a Unix system, while not necessarily conforming to or being certified to any version of the Single UNIX Specification."

Maar er is wel iets met Minix:
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel#History
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 20:40:27 door Vistaus »

Offline Stefan22

  • Lid
Re: Alleen voor hacker?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/11/10, 20:42:11 »
Oeps, sorry, dat was een foutje van mij. Linux is Unix-like:

"A Unix-like (sometimes referred to as UN*X or *nix) operating system is one that behaves in a manner similar to a Unix system, while not necessarily conforming to or being certified to any version of the Single UNIX Specification."

Maar er is wel iets met Minix:
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_kernel#History

Klopt, daar heb ik ook eens iets over gelezen.