Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420  (gelezen 1942 keer)

Offline Zeha

  • Lid
Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Gepost op: 2013/03/25, 17:17:06 »
Voor het eerst startend met Ubuntu deze getracht te installeren naast Windows 7. Dat leverde vastlopers op bij zowel 12.04 als 12.10. Toen maar 13.04 Beta gepakt. Daarin eerst Grub niet zichtbaar. Door instelling van de console modes Grub zichtbaar gekregen en Ubuntu kunnen installeren. Daarna functioneerde scherm zeer traag. Dit aangepakt door Gnome session fallback te installeren en daarin Gnome Classic (no effects) ingeschakeld. Het scherm werkt nu wel maar er is vervorming in de beeldverhouding. Schermresolutie is in W7 1440x900 maar schijnbaar slikt Ubuntu deze resolutie niet. Bij de installatie wordt 1024x768 met verhouding 3:4 op het scherm gezet. Daarop geprobeerd drivers van Nvidia trachten te installeren. Dat leverde geen oplossing. Tja wat nu? Wel veel geleerd overigens!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/25, 17:40:16 »
Wat oudere flaptop, vermoedelijk niet al teveel RAM-geheugen (max 2 GB). Ik raad hiervoor Xubuntu 12.04 aan, want die is een stuk lichter dan hoofdversie Ubuntu:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Zal waarschijnlijk soepel en snel lopen op die machine.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/25, 17:42:18 door Pjotr »

Offline Zeha

  • Lid
Re: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/25, 17:48:10 »
Pjotr dank voor je reactie! De laptop is inderdaad geen jonkie meer. Ik heb er wel 4Gb ram inzitten. Over de snelheid heb ik ook niets te klagen alleen over de resolutie wel. Of denk je dat de resolutie in Xubuntu geen probleem zal zijn? Ik dacht dat Xubuntu dezelfde drivers hanteerde.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/25, 18:52:33 »
denk je dat de resolutie in Xubuntu geen probleem zal zijn? Ik dacht dat Xubuntu dezelfde drivers hanteerde.
Klopt. Aanpassen van de resolutie doe je, in geval van een Nvidia-kaartje, als volgt (zowel in Ubuntu als in Xubuntu):
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Nvidia-videokaarten:-schermresolutie-verbeteren-en-meer
(punt 3, rechterkolom)

Offline Zeha

  • Lid
Re: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Reactie #4 Gepost op: 2013/04/02, 12:40:08 »
Helaas niet gelukt om resolutie van 1440x900 te installeren. Daardoor vervormd beeld met verhouding 4:3. Via Google en dit forum getracht de oplossingen te begrijpen en toe te passen. Het bleek op Google ook voor vele anderen ook een nachtmerrie te zijn om resolutie aan te passen.
Omdat het niet goed is afgelopen vanmorgen de herstelschijf van Windows maar gepakt en Windows 7 op de laptop hersteld. Jammer dat er (nog) geen hulpmiddel bestaan die de zaak wat handig aan kunnen sturen. Het is niet anders!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Reactie #5 Gepost op: 2013/04/02, 13:11:35 »
Jammer, maar je hebt gelijk.

Hopelijk lukt het in een volgende Ubuntuversie beter....

Offline Zeha

  • Lid
Re: Probleem grafische kaart G72M ACER-Aspire 9420
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/06, 16:52:35 »
Het is al een jaartje geleden maar toch even een melding. Probleem is opgelost. Blijkt heel simpel te zijn. De nieuwste versie van de BIOS geinstalleerd!