Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LinuxMintMate13-64bit start niet meer  (gelezen 1494 keer)

Offline Jan-61

  • Lid
LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Gepost op: 2014/07/18, 16:27:52 »
Hallo, ik ben betrekkelijk nieuw in Linuxland....
Vanaf het voorjaar me er in verdiept en op diverse (oudere ex-XP) pc's LinuxMintMate13 geïnstalleerd, met dank ook aan de mooie Computertip-website van Pjotr.

Zo ook op de pc van mijn broer. Maar hier de 64-bit-versie toegepast want: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+ ; 2199,00MHz.  Ook overgestapt van WinXP.

Hier treden i.t.t. de andere pc's (met de 32-bit-versie) wel problemen op na een week of wat. Na de installatie werkte het goed.
Bleef hij eerst hangen (crash), nu start hij ueberhaupt niet meer normaal op: òf er verschijnen drie horizontale blauw-groen-gele banden òf we krijgen de mededeling sp5100 tco timer mmio address 0xfec000f0 already in use.
Googelen levert veel op over bugreports en kernel wel of niet bijwerken, patches die genoemd worden (maar niet te downloaden zijn), enfin een wirwar aan techneutische info waar ik echt geen wijs uit kan.

Opstarten vanaf USB-stick met UNdboot lukt ook niet meer, zowel met de 64-bit als met de 32-bit-versie-stick, dus opnieuw installeren lijkt ook niet mogelijk. zou er op kunnen wijzen dat GPU het niet trekt...

Deze pc is nog te gebruiken in de Recovery Mode > Resume > Normale modus hervatten (is licht GPU-gebruik-modus, heb ik begrepen).
Er lopen dan wel vaak gele verticale lijnen , plm 3 mm uit elkaar en 1mm dik, over het scherm. Afwisselend, dan weer wel en dan weer niet.

Waar ligt het aan?
Memtest gedaan > geen fouten in de 1024MB werkgeheugen
Gnome Disk-utility > geeft ook geen fouten.
Op deze pc is een CRT-beeldbuisscherm aangesloten. Is dat de boosdoener?
Zelf vermoed ik dat de GPU beschadigd is. Vanwege CRT-scherm géén niet-vrij NVidea-stuurprogramma geïnstalleerd.

Data:
Processor      : 2x AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 4200+
Memory      : 1019MB (731MB used)
Operating System      : Linux Mint 13 Maya

VGA compatible controller   : NVIDIA Corporation G86 [GeForce 8400 GS] (rev a1) (prog-if 00 [VGA controller])

Resolution      : 1024x768 pixels
OpenGL Renderer      : Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 0x300)
X11 Vendor      : The X.Org Foundation
-Multimedia-
Audio Adapter      : HDA-Intel - HDA ATI SB

Harddisk: ATA WDC WD3200AAJS-0
DVD: Optiarc DVD RW AD-7191S
DVD-ROM: HL-DT-ST DVD-ROM GDR-H30N


Ik vraag het bij voorkeur op dit forum, want ik vermoed hier meer activiteit, op het LM-forum kwam ik nogal eens weinig antwoorden tegen en ook onbeantwoorde vragen :police:


Jan.




Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/18, 16:33:12 »
Die machine kan met gemak Linux Mint 17 aan: die is ook LTS maar een stuk nieuwer en beter.

Pak die eens? Voor Mint 17 raad ik, voor die machine, de lichtgewicht Xfce-editie aan. Mate en Cinnamon zijn te zwaar (te weinig RAM-geheugen).

Neem de 32-bit-versie, want voor 64-bit heb je te weinig RAM-geheugen. Je computer is prima geschikt voor 32-bit, wees niet bang....  :)

Zie deze keuzehulp:
https://sites.google.com/site/computertip/2
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 16:34:53 door Pjotr »

Offline Jan-61

  • Lid
Re: LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/18, 20:00:39 »
Thnx voor de snelle reaktie, Pjotr!

Citaat
Opstarten vanaf USB-stick met UNdboot lukt ook niet meer, zowel met de 64-bit als met de 32-bit-versie-stick, dus opnieuw installeren lijkt ook niet mogelijk. zou er op kunnen wijzen dat GPU het niet trekt...

Alleen moet ik dan die zaak opgestart krijgen, ik vemoed dat de GPU dat niet trekt, die linux-live-modus...

Xfce heeft nietzozeer mijn voorkeur, qua aanpasbaarheid visuele vormgeving (voor mij als vormgever wel een dingetje :angel: ) De mate-versie draait op de andere pc's als een zonnetje, terwijl die nog ouder zijn.

Kan het ook aan GPU of CRT-monitor liggen?
Ik overweeg in deze pc een nieuwe GPU te plaatsen.
Welke kan ik dan het beste nemen?


Jan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/18, 21:05:17 »
De grafische kaart is prima, althans nadat het niet-vrije stuurprogramma van Nvidia is geïnstalleerd. Als je prestatiewinst wil behalen, investeer dan in een uitbreiding van het RAM-geheugen....

Opkrikken naar 2 GB RAM zou al een flinke verbetering zijn. Dan kun je zelfs "vlaggeschip" Mint 17 Cinnamon draaien op die machine: https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/mint17

Nog steeds raad ik dan de 32-bits-versie aan, overigens. Bij meer dan 2 GB RAM kun je ook 64-bits overwegen.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/18, 21:11:57 door Pjotr »

Offline Jan-61

  • Lid
Re: LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/20, 16:00:33 »
Dank voor de reaktie.

Helaas moest ik door omstandigheden eerder weg bij mijn broer... en kan er nu niet verder aan werken.

Ik had deze Linux al eerder Geïnstalleerd met het niet vrije NVidea-programma, maar toen traden er problemen op: monitor (CRT-type ) werd niet meer herkend > verkeerde resolutie en vern.frequentie, daarna opnieuw geïnstalleerd en later deze problemen.

Maar kun je niet vaststellen of de grafische kaart defect is?
Normale modus starten lukt immers niet meer, ook niet vanaf USB-stick of DVD.


Jan.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/20, 16:16:00 »
Resolutie van het beeldscherm instellen doe je zo, bij het niet-vrije stuurprogje van Nvidia:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Schermresolutie-verbeteren-voor-videokaarten-van-Nvidia
(punt 3.1, linkerkolom)

Offline Jan-61

  • Lid
Re: LinuxMintMate13-64bit start niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/26, 23:00:48 »
Resolutie van het beeldscherm instellen doe je zo, bij het niet-vrije stuurprogje van Nvidia:
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Schermresolutie-verbeteren-voor-videokaarten-van-Nvidia
(punt 3.1, linkerkolom)

Bedankt! Als ik weer ginds bij m'n broer ben ga ik het proberen!
Kan wel even duren, ik kom er dan weer op terug.


Jan.