Ondersteuning > Programmeren

een paar python vragen

(1/3) > >>

Nunslaughter:
jep, daar ben ik weer, scheel aan het kijken van het opzoeken, uitproberen en foutcodes te zien.

ik heb een paar vragen, wat uiteenlopend, maar zal ze toch maar in 1 topic plaatsen lijkt me.

1) om tekstbestanden te kopieren gebruik ik shutil.copyfile(src, dstn) en dat werkt perfect. maar wat als ik bestanden wil gaan kopieren naar een map onder /? hoe kan ik het regelen dat ik ergens mijn "gksudo" kan neerplaatsen?

2) ik heb een kleine config.py gemaakt waar ik een paar dingen in opsla, waaronder ook een dictionary. nu kan de gebuiker zelf een key en value toevoegen, dit doe ik door filedic[new_file] = new_path, en hij voegt dit netjes toe in mijn dictionary. maar kan ik er ook voor zorgen dat deze er in blijven? dus  new_file en new_path in mijn bestande dictionary schrijven?

3) ik wil graag een combobox vullen met alle keys uit dezelfde dictionary als hierboven. hoe krijg ik alle keys eruit? de values heb ik niet nodig.


alvast bedankt.

charclo:
1. Geen idee

2. Bedoel je hiermee dat je de dictionary naar een bestand wil wegschrijven? Kijk dan hier eens http://effbot.org/librarybook/configparser.htm

3.
--- Code: ---dic = { "key1": "value1", "key2": "value2"}
dic.keys()
['key2', 'key1']
--- Einde van code ---

Nunslaughter:
ahja, even vergeten erbij te zeggen, stel dat ik niet weet hoeveel en welke keys erinzitten. dus als gebruikers zelf hun keys en values erin zetten, weet ik niet welke natuurlijk.

BailHope:
Ik neem aan dat je voor die dictionary wel een for-lus kan schrijven die gewoon elk element overloopt in deze dictionary.
Persoonlijk niet echt ervaring met Python,
maar iets in deze aard:

    for key in self.someclass.keys():
       ( do something )

Op deze manier hoef je niet te weten hoeveel items er zich precies in de dictionary bevinden. De for lus gaat erover tot hij aan het laatste item komt.

Hopelijk was het een hulp!
Spijtig genoeg kan ik geen antwoord geven op je andere vragen.

Nunslaughter:
heel erg bedankt, dit doet het em. dan vind ik allemaal ingewikkelde methodes die het niet doen, en dan is dit de oplossing...

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie