Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST]gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?  (gelezen 1871 keer)

Offline laudaka

  • Lid
[OPGELOST]gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?
« Gepost op: 2012/04/30, 19:57:47 »
Kan ik als ik een tekst met gedit print de linker marge groter krijgen? Het zou fijn zijn als dit in gedit lukt, het is voor een mevrouw van in de 80 die ik help met Ubuntu. En als ze voorlopig met gedit kan werken in plaats van met OpenOffice.org of Abiword is dat erg welkom. :-)

Ik heb niet gevonden hoe ik enkel de linkermarge kan aanpassen, maar er zijn meerdere dingen die ik wel aan kan passen. Dingen aanpassen bij Bewerken, Voorkeuren heeft geen zin voor het afdrukken; dat is alleen hoe je tekst op het scherm weergegeven wordt. Maar bij Bestand, Afdrukken, tabblad Teksteditor kun je wel meerdere dingen instellen voor het printen. Zoals de Lettertypen voor de Inhoud, Regelnummers en Kop- en voetteksten. Maar de boven/onder/linker/rechtermarge kun je niet veranderen helaas. Bij Bestand, Afdrukken, tabblad Paginainstellingen kan ik bij Indeling de Schaal instellen. Maar dat doet helaas precies niet wat ik wil. Als ik de schaal bijvoorbeeld op 70% zet dan wordt de hele tekst en de boven&linkermarge met 70% verkleind. De onder&rechtermarge worden dan dus heel groot. Als het gecentreerd zou worden, dan zou dit precies zijn wat ik nodig had, dan kon ik gewoon het lettertype van de tekst ("Inhoud") extra groot instellen terwijl alle marges groter zouden zijn.

Kan dit op een of andere manier met gedit? Wie heeft ideeën? Is er een ander kladblok waarmee je net iets meer kan instellen voor het printen van de tekst? Het enige wat ermee moet kunnen is een eenvoudige brief van één kantje typen en printen. Geen vet, geen cursief, geen genummerde lijsten, etc.

Alvast bedankt voor de reacties,
Paulus/laudaka

Een ander topic over over gedit en afdrukken wat ik tegenkwam, maar niet over marges:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/gedit-en-printen/ Dit gaat over hoe je uitschakelt dat er een kopregel bovenaan elke pagina staat bij het printen.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/08, 15:49:30 door laudaka »

Re: gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/30, 21:58:15 »
Volgens mij moet ik je teleurstellen, dit is volgens mij niet mogelijk. Gedit is ook zeker niet geschikt voor het typen van brieven en flyers, ik gebruik het vooral voor configuratie bestanden en bash scripts in te maken. Waarom niet gewoon LibreOffice?
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline laudaka

  • Lid
Re: gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/01, 22:59:28 »
Bedankt voor je snelle reactie, Lord :)

Waarom LibreOffice/OpenOffice niet mijn eerste voorkeur is voor haar? Ze is dus over de 80 en ik vind het al heel leuk dat ze dan niet voor de meest voor de hand liggende keuze kiest, Windows. Dan is het wel mooi als ik het een stukje makkelijker kan maken.

E-mail en surfen op internet lukt haar wel. Maar tekstverwerken heeft ze nog helemaal niet gedaan. En dingen als knippen en plakken van bestanden gaan we nog oefenen, en ook knippen en plakken van tekst. Het leek me wel handig om dan een heel kale tekstverwerker met heel weinig mogelijkheden te hebben. Hoe minder knoppen op de werkbalken hoe beter.

Maar ik weet dat gedit inderdaaad bedoeld is voor het bewerken van platte tekst zoals configuratie-bestanden, bash scripts en dergelijke. Daar gebruik ik het zelf ook voor soms. Maar ze gaat zeker geen flyers maken voorlopig :). Wat ze wel moet kunnen: bijvoorbeeld een brief om een abonnement op een tijdschrift op te zeggen of om een medisch dossier op te vragen. Brieven van een paar zinnen met datum en adres erboven. Dus geen kop- en voetregels, geen koppen in de tekst, geen tabellen, geen afbeeldingen. Dan voelt LibreOffice toch wel als schieten met een kanon op een mug  =D En haar computer is langzaam.

Ik zit zelf nog te brainstormen, misschien schiet me nog iets te binnen. Ik zou ook de werkbalken van LibreOffice bijna leeg kaal kunnen maken. Dat zou al een hoop schelen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/01, 23:01:33 »
Probeer Abiword eens? Zit gewoon in de pakketbronnen.

Re: gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/02, 16:02:43 »
Abiword is inderdaad een goede en een makkelijk te bedienen tekstverwerker, en ook redelijk minimaal in de zin dat je niet "overwhelmed" wordt met functieknoppen e.d.

Wat ook zou kunnen is de word processor Ted, welke helemáál uitgekleed is en minimaal is. Deze kun je HIER vinden. Nadeel is alleen dat Ted (naar mijn weten, ik kan het even niet nakijken!) niet meer in de pakketbronnen van Ubuntu zit sinds versie 8.04 (Hardy Heron).

FocusWriter zou ook kunnen voor de dame in kwestie, maar dat zul je even samen moeten bekijken of dit geschikt is. Deze is volgens mij wèl beschikbaar via het Software Centrum (via de Universe pakketbronnen).

Toch knap dat een dame op hoge leeftijd nog interesse toont voor de huidige techniek. Getuigt van lef! Leuk!  :laugh:
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline laudaka

  • Lid
Re: gedit en printen: Hoe linker marge groter maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/07, 21:50:06 »
Hoi Pjotr,
Hoi Marqeaux,
Heb gekeken naar Ted maar de interface daarvan is echt wel anders dan hoe dingen er normaal uitzien in Ubuntu/GNOME. FocusWriter kende ik ook niet en dat ziet er erg interessant uit. Heel kaal inderdaad, maar jammer dat je niet de werkbalken ook vast kan zetten. Voor power users die iets eenvoudigs zoeken beslist interessant, misschien ga ik het zelf gebruiken. Maar voor de deze mevrouw denk ik toch niet het handigst.

Toch knap dat een dame op hoge leeftijd nog interesse toont voor de huidige techniek. Getuigt van lef! Leuk!  :laugh:
Ja vind ik ook. Ik zal het complimentje van dit forum doorgeven :)

Als ik moet kiezen tussen Ted, FocusWriter en AbiWord zou het uiteindelijk AbiWord worden voor haar. Dat kende ik al, en ik heb er nog eens goed naar gekeken. Het is inderdaad echt wel te doen, niet zo "overwhelming". Zeker de werkbalk met Nieuw/Openen/Opslaan/Afdrukvoorbeeld/Afdrukken/... is mooi kaal.

Maar ik heb iets anders uitgevonden waar ze misschien genoeg aan heeft.

Workaround linkermarge groter maken in gedit (voor één bladzijde)
Met een trucje kun je toch de linkermarge groter krijgen in gedit. Of in ieder geval ziet het er zo uit, zolang je tenminste niks van meer dan één bladzijde afdrukt. En wel door de regelnummering aan te zetten bij het afdrukken, maar alleen maar om de 100 regels te nummeren. De eerste genummerde regel valt dan ergens op de tweede bladzijde. De niet zichtbare regelnummers zorgen zo voor extra ruimte links. En uiteraard kun je door de het lettertype van de regelnummers groter of kleiner te maken de linkermarge dan groter of kleiner maken.

De rechtermarge kun je dus verkleinen door te spelen met Schaal op het tabblad Paginaindeling. Ik ga eens kijken of dat genoeg is. Marges die ze zelf niet kan wijzigen maar die wel oké zijn. En anders wordt het over een tijdje AbiWord voor haar.

Bedankt voor het meedenken! Heb weer wat geleerd :)

Paulus/laudaka